Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar (Fordon: vagnar)

av Peter Sjöquist, Friday, January 28, 2011, 23:44 (5084 dagar sedan)

Hej,

jag har i ett - som det heter - svagt ögonblick till ett par modellbyggarintresserade föreningsmedlemmar i FSVV utlovat att tota ihop info om de äldre flakvagnar samt de tre spårrensare som finns på smalspåret Hultsfred-Åseda och tillhör EH Trä resp FSVV (föreningen Smalspåret).

Utöver EH Trä:s och FSVV:s vagnlistor och en gammal lista som jag gjorde för dåvarande SMAB nån gång på nittitalet vet jag att jag en gång i tiden fick mejl från någon av ärade skribenterna här om diverse data. Hur som helst så blir jag inte klok på årtal, bakgrund, litteror etc, för något har blivit knas. Vagnar utan lämmar har O-littera och tvärtom har NN t.ex.

Nåväl, jag ger upp på de gamla uppgifterna, det kan spöka en gammal excelfil med pajad sortering och ber ärade forumkollegor om initerad hjälp. Det vore också kul med observationer, historier, kanske bilder och tips om ritningar när jag nu ändå frågar! Allehanda tekniska data om vagnarna är också kul!

Det rör sig om följande nummer (de två G-finkorna får hänga med oxå)
310011 Gp
310021 Gp
320232
320992
321345
322559
323084
323781 (någon lista påstår ...761 och det är för mkt snö för att gå och kolla)
323855
323906

samt spårrensarna bgv
798
799
843

Så småningom ska det också bli en fordonsförteckning utlagd över de fordon som SH disponerar och tänkt framtid för respektive, men det dröjer ett tag än.

Stort tack på förhand.

Peter Sjöquist

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar

av Ola Almquist, Saturday, January 29, 2011, 02:55 (5084 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Jag borde ha gått och lagt mig för länge sedan, men detta är något som jag har tänkt försöka reda ut sedan länge. Några vagnar har spökat som trafikvagnar på sträckan Hultsfred - Västervik utan att ha funnits där.

310011 Gp KVAB 1945
310021 Gp KVAB 1945
320232 NNarp f.d. Nasp/NNasp f.d. KBJ N3 1448 KVAB 1912
320992 NNsp f.d. Nsp f.d ÖSmJ N(2?) 142 Görlitz 1920
321345 Psp f.d. ÖJ P 482 senare I D 39 drs Tjv 617579, RB 25/27 KVAB 1943
322559 Osp f.d. VGJ O 2011 ASJ Falun? 1916 Har någon sett denna de senaste 20 åren? Jag har det inte...
323084 NNrp f.d. NVHJ NN2/NNr 1910 ASJL 1916
323761 NNsp f.d. MÖJ NN 320 f.d. VSBJ NN 20 ASJL 1912
323781 NNrp f.d. NÖJ NN 980 ASJL 1929
323835 NNsp f.d. MÖJ NN 1181 ASJL 1914
323906 Orp f.d. VB NN2 496 ASJL 1916

samt spårrensarna bgv
798 (hemgjort nummer) egentligen 4 Bd Bgv 625501 Buoc Skara f.d. II D 36 Bs Tjv 822 Lidköping f.d. NNsp 322229 f.d. HSJ NN 260 ASJL 1915 omb. spårrensare Bollnäs 1952
2 Bd Tjv 799 Växjö f.d. NNsp 322231 f.d. HSJ NN 263 ASJL 1915 omb. spårrensare Bollnäs 1952
VI D 26 Bs Tjv 843 Kalmar V f.d NVHJ NN1/NNs 1722 ASJL 1916 omb. spårrensare Bollnäs 1950

Nu orkar jag inte mer. Det är säkert fel någonstans. Återkommer. Jag har i alla fall hittat listor med uppgifter som jag lovat delge några personer för länge sedan...

M.v.h.
Ola

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar

av Jonas Sjöberg, Saturday, January 29, 2011, 10:21 (5083 dagar sedan) @ Ola Almquist

En fordonlista från SH är efterlängtad. Det här var ju en bit på väg...

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ante Svensson, Saturday, January 29, 2011, 12:28 (5083 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Vagnen som låg upp och ned i Växjö i åratal och som sedan sattes på hjul och i alla fall 2006 stod i Gårdveda, vilken var det?

