Shay-lok (Fordon: lok)

av Morshyttan, Saturday, January 22, 2011, 12:35 (5072 dagar sedan)

understundom besöks andra medmänniskor bl.a. i deras hem där om så krävs TV-tittande sker :-)

häromkvällen skeede så detta och ett reseprogram besågs om några musei-banor i U.S.A (jag förmodar att det var musei-banor då det var ånglok och bahytt-hattar, men måhända var det något amisch-samhälle vem vet)

där dök det upp ett så kallat "Shay"-lokomotiv med en intressant kardandrift av hjulen:-)

Cylindrarna stod ungefär som en trippel-expansionsmachin längs med ångpannan och drev med vevstakar hela rasket.

nu har ju tv det problemet att det fastnar attan så illa på mobiltelefon vid fotograferande, men programmet går i repris under nästa natt och bättre lycka nästa gång.
Ska försöka få fram en bild då om min förklaring klingar illa:-D

Men vad var detta för skapelse, ni som känner det stora landet i västers banor må gärna bringa klarhet.

För säkerhets skull; det ÄR jag som skriver, inte en släkting som igår med knyckt namn. DS.:-)

Undras i hildingland som dock inte avser att anmana driftsformen i bussarna:-) ;-) :-D

Shay-lok

av Olof W, Saturday, January 22, 2011, 14:43 (5072 dagar sedan) @ Morshyttan

Ett av flera amerikanska lösningar för lok till skogs och industribanor med (riktigt) dåligt spårläge och mycket tvära kurvor. Alla hade det gemensamt att de hade bogier som drevs via kardanaxlar från en ångmaskin. Shay-loken hade maskinen på sidan och pannan förskjuten till vänster för tyngdpunktens skull. andra lösningar fanns också.
[image]
Mer på denna länk

/Olof

Shay-lok

av Kurtan @, Saturday, January 22, 2011, 17:56 (5072 dagar sedan) @ Olof W

Olofs första bild visar en av standardvarianterna, vikt nånting kring 55-70 ton, byggda för både normalspår och 3 fötter; ganska talrika tingestar - säkert en 1 000 stycken såg ut just så här.

Startsidan i länken, teckningen alltså, visar den äldsta o minsta varianten, med endast två cylindrar, som seriebyggdes från cirka 1890 av Lima Locomotive Works i Lima, Ohio. Pytte-Shays för spv. 2 fötter levererades i några exemplar till bl a Colorado.

Stora treboggi-jättar i 150-tonsklassen förekom, alltså tenderlok m egen drivboggi inunder - byggdes det inte ngt fyraboggi-åbäke oxå? Minns inte. Detta kanske framgår av länken!!

Lima hade även viss export, bl a till Australien o Nya Zeeland.

Shay-lok

av Morshyttan, Saturday, January 22, 2011, 18:03 (5072 dagar sedan) @ Kurtan

Olofs första bild visar en av standardvarianterna, vikt nånting kring 55-70 ton, byggda för både normalspår och 3 fötter; ganska talrika tingestar - säkert en 1 000 stycken såg ut just så här.

Startsidan i länken, teckningen alltså, visar den äldsta o minsta varianten, med endast två cylindrar, som seriebyggdes från cirka 1890 av Lima Locomotive Works i Lima, Ohio. Pytte-Shays för spv. 2 fötter levererades i några exemplar till bl a Colorado.

Stora treboggi-jättar i 150-tonsklassen förekom, alltså tenderlok m egen drivboggi inunder - byggdes det inte ngt fyraboggi-åbäke oxå? Minns inte. Detta kanske framgår av länken!!

Lima hade även viss export, bl a till Australien o Nya Zeeland.

jodå, i samma program var det en vinjett från nya zeeland om ett jättelok av den typen som var i trafik alltjämt:-)
Dock inga prestanda eller spårvidd, bara att set fanns men det kommer kanske senare i serien:-|

vidare hade man i (colorado) ett antal "climax"-lokomotiv med utväxling som också var värt en studie;-)

ska försöka spela in programmet i natt och kanske någon sedan lägger ut det på din tub, det finns flera varianter med temat "herr XXX sitter och tittar på en film" vilket sägs kringgå problemet, f-n trot :-| ;-)

men tacka alla för all upplysning, för någon liknande tingest har väl aldrig rullat på Svensk jord inte ens på NMJ:-) ;-) :-D :-D

Shay-lok

av Kurtan @, Saturday, January 22, 2011, 18:21 (5072 dagar sedan) @ Morshyttan

men tack alla för all upplysning, för någon liknande tingest har väl aldrig rullat på svensk jord, inte ens på NMJ...

