Också lite till om Idkerberget (Bana)

av Sune Nylén @, Saturday, May 24, 2008, 17:46 (6109 dagar sedan)

På sträckan Rämshyttan -Idkerberget kommer försöksvis motorvagnstrafik att anordnas. 3 kl enkla och tur & retur biljetter till samtliga stationer på sträckorna Falun Borlänge och Rämshyttan Ludvika kommer att tillhandahållas.Till övriga stationer omköp i Rämshyttan
15/6 1927 J. Alg. Andersson

J(ohan) Alg(ot) Andersson var trafikinspektör i Göteborg.Vid tillfället vikarierade han förmodligen för Trafikdirektör Lagerberg. Efter pensioneringen bosatte han sig i Filipstad , där hans far varit stationskarl vid BJ. Jag besökte honom på 60 talet,och han berättade då en del minnen (och bjöd på cognac). Jag köpte också vid ett tillfälle en hel låda med Minnesskrifter av honom,som han fått av div. EJ. Ja det var lite vid sidan av.Jag har någonstans i mina gömmor en bild av en motorvagn med personal utanför Idkerbergets stn. som Ti Ragnar Kamp tagit och som jag fick av hans fru på 60 talet.Den påminner till storleken om UGJ vagnen. Förmodligen tagen i samband med denna försökstrafik.:-) Sune tfvgdg.

Berätta om Rämshyttan, Sune!

av Kurt Möller, Saturday, May 24, 2008, 19:17 (6109 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur utvecklades platsen? När blev R. fullvärdig stn? Fanns det nån liten lokal gruva e d även där?

När började egentligen dom stora motortävlingarna där - isracing och allt vad det var? Jag minns att Erik Sundström skrev nån art. i TÅG om alla extratåg som skickades dit från när o fjärran då. Var bang. alltså rätt stor?

Berätta om Rämshyttan, Sune!

av Sune Nylén @, Saturday, May 24, 2008, 22:51 (6109 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ja Du Kurt .Jag vet väl inte så mycket om de där motortävlingarna. De lär ha vänt strax norr om Sellnäs stn ,där det gick en bro över järnvägen.Kanske var den provisorisk. för jag tror inte det gick någon vanlig väg där.I vart fall syns ingen sådan på kartorna i BJ 22.Jag vet att det var motortävlingar på Rämens is 34 och 36, för jag har några handskrivna tj. tdt. bl,a, för KAK extratåg.De (tävlingarna) lär ha gått i en stor slinga med vändpkt just i Sellnäs.Jag har en bild tagen från norr mot Sellnäs,som har legat ute tidigare på Tradera.Jag har undrat varifrån den var tagen men antar nu att det är från denna bro.Kommer det en regnig dag - det gör det säkert - skall jag se om jag inte kan besöka stadens förnämliga,microfilmade tidningsarkiv,och återkomma.Där finns Falu tidningar Ludvika dito ja nära på alla.SJK gav ut en beskrivning över BJ .där finns bg ritningar över alla stn.så också Rämshyttan,som hade många spår.Jag skall återkomma till denna och berätta vad jag vet. Till dess alla läsare Ha de!! :-) Sune

Berätta om Rämshyttan, Sune!

av J-E Hedlöf, Sunday, May 25, 2008, 00:13 (6109 dagar sedan) @ Sune Nylén

En dryg kilometer norr om Sellnäs finns en viadukt vid Esaiegårdarna.

[image]
Bild tagen från viadukten, fd BJ rundar sjön till vänster och Sellnäs station finns på andra sidan denna.

[image]
Här syns viadukten på avstånd.

Berätta om Rämshyttan, Sune!

av Sune Nylén @, Sunday, May 25, 2008, 00:30 (6109 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

Hej Tack för bilderna.Men den bro som jag tänker på måste ligga ,kanske 4 a 500 m norr om Sellnäs, mellan semaforen och stn. Det är en raksträcka med klar sikt mot Sellnäs där Sellnäs stn hus ligger till vänster och bangården ligger i kurva,om jag inte minns fel.Vad som mystifierade mig är att den är tagen mitt över spåret på hög höjd,om Du förstår hur jag menar.och inte i markplan och då skulle en bro passa bra.Den bilden jag åsyftar är också tagen någon gång i början av 30 talet av Ti Ragnar Kamp.
:-) Sune

Berätta om Rämshyttan, Sune!

av Kjell Aghult @, Monday, August 08, 2011, 17:17 (4938 dagar sedan) @ Kurt Möller

När blev R. fullvärdig stn?