Ante

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ulf Bergqvist, Saturday, January 29, 2011, 12:55 (5083 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vagnen som låg upp och ned i Växjö i åratal och som sedan sattes på hjul och i alla fall 2006 stod i Gårdveda, vilken var det?

Ante

2007 fanns tre vagnar i Gårdveda, två spårrensare och denna;

[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w307/s019rr/DSC_0301b.jpg[/IMG]

[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w307/s019rr/DSC_0301c.jpg[/IMG]

[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w307/s019rr/DSC_0301d.jpg[/IMG]

:-)

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Fredrik Anderson, Saturday, January 29, 2011, 14:19 (5083 dagar sedan) @ Ulf Bergqvist

Vilka Spårrensare var det som stod i Gårdveda?

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ola Almquist, Saturday, January 29, 2011, 15:45 (5083 dagar sedan) @ Fredrik Anderson

Vilka Spårrensare var det som stod i Gårdveda?

Det måste vara 799 på bilden då den har skyltar och rullager.
EDIT: Gp 310011 användes som någon sorts hjälpvagn i Växjö utan att ha fått något tjänstevagnsnummer. Den var märkt "DVST VÄXJÖ" eller något liknande på plåten vilket man hade kunnat se om inte de onda graffarna varit framme.:-(

M.v.h.
Ola

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Jonas Sjöberg, Sunday, January 30, 2011, 01:15 (5083 dagar sedan) @ Ola Almquist

Står det kvar vagnar i Gårdveda idag?

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ola Almquist, Saturday, January 29, 2011, 15:44 (5083 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vagnen som låg upp och ned i Växjö i åratal och som sedan sattes på hjul och i alla fall 2006 stod i Gårdveda, vilken var det?

Ante

Det var denna NNrp 323084. Den liksom Orp-vagnen som användes för styckegodstransporter Sävsjöström - Lenhovda ingick i en bytesaffär 1984 mellan AGJ och Järnvägsföreningen Smålandsspåret (eller vad nu namnet var) i Växjö. AGJ fick i stället ballastplogen VI D 27 Bs Bgv 838. Vagnarna 320232, 320992, 322259, 323761 och 323835 tillhörde sedan ca 1978 AGJ men blev kvar i Spångenäs grusgrop. De övertogs av VHVJ och rustades upp (de saknade både det ena och det andra) med undantag av 322259 som troligen skrotades. Gp 300011 och Tjv 799 fanns i Växjö, Tjv 843 i Hultsfred, Bgv 625501 (och 625509) fanns i Västergötland (Vara) när VHVJ köpte dem. Gp 310021 fanns i Växjö (ingick i SJK-tågen) 1978. NNrp 323781 tillhörde fordonen som ägdes av Växjö kommun, senare Järnvägsföreningen Smålandsspåret/FSVV (jfr Gp 3042).

M.v.h.
Ola

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ante Svensson, Saturday, January 29, 2011, 19:30 (5083 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnen som låg upp och ned i Växjö i åratal och som sedan sattes på hjul och i alla fall 2006 stod i Gårdveda, vilken var det?

Ante


Det var denna NNrp 323084. Den liksom Orp-vagnen som användes för styckegodstransporter Sävsjöström - Lenhovda ingick i en bytesaffär 1984 mellan AGJ och Järnvägsföreningen Smålandsspåret (eller vad nu namnet var) i Växjö. AGJ fick i stället ballastplogen VI D 27 Bs Bgv 838. Vagnarna 320232, 320992, 322259, 323761 och 323835 tillhörde sedan ca 1978 AGJ men blev kvar i Spångenäs grusgrop. De övertogs av VHVJ och rustades upp (de saknade både det ena och det andra) med undantag av 322259 som troligen skrotades. Gp 300011 och Tjv 799 fanns i Växjö, Tjv 843 i Hultsfred, Bgv 625501 (och 625509) fanns i Västergötland (Vara) när VHVJ köpte dem. Gp 310021 fanns i Växjö (ingick i SJK-tågen) 1978. NNrp 323781 tillhörde fordonen som ägdes av Växjö kommun, senare Järnvägsföreningen Smålandsspåret/FSVV (jfr Gp 3042).

M.v.h.
Ola

Men var det en NNrp? Vill minnas att det var en liten pyttevagn liknande en NNmp eller liknande. Stor var den väl i alla fall inte (hurdan bärigheten var vet jag naturligtvis inte) i alla fall minns jag den som rätt kort.