Jo, faktiskt - åtminstone påminnande om en Shay (fast egentligen en Meyer); i a f ett pyttelitet boggiånglok, byggt i Tyskland, som var i drift i Skåne, tror jag, ett tag. Yngve H. har beskrivit det i ngn av sina skrifter; andra kanske vet mera!

Meyer != Shay

av Olof W, Saturday, January 22, 2011, 19:29 (5072 dagar sedan) @ Kurtan

men tack alla för all upplysning, för någon liknande tingest har väl aldrig rullat på svensk jord, inte ens på NMJ...


Jo, faktiskt - åtminstone påminnande om en Shay (fast egentligen en Meyer); i a f ett pyttelitet boggiånglok, byggt i Tyskland, som var i drift i Skåne, tror jag, ett tag. Yngve H. har beskrivit det i ngn av sina skrifter; andra kanske vet mera!

Nu skulle vi kunna ha en lång hårklyveri-diskussion :-) Tänkte dock undvika det. :-)

En Meyer kännetecknas väll av bogier (precis som Shay) men varje bogie har ett konventionellt horisontellt ångmaskineri. Speciellt för Meyer är väll dessutom att cylindrarna sitter samlade i mitten. Däremot har den inte kardandriv som Shay och Climax.

Vill gärna höra mer om detta skånska lok oberoende av patent.

[image]

/Olof

Meyerlok i Sverige

av Anders Sandgren, Saturday, January 22, 2011, 20:12 (5072 dagar sedan) @ Olof W

Jag antar att det är det av Esbjerg Jernstöberi (Danmark) tillverkade loket som fanns i Emmaljunga.
Har diskuterats här tidigare..

Meyer-Shay-Climax-Heisler

av Kurtan @, Sunday, January 23, 2011, 07:39 (5071 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack till Olof o Anders, som kompletterade tråden. Just denna diskussion brukar återkomma med 12-15 månaders mellanrum...

Av ngn anledning har boggiånglok typ Heisler utlämnats här. Dessa ansågs av vissa skogsbolag vara de allra bästa på verkligt usla spår. Foto, någon?

Logging + kuriosa

av Kurtan @, Sunday, January 23, 2011, 14:52 (5071 dagar sedan) @ Tore Blom

Tack för foto - maffiga grejor! Hur pass vanliga dessa var, är kanske svårt att säja. Vanligare var i v f mindre steam engines med små stående pannor, hopbyggda med wire- eller kättingspel och monterade på en enkel hästdragen släde, som ankrades vid ett par ofällda träd och sen spelade fram stockarna till spåret eller vattendraget.

Riskabla operationer hursomhelst, även järnvägsdelarna - loken välte lite då och då, loggers blev krossade under last som kom lös (det avverkade timret var ofta väldigt grovt) osv. osv. Men det lär ha betalats bra att vara logger - många miljonärer säjs ju ha börjat inom logging då dom kom till USA som panka immigranter...

The logging business var jättestor cirka åren 1850-1950 i framför allt staterna Oregon och Washington men även i norra Kalifornien. Flera ganska stora lokala verkstäder specialiserade sej på att tillverka just spel, kälkar, fordon, flottningstillbehör och annan utrustning för denna avverkning och transport. Riktiga ånglok däremot kom från östkusten, med ett undantag, tillverkaren Willamette i Oregon, som kopierade Shays lokpatent då detta gått ut och byggde en 30-40 lok på 1930-talet, tror jag det var, alla rätt stora och moderna men fortfarande med exakt det ursprungliga kardansystemet.

Limas sista Shay byggdes faktiskt så sent som strax efter 2. världskriget; denna var avsedd för en större Class 1 Railroad med en gruv-bibana med hårresande stigningar. Climax och Heisler hade däremot slagit igen tidigare - i Heislers fall åtminstone boggiloktillverkningen. H. är nämligen kända för att ha levererat en verklig exklusivitet, USAs sista eldlösa växellok, som numera står nånstans på museum.

