Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri (Signaler/säkerhet)
Det är inget reservat utan en del av den linjen jag nämnde, Gärds härads järnvägs linje Karapalund-Tollarp-Everöd-Degeberga. GJ hade dessutom sidolinjen Everöd-Åhus. GJ övertogs 1898 av Östra Skånes Järnvägar som även övertog bl.a. Eslöv-Hörby järnväg och Hörby-Tollarps järnväg. ÖSJ byggde sedan sträckorna Degeberga-Brösarp, Everöd-Långebro, Långebro-Skepparslöv och slutligen Långebro-Kristianstad. På så sätt uppstod linjerna Kristianstad-Brösarp, Kristianstad-Eslöv och Tollarp-Everöd-Åhus. Den senare lades ned 1936 då man även lade ned den återstående trafiken på sträckan Karpalund-Skepparslöv.
Även i Tollarp kan man se spår av den första linjedragningen på kartan:
Tack. Att den ursprungliga dragningen var Karpalund - Degeberga med sidolinje bl a Everöd - Åhus hade jag missat, trodde sidolinjen var Tollarp - Åhus hela tiden.