Ante

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ola Almquist, Saturday, January 29, 2011, 19:36 (5083 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vagnen som låg upp och ned i Växjö i åratal och som sedan sattes på hjul och i alla fall 2006 stod i Gårdveda, vilken var det?

Ante


Det var denna NNrp 323084. Den liksom Orp-vagnen som användes för styckegodstransporter Sävsjöström - Lenhovda ingick i en bytesaffär 1984 mellan AGJ och Järnvägsföreningen Smålandsspåret (eller vad nu namnet var) i Växjö. AGJ fick i stället ballastplogen VI D 27 Bs Bgv 838. Vagnarna 320232, 320992, 322259, 323761 och 323835 tillhörde sedan ca 1978 AGJ men blev kvar i Spångenäs grusgrop. De övertogs av VHVJ och rustades upp (de saknade både det ena och det andra) med undantag av 322259 som troligen skrotades. Gp 300011 och Tjv 799 fanns i Växjö, Tjv 843 i Hultsfred, Bgv 625501 (och 625509) fanns i Västergötland (Vara) när VHVJ köpte dem. Gp 310021 fanns i Växjö (ingick i SJK-tågen) 1978. NNrp 323781 tillhörde fordonen som ägdes av Växjö kommun, senare Järnvägsföreningen Smålandsspåret/FSVV (jfr Gp 3042).

M.v.h.
Ola


Men var det en NNrp? Vill minnas att det var en liten pyttevagn liknande en NNmp eller liknande. Stor var den väl i alla fall inte (hurdan bärigheten var vet jag naturligtvis inte) i alla fall minns jag den som rätt kort.

Ante

Då var det kanske NNsp 323761 som blev berövad sina axlar under åren i Spångenäs. Förstod jag dig rätt att den saknade axlar i Växjö?

M.v.h.
Ola

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Fredrik Anderson, Saturday, January 29, 2011, 21:38 (5083 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för info!
Hittade följande bilder på järnvägshistoria.se:

http://www.jarnvagshistoria.se/smal/gardveda.htm

Spårrensare är mycket riktigt 798 och 799
På Godsvagnen Gp 310011 är takplåten skadad och man kan läsa texten "avställd" på vagnen ;-)

Vem äger dessa vagnar idag ?

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ante Svensson, Sunday, January 30, 2011, 12:01 (5082 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnen som låg upp och ned i Växjö i åratal och som sedan sattes på hjul och i alla fall 2006 stod i Gårdveda, vilken var det?

Ante


Det var denna NNrp 323084. Den liksom Orp-vagnen som användes för styckegodstransporter Sävsjöström - Lenhovda ingick i en bytesaffär 1984 mellan AGJ och Järnvägsföreningen Smålandsspåret (eller vad nu namnet var) i Växjö. AGJ fick i stället ballastplogen VI D 27 Bs Bgv 838. Vagnarna 320232, 320992, 322259, 323761 och 323835 tillhörde sedan ca 1978 AGJ men blev kvar i Spångenäs grusgrop. De övertogs av VHVJ och rustades upp (de saknade både det ena och det andra) med undantag av 322259 som troligen skrotades. Gp 300011 och Tjv 799 fanns i Växjö, Tjv 843 i Hultsfred, Bgv 625501 (och 625509) fanns i Västergötland (Vara) när VHVJ köpte dem. Gp 310021 fanns i Växjö (ingick i SJK-tågen) 1978. NNrp 323781 tillhörde fordonen som ägdes av Växjö kommun, senare Järnvägsföreningen Smålandsspåret/FSVV (jfr Gp 3042).

M.v.h.
Ola


Men var det en NNrp? Vill minnas att det var en liten pyttevagn liknande en NNmp eller liknande. Stor var den väl i alla fall inte (hurdan bärigheten var vet jag naturligtvis inte) i alla fall minns jag den som rätt kort.

Ante


Då var det kanske NNsp 323761 som blev berövad sina axlar under åren i Spångenäs. Förstod jag dig rätt att den saknade axlar i Växjö?

M.v.h.
Ola

Japp, det gjorde den! Den låg i gräset upp och ned och det var lätt att snubbla över den. Det var mest lagergafflarna som syntes. Den låg där 1985 när jag var där för första gången och jag såg den på hjul typ 1993 vid ett besök. Då höll ett gäng i dåvarande verkstaden på att jobba med den. Nyligen monterade axlar och bindjärn...

Ante

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ola Almquist, Sunday, January 30, 2011, 13:52 (5082 dagar sedan) @ Ante Svensson

Japp, det gjorde den! Den låg i gräset upp och ned och det var lätt att snubbla över den. Det var mest lagergafflarna som syntes. Den låg där 1985 när jag var där för första gången och jag såg den på hjul typ 1993 vid ett besök. Då höll ett gäng i dåvarande verkstaden på att jobba med den. Nyligen monterade axlar och bindjärn...

Ante

Min teori är att det var 323084 som du såg första gången och 323761 den andra! NNrp 323084 sattes på hjul tidigare. NNsp 323761 stod nog kvar i Spångenäs 1985. Jag är dock inte 100 % säker, men tror inte att de övergick i VHVJ/FSVV ägo förrän ca 1987. Man var inte så ofta i Växjö mellan 28 september 1985 och 13 juli 1987. Det gick inte så många tåg dit då. Smalspåriga alltså...

Hur som helst var det säkert 323761 som man satte på hjul 1993. Den ombyggdes/omlittererades från NNmp 1959 om mina anteckningar stämmer (källa Str 77). Ett vagnskort från Västervik går nog att få fram.

M.v.h.
Ola

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Peter Sjöquist, Sunday, January 30, 2011, 14:27 (5082 dagar sedan) @ Ola Almquist

323084 är i ganska bra skick (bör ha målats och plankats etc i någorlunda modern tid), medan 323761 mest är avflagnad färg och inte uppruttet men väl sprucket och mossbelupet träflaket (jo, ganska ruttet också). Men löpverket ser iofs hfysat ut vad jag minns. Den är avställd i Hultanäs sedan många är, f.n. utan koppel, de är utlånade till en NKLJ-vagn "tillfälligt".

Intressant med era uppgifter Ola och Ante om utförda arbeten m.m., det underlättar dokumentation och bedömning om användning etc. Vagnskort etc är ju superintressant!

Jag kunde inte låta bli att gräva i källaren och hitta några dokument från Kungl. Järnvägsstyrelsen på 40-talet kring ommärkning och andra ändringsåtgär-der för till SJ övertagna smalspåriga vagnar. Det var lite fler sidor än jag mindes, men ska skanna dem vid tillfälle i veckan. Det är från SJK arkiv utrensade dubletter som jag fick sådär 1986 och knappt har tittat på sen dess. Hör av er om intresse finns av kopior, fast jag antar att det är kända dokument.

Ska se om jag kan hitta lite bilder kommande helg.

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ante Svensson, Sunday, January 30, 2011, 16:04 (5082 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

323084 är i ganska bra skick (bör ha målats och plankats etc i någorlunda modern tid), medan 323761 mest är avflagnad färg och inte uppruttet men väl sprucket och mossbelupet träflaket (jo, ganska ruttet också). Men löpverket ser iofs hfysat ut vad jag minns. Den är avställd i Hultanäs sedan många är, f.n. utan koppel, de är utlånade till en NKLJ-vagn "tillfälligt".

Intressant med era uppgifter Ola och Ante om utförda arbeten m.m., det underlättar dokumentation och bedömning om användning etc. Vagnskort etc är ju superintressant!

Jag kunde inte låta bli att gräva i källaren och hitta några dokument från Kungl. Järnvägsstyrelsen på 40-talet kring ommärkning och andra ändringsåtgär-der för till SJ övertagna smalspåriga vagnar. Det var lite fler sidor än jag mindes, men ska skanna dem vid tillfälle i veckan. Det är från SJK arkiv utrensade dubletter som jag fick sådär 1986 och knappt har tittat på sen dess. Hör av er om intresse finns av kopior, fast jag antar att det är kända dokument.

Ska se om jag kan hitta lite bilder kommande helg.

Intresse finns!

Ante

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga

av Ante Svensson, Sunday, January 30, 2011, 16:10 (5082 dagar sedan) @ Ola Almquist

Japp, det gjorde den! Den låg i gräset upp och ned och det var lätt att snubbla över den. Det var mest lagergafflarna som syntes. Den låg där 1985 när jag var där för första gången och jag såg den på hjul typ 1993 vid ett besök. Då höll ett gäng i dåvarande verkstaden på att jobba med den. Nyligen monterade axlar och bindjärn...

Ante


Min teori är att det var 323084 som du såg första gången och 323761 den andra! NNrp 323084 sattes på hjul tidigare. NNsp 323761 stod nog kvar i Spångenäs 1985. Jag är dock inte 100 % säker, men tror inte att de övergick i VHVJ/FSVV ägo förrän ca 1987. Man var inte så ofta i Växjö mellan 28 september 1985 och 13 juli 1987. Det gick inte så många tåg dit då. Smalspåriga alltså...

Hur som helst var det säkert 323761 som man satte på hjul 1993. Den ombyggdes/omlittererades från NNmp 1959 om mina anteckningar stämmer (källa Str 77). Ett vagnskort från Västervik går nog att få fram.

M.v.h.
Ola

När jag nu tänker tillbaka så har jag en vag minnesbild av att det var TVÅ hjullösa vagnar första gången! Notera att jag bodde i Växjö på den tiden och besökte smalspårsbangården titt som tätt 1985-90 och några gånger per år fram till 1994. I början var där stendött men med tiden kunde man sneaka in i stallet och få en pratstnd med aktiva VHVJ:are. Men den hjullösa vagnen låg på samma ställe i åtta år, det är jag 100% på! Samt att den var kort, uppgiften om ombyggnad från NNmp ligger helt i linje med mina minnen. Minns också att det dök upp en radda vagnar med NNarp-vagnen i täten efter något år, 1988?, de var förfallna och saknade golv men i a f en del av dem såg man bli satta i skick. Samma sak med minst en Gp som fick nytt plåttak.

Ante

Ante

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar TACK!

av Peter Sjöquist, Sunday, January 30, 2011, 02:06 (5083 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Hej alla, tack och fortsätt gärna med mer info, mycket intressant! Har själv i det närmaste noll koll på vad som hände med vagnar före sådär 1995, mer än lösryckt info som kunnat fås från olika håll... och nummer är inte riktigt huvudintresset... 322559 spökar i en gammal lista över vagnar som FSVV Växjö övertagit från föreningen Smålandsspåret. Kan inte heller påminna mig ha sett den IRL i "modern tid". Å andra sidan verkade det som 323761 och 323781 var en sammanblandning först (trodde jag ja!).

Vagnarna som jag frågade om ägs av EH Trä, utom 323781, 323084 och 323906 (fd Smålandsspåret) som sedan sent 80-tal ägs av FSVV [Hoppas det nu blev rätt i denna sena timme, det har inte skett någon förändring på åratal].

Förutom att identifiera och statusbedöma dessa och en hög med andra vagnar (företrädesvis fd NKlJ och Q37p av div varianter) ska det bli en förteckning över diverse fordon som SH ska vara fordonsinnehavare för enligt avtal med EH Trä om fordon och material m.m. Däri ingår vilka individer som ska vara/bli driftfordon och vilka som ska ställas av (snarare fortsätta vara detsamma). Vagnarna i Gårdveda kommer att ingå i detta. Det blir antagligen någon sorts större omsortering om vad som ställs upp var också för att underlätta arbeten på de vagnar som ska användas i SH:s driftverksamhet, för förrådsändamål och ur vandalismsynpunkt etc.

Tills dess blir jag glad om fler tekniska data, äldre bilder, kanske ritningar etc råkar finnas i någon gömma (rättare sagt kanske tittar fram ur gömmorna).

/Peter Sjöquist, SH administrativa och ordningsskapande arkeologsektion ;-)

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar TACK!

av Granis, Sunday, January 30, 2011, 14:58 (5082 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Förutom att identifiera och statusbedöma dessa och en hög med andra vagnar (företrädesvis fd NKlJ och Q37p av div varianter) ska det bli en förteckning över diverse fordon som SH ska vara fordonsinnehavare för enligt avtal med EH Trä om fordon och material m.m. Däri ingår vilka individer som ska vara/bli driftfordon och vilka som ska ställas av (snarare fortsätta vara detsamma).

En "intern bevarandeplan" alltså. Nåt som alla blir tvungna att göra. Innan natur och "andra yttre omständigheter" (i form av t ex kommuners miljönämnder) ser till att det sker ur våra ögon sett okontrollerat...