Shay-lok

av Morshyttan, Thursday, January 27, 2011, 09:28 (5067 dagar sedan) @ Kurtan

tack allihopa för förklaringarna:-)

nu lyckades jag se programmet och där kom man in något på kraftöverföringen, programmet "great scenic railway,s" på travel channel är främst ett reseprogram och fördjupar sig sällan i det tekniska:-P
men där hävdar man att boggierna hade "threaded gears" (inte threated, så hotfullt var det inte;-) ), kan man översätta det till snäckväxlar tro!?:-|

skulle i.s.f kunna vara smart då ju dessa kan verka som broms vid bakar mm men kan någon av expertisen bekräfta att det kan ha vatt så :-|

än en gång tack från morshyttans frusna men fridfulla värld

Shay-lok

av Kurtan, Thursday, January 27, 2011, 11:31 (5067 dagar sedan) @ Morshyttan

No, sir - loket måste ju kunna rulla även med avstängd ånga...!!

Beskrivningen är alltså felaktig - däremot hade man kunnat tänka sej benämningen "conical gears", för det var det ju...

ooops!

av Morshyttan, Friday, January 28, 2011, 08:37 (5066 dagar sedan) @ Kurtan

No, sir - loket måste ju kunna rulla även med avstängd ånga...!!

ja..joo.. (sådant ska man ju kanske tänka på)
det verkar väl lämpligt med en vinkelväxel
fast det det användes snäckväxlar i härens armerade landsvägsdressiner företrädesvis sådana för larv-fötter ;-) men skärningen var där mycket hög.
Fast det är ju en annan sak, en annan tid och en annan tidigare hobby ;-)

ooops! Snäckväxlat ånglok

av Dag Bonnedal, Friday, January 28, 2011, 09:03 (5066 dagar sedan) @ Morshyttan

No, sir - loket måste ju kunna rulla även med avstängd ånga...!!

ja..joo.. (sådant ska man ju kanske tänka på)
det verkar väl lämpligt med en vinkelväxel
fast det det användes snäckväxlar i härens armerade landsvägsdressiner företrädesvis sådana för larv-fötter ;-) men skärningen var där mycket hög.
Fast det är ju en annan sak, en annan tid och en annan tidigare hobby ;-)

Allt har naturligtvis provats även på det ferroviala området. Mig veterligen har det funnits ett ånglok med snäckväxlar, och det var naturligtvis franskt! 221QT
En 12-cylindrig ångmotor (med desmodromiska ventilstyrningar, som på en Ducati!) placerad under pannan som på en Heisler och med mittplacerad kardan. Bakre axeln inte driven, trots att den ser likadan ut som drivaxlarna.
Loket byggt men ej färdigställt före kriget (andra) och tänkt som någon form av höghastighetsånglok. Men växlades ned och provkördes efter kriget och ställdes sedan av.

Normala kardandrivna lok har ju koniska kuggväxlar, kallade "bevel gears" på engelska.
Snäckväxlar ger ju alltid glidfriktion i anliggningsytan, därför tenderar dom att låsa sig när fordonet försöker frirulla eller bogseras, om inte stigningen är väldigt stor.

Dag B

Shay-lok

av Johan Wieslander, Saturday, January 22, 2011, 23:54 (5071 dagar sedan) @ Morshyttan

Det finns många
Underliga djur
i Vår Herres hage!

Bara att välja vad som tilltalar fantasin mest.

Shay-lok

av Morshyttan, Sunday, January 23, 2011, 10:28 (5071 dagar sedan) @ Johan Wieslander

Det finns många
Underliga djur
i Vår Herres hage!

Bara att välja vad som tilltalar fantasin mest.


Tack för länken, då var denna dag säkrad för det blir en intressant tur i en ny värld att lära sig!:-)

en bild fastnar lite extra, http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/climax/climax24.jpg
det där med att köra på stockar, visst fanns det väl en kortlivad sådan ett tag uppe i detta län:-|
fast med ångdrift vet jag inte, men det har kanske funnits ändå vem vet;-)
(alla som gått på en blöt stock känner nog till problemet med plötslig friktionsförlust:-P , vi får väl anta att man lätt slirade men det kanske var räfflor som ökade greppet:-|

inte en utanför horndal, men kanske ett grepp för att få en liten lokal hilding-bana :-D

Shay-lok

av Kurtan @, Sunday, January 23, 2011, 14:21 (5071 dagar sedan) @ Morshyttan

det där med att köra på stockar, visst fanns det väl en kortlivad sådan ett tag uppe i detta län:-|
fast med ångdrift vet jag inte,

Nej - ombyggd lastbil! Stor artikel med foton i SPÅR årg. 1994!!

Shay och Climax-lok (5 bilder)

av Ingwar Åfeldt, Sunday, January 23, 2011, 03:02 (5071 dagar sedan) @ Morshyttan

Jag har några bilder på Shay- och Climax-lok. Skillnaden mellan loken framgår till viss del av bilderna. Climaxloken hade tvåväxlad kraftöverföring, undantaget den minsta typen, Class A, som vägde 17 ton.Enligt vad jag har läst och hört ansågs Climaxloken vara snäppet bättre än Shay.