R. var station ända från öppnandet 1875-12-31. Källa: BJ 50-årsskrift.

Namnet Rämen ändrades till Rämshyttan 1904-10-01. Samtidigt ändrades Wermlands
Rämen till enbart Rämen (Mora-Vänerns jv).

Också lite till om Idkerberget

av Ola Almquist, Sunday, May 25, 2008, 23:34 (6108 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har någonstans i mina gömmor en bild av en motorvagn med personal utanför Idkerbergets stn. som Ti Ragnar Kamp tagit och som jag fick av hans fru på 60 talet.Den påminner till storleken om UGJ vagnen. Förmodligen tagen i samband med denna försökstrafik.:-) Sune tfvgdg.

Motsvarade den UGJ:s stora Hässleholmsmotorvagnar? Kan det ha varit den av de från OKB återtagna motorvagnarna av NOHAB:s tillverkning som BJ provade? Liksom de övriga tre blev den ombyggd till personvagn och såld till Varberg - Borås Järnväg.

Historiskt om WBJ rullande matriel

M.v.h.
Ola

Också lite till om Idkerberget

av Sune Nylén @, Monday, May 26, 2008, 00:26 (6108 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej Ola! Ja ,den är förbaskat lik den där personvagnen. Jag har,lindrigt sagt, lite dålig koll de där vagnarna
. Den är också tagen på lite håll, med stn huset och en del av omgivningen. Den sitter i någon pärm eller ligger i någon låda.Just nu har jag ingen möjlighet att leta efter den,men skall återkomma när jag hittar den,men om de hade en motorvagn som ombyggdes till personvagn ,så är det nog den .Den påminde om VBHJ 49 ,som jag haft på Tradera själv
Hälsningar Sune

Också lite till om Idkerberget

av Sune Nylén @, Monday, May 26, 2008, 00:35 (6108 dagar sedan) @ Sune Nylén

För den som är intresserad kan jag tala om att hösten 48 stod det en blå gul målad motorvagn på ett av spåren som gick in till BJ gamla verkstad.Den som han R son Söderberg använde för vagnrevisioner eller vad de gjorde.Det fanns ingen märkning och jag var ju inte så insatt ,men konstaterade att den såg "märkvärdig " ut.Jag minns den så väl,dels på färgen ,dels på boggien med koppelstänger:-) Sune

Också lite till om Idkerberget - motorvagnen

av Ola Almquist, Tuesday, May 27, 2008, 00:35 (6107 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ur NOHAB-arkivet. Beställnings- och tillverkningsnummer. Årtal inom parentes.

Ostkustbanan.

1755 - 1758 (1926) 4 st. motorvagnar. Rubr. motorvagnar äro ombyggda till personvagnar för Varberg - Borås Järnväg. Ref. best.nr 62086.

62013 (1296 (sic!)) Reparation och revidering av motorvagn nr 2.

62035 (1927) Ändring av motorvagn.

62038 (1927) Kostnader för drift av motorvagn 1755 å Bergslagernas Järnvägar.

62086 (1928) Ombyggnad av 4 motorvagnar 1755 - 1758 till personboggievagnar för Varberg - Borås J. Beställare: VBHJ.

Har inte gått djupare i korrespondens m.m. BD kommer förmodligen dit i sitt scanningsprojekt.
Om ordningsföljden mellan tillverkningsnummer och inventarienummer överensstämmer borde det ha varit OKB XCo 1 som provades på Rämshyttan - Idkerberget.

M.v.h.
Ola

Också lite till om Idkerberget - motorvagnen

av Sune Nylén @, Tuesday, May 27, 2008, 11:26 (6107 dagar sedan) @ Ola Almquist

Se där ja!!! Forskningen går framåt.Vad jag har kunnat se,minnes, finns det ingen märkning på denna vagn Sune:-)