SH kommer alltså att bli fordonsinnehavare åt EH Trä [i]och[/i] FSVV? Medan de sistnämnda fortsätter [b]äga[/b] rälsbussarna (förutom "restaurangsläpet" ), vilket då inte har nån större betydelse i sammanhanget? Annat än möjligen civilrättsligt om nån tvist skulle uppstå. Medan man i "norra ändan" låter TJF stå som såväl fordonsägare som innehavare (undantaget ångloket Gp 3042?).

/ L G

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar - om planer m.m.

av Peter Sjöquist, Sunday, January 30, 2011, 15:30 (5082 dagar sedan) @ Granis

Jag vill nog inte kalla pågående administativa ordningsskapande för nåt mer än "skrapande på ytan".

Rent faktiskt är det så, att det finns en jädra massans fordon som befinner sig söder om Hultsfred och på ett eller annat sätt berör eller behövs (eller inte) i SH:s verksamhet. En del därför att de används i trafik och för spårunderhåll eller förrådsmässigt. Andra därför att de kan behöva flyttas på. En tredje 'del' är att även sådant som inte används behöver nån som i vart fall har lite övergripande koll på dem.

I ordningsskapande syfte har SH och EH Trä avtalat om disposition av EH:s fordon på banan, liksom om en mängd materiel av alla de tekniska slag och delar m.m. I avtalet ingår att SH tar hand om det administrativa ansvaret som fordonsinnehavare (enligt järnvägslagen), registering m.m. Någon form av prioritering behövs sedan för att fastställa användbarheten för olika fordonsindivider och SH:s behov av tjänstefordon t.ex.

SH använder därutöver en egen rälsbuss (884) och en FSVV rälsbuss (873) för vilka det också är naturligt att vara fordonsinnehavare. Övriga FSVV rälsbussfordon disponeras av TJF enligt ett långtidsavtal.

Sedan finns tre flakvagnar tillhöriga FSVV, tidigare fören Smålandsspåret, som formellt sett är deponerade hos TJF. De ingår i min "inventering" enligt frågorna ovan för att skapa koll och kunskap.

FSVV och EH har i nuläget ingen avsikt att ändra på ägarförhållandena av deras fordon. För den praktiska verksamheten är det av underordnad betydelse.

--- (och en parentes: ) ----

SH hålller på att uppdatera sitt dokument med syfte och mål och visioner för verksamheten. Där uttrycks en tydligare historisk koppling till VÅHJ med grannbanor såsom ÖVJ, ÖSmJ, VJ. Det kan då handla om historiska fakta, reliker, arkivalier och kanske även fordon. Diskussionen pågår om vad vi vill förmedla, vilken tidsepok etc. Det var liksom dags efter 5 års uppstart och inför 100-årsjubileet 2012 (vi firar nog invigningen istället, inte öppnandet 23/12 1911... burr). 2012 är det dessutom 90 år sen banan till Hf öppnades (också december, vadan denna vinterfäbless??). Bara att dokumentera olka "lämningar" längs kvarliggande spår är en intressant och stor uppgift, som också hänger ihop med dressinverksamheten - beskriva och berätta vad man ser längs spåret.

Föreningsmedlemmarna i FSVV är redan inbjudna att delta i måldokumentsarbetet via artikel i senaste Smalspårsinform och de aktiva får också själva dokumentet för kommentarer. Om någon i läsekretsen här har goda ideer och kanske tips kring vad man borde göra med inriktningen VÅHJ/ÖVJ/ÖSmJ/VJ och dess SJ-tid är vi mer än öppna för inspel och diskussioner. Tips på "reliker" etc. En samling av bilder från SJ:s 1960-tal på banan är redan på gång.

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar - om planer m.m.

av Ante Svensson, Sunday, January 30, 2011, 16:16 (5082 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Jag vill nog inte kalla pågående administativa ordningsskapande för nåt mer än "skrapande på ytan".

Rent faktiskt är det så, att det finns en jädra massans fordon som befinner sig söder om Hultsfred och på ett eller annat sätt berör eller behövs (eller inte) i SH:s verksamhet. En del därför att de används i trafik och för spårunderhåll eller förrådsmässigt. Andra därför att de kan behöva flyttas på. En tredje 'del' är att även sådant som inte används behöver nån som i vart fall har lite övergripande koll på dem.

I ordningsskapande syfte har SH och EH Trä avtalat om disposition av EH:s fordon på banan, liksom om en mängd materiel av alla de tekniska slag och delar m.m. I avtalet ingår att SH tar hand om det administrativa ansvaret som fordonsinnehavare (enligt järnvägslagen), registering m.m. Någon form av prioritering behövs sedan för att fastställa användbarheten för olika fordonsindivider och SH:s behov av tjänstefordon t.ex.

SH använder därutöver en egen rälsbuss (884) och en FSVV rälsbuss (873) för vilka det också är naturligt att vara fordonsinnehavare. Övriga FSVV rälsbussfordon disponeras av TJF enligt ett långtidsavtal.

Sedan finns tre flakvagnar tillhöriga FSVV, tidigare fören Smålandsspåret, som formellt sett är deponerade hos TJF. De ingår i min "inventering" enligt frågorna ovan för att skapa koll och kunskap.

FSVV och EH har i nuläget ingen avsikt att ändra på ägarförhållandena av deras fordon. För den praktiska verksamheten är det av underordnad betydelse.

--- (och en parentes: ) ----

SH hålller på att uppdatera sitt dokument med syfte och mål och visioner för verksamheten. Där uttrycks en tydligare historisk koppling till VÅHJ med grannbanor såsom ÖVJ, ÖSmJ, VJ. Det kan då handla om historiska fakta, reliker, arkivalier och kanske även fordon. Diskussionen pågår om vad vi vill förmedla, vilken tidsepok etc. Det var liksom dags efter 5 års uppstart och inför 100-årsjubileet 2012 (vi firar nog invigningen istället, inte öppnandet 23/12 1911... burr). 2012 är det dessutom 90 år sen banan till Hf öppnades (också december, vadan denna vinterfäbless??). Bara att dokumentera olka "lämningar" längs kvarliggande spår är en intressant och stor uppgift, som också hänger ihop med dressinverksamheten - beskriva och berätta vad man ser längs spåret.

Föreningsmedlemmarna i FSVV är redan inbjudna att delta i måldokumentsarbetet via artikel i senaste Smalspårsinform och de aktiva får också själva dokumentet för kommentarer. Om någon i läsekretsen här har goda ideer och kanske tips kring vad man borde göra med inriktningen VÅHJ/ÖVJ/ÖSmJ/VJ och dess SJ-tid är vi mer än öppna för inspel och diskussioner. Tips på "reliker" etc. En samling av bilder från SJ:s 1960-tal på banan är redan på gång.

Utmärkt!

Ante

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar - om planer m.m.

av Ola Almquist, Sunday, January 30, 2011, 18:26 (5082 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Sedan finns tre flakvagnar tillhöriga FSVV, tidigare fören Smålandsspåret, som formellt sett är deponerade hos TJF. De ingår i min "inventering" enligt frågorna ovan för att skapa koll och kunskap.

De där vill även TJF veta var de är och var de ska vara inregistrerade. Rent fysiskt har de väl inte befunnit sig norr om Hf på många år. En vagn har jag för mig stod på marken i Hultanäs. NNrp 323781? Det har också funnits en NNrp från RB (SRJ NNu O&K 1919). Finns den kvar?

Gp-finkan med plåttak är för övrigt 310021.

M.v.h.
Ola

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar - om planer m.m.

av Peter Sjöquist, Sunday, January 30, 2011, 18:36 (5082 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo, jag har den frågan på "att göra-listan" sen länge... tid tid tid... Undrar om de varit norrut sen VHVJ-tid ens? Har ingen aning faktiskt. Men det tar vi via annat forum än forumet.

Den fd RB-vagnen (som väl var varmgången?) sålde EH till ULJ för sådär tre år sen.

Är plåttak på Gp-finka nåt Växjö-påhitt?

Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar - om planer m.m.

av Ola Almquist, Sunday, January 30, 2011, 18:43 (5082 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Jo, jag har den frågan på "att göra-listan" sen länge... tid tid tid... Undrar om de varit norrut sen VHVJ-tid ens? Har ingen aning faktiskt. Men det tar vi via annat forum än forumet.

Bra! Har fått ett antal förfrågningar i ämnet.

Den fd RB-vagnen (som väl var varmgången?) sålde EH till ULJ för sådär tre år sen.

Tackar! Hade ingen aning om denna affär.


Är plåttak på Gp-finka nåt Växjö-påhitt?

Se [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=71979]Antes inlägg[/link].

M.v.h.
Ola