Först några Shaylok.

[image]
Loket har tre drivande boggier, kardanaxlarna saknas dock på bilden. Uppställd i Williams, AZ.


[image]
En mindre Shay. Finns i North Freedom, WI.


[image]
Denna Shay finns hos Illinois Railroad Museum, Union, IL.


[image]
En Climax hos Railway and Locomotive Historical Society Museum i Pomona, CA. Loket försett med tre drivande boggier.


[image]
Tendern ovanpå tredje boggien.

M v h
Ingwar

Shay och Climax-lok en av bilderna

av Morshyttan, Sunday, January 23, 2011, 10:21 (5071 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Jag har några bilder på Shay- och Climax-lok. Skillnaden mellan loken framgår till viss del av bilderna. Climaxloken hade tvåväxlad kraftöverföring, undantaget den minsta typen, Class A, som vägde 17 ton.Enligt vad jag har läst och hört ansågs Climaxloken vara snäppet bättre än Shay.

Först några Shaylok.

[image]
Loket har tre drivande boggier, kardanaxlarna saknas dock på bilden. Uppställd i Williams, AZ.

Tack för denna syn! verkligen märkliga machiner men nu förstår jag syftet med att kunna köra på sunkiga räls:-)

Men skorstenen, är det en optisk villa eller är den så dominerande som bilden vill ge uttryck för.:-|


M v h
Ingwar

vackra bilder f.ö. hälsas från det forna hemlandet av staffan g :-) ;-) :-D :-D

Shay och Climax-lok en av bilderna. Gnistsläckare

av Leif B, Sunday, January 23, 2011, 13:17 (5071 dagar sedan) @ Morshyttan

Jag har några bilder på Shay- och Climax-lok. Skillnaden mellan loken framgår till viss del av bilderna. Climaxloken hade tvåväxlad kraftöverföring, undantaget den minsta typen, Class A, som vägde 17 ton.Enligt vad jag har läst och hört ansågs Climaxloken vara snäppet bättre än Shay.

Först några Shaylok.

[image]
Loket har tre drivande boggier, kardanaxlarna saknas dock på bilden. Uppställd i Williams, AZ.

Tack för denna syn! verkligen märkliga machiner men nu förstår jag syftet med att kunna köra på sunkiga räls:-)

Men skorstenen, är det en optisk villa eller är den så dominerande som bilden vill ge uttryck för.:-|

Jag tror bilden är lite vidvinklig och kanske överdriver skorstenen något? Men de här timmerhuggarbolagen hade ofta rejäla gnistsläckare på sina lok. Dels kan det nog ha legat en hel torrt virkesavfall, bark och sånt längs spåren, dels låg det väl inte skogsbränder med i affärsplanen.

/förmodar
Leif

Shay och Climax-lok en av bilderna. Gnistsläckare

av Ingwar Åfeldt, Sunday, January 23, 2011, 19:50 (5071 dagar sedan) @ Leif B


Men skorstenen, är det en optisk villa eller är den så dominerande som bilden vill ge uttryck för.:-|


Jag tror bilden är lite vidvinklig och kanske överdriver skorstenen något? Men de här timmerhuggarbolagen hade ofta rejäla gnistsläckare på sina lok. Dels kan det nog ha legat en hel torrt virkesavfall, bark och sånt längs spåren, dels låg det väl inte skogsbränder med i affärsplanen.

/förmodar
Leif

Nedan en annan bild på gnistsläckaren.

[image]
Tagen med en brännvidd motsvarande 36 mm.


[image]
Här syns förskjutningen i sidled av ångpannan.


M v h
Ingwar

Shay och Climax-lok en av bilderna. Gnistsläckare

av Torbjörn G, Sunday, January 23, 2011, 20:18 (5071 dagar sedan) @ Leif B

Troligen var detta lok även vedeldat. Råvara fanns ju längs spåret så att säga, Därav har loket denna skorsten ämnad för att släcka gnistor vid vedeldning.
För den som vill läsa mer om dessa maffiga Shay-lok så rekomenderar jag boken "Lima - the history" ISBN: 0-945434-59-6 som handlar om hela Lima Works produktion och inte bara om Shay-loken. Där kan ni även läsa om de monster till multiSHAY-lok som planerades.
MVH
Torbjörn G