Skånska vägskydd: Degeberga - samt hur man river en T-semafor (Signaler/säkerhet)
Vid Degeberga på sträckan Kristianstad - Gärsnäs fanns två fällbomsförsedda plankorsningar, Degeberga norr ungefär trehundra meter norr om stationshuset och Degeberga Söder 200 meter söder om stationshuset. Den sistnämnda övergången fotograferades i november 1957:
Båda fällbomsanläggningarna sköttes av stationspersonal (när stationen var obevakad tjänstgjorde vägvakt)
Några år tidigare, kanske omkring 1953, togs bilderna nedan.
Degeberga hade en T-semafor som tillsynes var i gott skick. Till skillnad från flaggstången till vänster lutade semaforen inte. Troligen var signalen av greve Posses konstruktion, men försedd med moderna vingar.
När signalteknikerna hade kört fram sin skåpbil var semaforen i farozonen. Det ansågs inte riktigt säkert att ha infartssignalerna placerade flera hundra meter innanför yttersta växeln.
Det ansågs antagligen acceptabelt att semaforfoten och nedre delen av masten kunde skadas vid rivningen - signalen skulle ju ändå inte återanvändas. Ca 35 år tidigare blev det däremot stort rabalder när en banmästare i mellansverige beordrat semaforrivning med liknande brutala metoder. Då tillvaratogs annars järnsemaforer som rivits vid t ex dubbelspårsbyggen, och återanvändes på sekundärbanor som ersättning för skivsignaler eller träsemaforer.
För att återgå till Degeberga tog man antagligen samtidigt i bruk ett centrallås med ljussignaler. Det är troligen skåpet för den anläggningen som syns nedan.
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum