Injektorfråga (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Jonas Hjelm, Monday, June 02, 2008, 21:59 (6106 dagar sedan)

Injektorn på bilden har under vintern genomgått revision och är nu i ett avsevärt bättre skick vad som kan ses på bilden.

Dock undrar jag över vem som är upphovsman till denna typ av injektor?
Förekommer den på andra lok i Sverige (denna sitter på ett av High Chaparrals polska lok), till exempel "Polska loket" på OBJ?
Vad har man i så fall för erfarenheter av driften av denna injektortyp där?
Min erfarenhet är att de i regel fungerar bra så länge inte temperaturen utomhus överstiger 30 grader då det kan bli problem att få injektorerna på loken att ta utan en radda olika tjyvknep.

[image]

Injektorfråga

av Urban Åkesson @, Nässjö, Monday, June 02, 2008, 22:26 (6106 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Hej!
OBJ:s polska lok har en annan typ av injektorer, dock verkar typen snarlik den som sitter på lok 5 smedjebacken, de brukar funka fint, men min erfarenhet av de flesta injektorer vi har på Ohsabanan är att de brukar trilskas vid höga temperaturer.
Bäst är NAF:arna på Emsfors de brukar funka i alla väder.
Mvh
Urban Åkesson

Injektorfråga

av Dag Bonnedal @, Monday, June 02, 2008, 22:44 (6106 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Hej!
OBJ:s polska lok har en annan typ av injektorer, dock verkar typen snarlik den som sitter på lok 5 smedjebacken, de brukar funka fint, men min erfarenhet av de flesta injektorer vi har på Ohsabanan är att de brukar trilskas vid höga temperaturer.
Bäst är NAF:arna på Emsfors de brukar funka i alla väder.
Mvh
Urban Åkesson

Märkligt, har inte Smedjebacken vanliga NAF/Schäfer-Budenberg? eller är det O&Ks orginaltyp? Har du bild?

Bilden visar väl något som klart liknar Tyska standardinjektorn, lite svårt att se i den här vinkeln. Så standard att jag inte ens vet om de har något namn.
Saknas inte ångpådragsspindeln i injektorns hitände?

ÖSlJ lok Nr. 6 har sådana injektorer.

En injektor som slits fodrar mer ånga för att få tillräcklig fart på vattenstrålen. Alltså måste vattnet vara kallare för att den blandade vattenstrålen skall hålla sig under vattnets kokpunkt, dvs. 100 C. Alltså uppför sig alla slitna injektorer som Jonas säger.

Jag minns när jag åkte i hytten på en 600 mm, PKP Tx6 från Koronowo mot Naklo 1976. Eldaren pratade oavbrutet med föraren och stod med handen på injektorns ångpådrag. En gång i halvminuten vred han på pådraget och körde injektorn i 10 sekunder. Aldrig något justerande eller spillande där inte. Injektortypen brukar vara mycket bra, utan några rörliga munstycken som slits. Trots detta är den återstartande.

Dag B

Injektorfråga

av Jonas Hjelm, Tuesday, June 03, 2008, 21:29 (6105 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Hej!
OBJ:s polska lok har en annan typ av injektorer, dock verkar typen snarlik den som sitter på lok 5 smedjebacken, de brukar funka fint, men min erfarenhet av de flesta injektorer vi har på Ohsabanan är att de brukar trilskas vid höga temperaturer.
Bäst är NAF:arna på Emsfors de brukar funka i alla väder.
Mvh
Urban Åkesson


Märkligt, har inte Smedjebacken vanliga NAF/Schäfer-Budenberg? eller är det O&Ks orginaltyp? Har du bild?

Bilden visar väl något som klart liknar Tyska standardinjektorn, lite svårt att se i den här vinkeln. Så standard att jag inte ens vet om de har något namn.
Saknas inte ångpådragsspindeln i injektorns hitände?

ÖSlJ lok Nr. 6 har sådana injektorer.

Hej

Jo, det är riktigt att ångpådragspindeln saknas på bilden.

Den första åtgärden när injektorn börjar trilskas är att svarva om spetsen på spindeln då denna är i mässing (utbytbar) och gärna får lite spår och konstigheter som stör ångstrålen. Vinkeln på spetsen är viktig upptäckte jag häromdagen när jag höll på hela dagen med att justera nämnda vinkel.

Det är dessutom rätt svårt att få bra täthet i spindeln med påföljd att injektorn alltid "småputtrar" lite vilket gör att den blir ännu varmare.

Injektorfråga

av Lars-Erik Gustafsson, Tuesday, June 03, 2008, 08:01 (6106 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Injektorn på bilden är av typen Friedman, sugande injektor och är mycket vanligt förekommande på smalspårlok på kontinenten. Det fanns fabriksnya att köpa i Österrike så sent som på 1980-talet, ja kanske ännu?

Injektorfråga

av Dag Bonnedal @, Tuesday, June 03, 2008, 09:28 (6106 dagar sedan) @ Lars-Erik Gustafsson

[image]

OK, är det en variant av denna? Bild ur äldre OK-katalog.

Är det så att den Tyska standardinjektorn är utvecklad ur en utanpåliggande Friedmanninjektor? Och utvecklad av Friedmann?
Annars var väl Friedmanninjektorer fast monterade på bakgaveln vanligare i Sverige.
De har ju samma typ av konor: blandnings- och tryckmunstyckena är gjorda i ett stycke med ett antal små hål för spillvattnet att läcka ut. Avsaknad av rörliga delar måste vara en stor fördel vad gäller slitage.

Dag B

Injektorfråga

av Kristoffer Johansson, Tuesday, June 03, 2008, 13:38 (6106 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jo som du skriver så måste det ju vara en fördel. Men det måste ju varit någon andledning till att man valde Greshams injektor på de flesta normalspårslok.
Kan det ha något med mängden vatten man måste kunna mata in i pannan? Greshams
injektor finns i storlek 6-10, storlek 6 kan mata in 3500l/tim vid 11kp/cm2, 7 4500l/tim, 8 6000l/tim, 9 7500l/tim och 10 9300l/tim.

Källa; senaste utgåvan av ångloklära.

Injektorfråga - Gresham

av Kurt Möller, Tuesday, June 03, 2008, 14:38 (6106 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

...Men det måste ju varit någon anledning till att man valde Greshams injektor på de flesta normalspårslok.

Skriv till SVENSKA ovan! Många länder har aldrig haft en G-injektor uppsatt!! Framför allt har flertalet länder med milda vintrar använt icke-sugande inj., lågt placerade. Gresham har ju stora fördelar vintertid!!

EN faktor, som jag oxå tror har haft betydelse, är att du kan få en G-injektor att både suga och mata, långsamt med dock, även vid MYCKET lågt tryck, neråt 1,5 - 1,7 atö, faktiskt - dra på full ånga då inj. börjat suga/spilla och STRYP LÅNGSAMT med vattenkiken, långsamt, långsamt - tills klicken kommer då backventilen lättar lite! Du kan behöva jucka kiken en anings aning däromkring, några ggr, sen går den t o m rent, utan spill!!! Förutsättningen är att den rörliga blandaren är blank o fin o inte full av pannsten; då går det INTE.

Fördelen med detta inses snabbt om man t ex har ett antal maskiner påeldade på reserv och får problem med läckor som uppstår. Skulle nivå och tryck ha sjunkit väldigt mycket kan man fortsätta elda då läckan är fixad, bara vattnet syns i glaset; det går ju att få upp igen; man måste inte ta ner till 0 och slanga in vatten...

Injektorfråga - Gresham

av Kurt Möller, Tuesday, June 03, 2008, 14:44 (6106 dagar sedan) @ Kurt Möller

Gresham har ju stora fördelar vintertid!!

Men kostade/kostar dubbelt mot andra, eller mer ändå.

Injektorfråga - Gresham

av T Lager, Tuesday, June 03, 2008, 22:39 (6105 dagar sedan) @ Kurt Möller

För den beräkningsintresserade kan jag varmt rekommendera boken "INJECTORS: Their theory, construction & working."

Denna bok kan köpas från Camden i UK.
ISBN 0 9519367 51

Injektorfråga - lite teori

av Dag Bonnedal @, Wednesday, June 04, 2008, 08:40 (6105 dagar sedan) @ T Lager

För den beräkningsintresserade kan jag varmt rekommendera boken "INJECTORS: Their theory, construction & working."

Denna bok kan köpas från Camden i UK.
ISBN 0 9519367 51

Rekommenderas absolut!
Men det är en märklig sak med boken som man bör hålla i minnet när man läser. Den är publicerad år 1893. Författaren påstår i boken att det inte går att bygga injektorer för höga tryck, man får inte upp tillräcklig fart på ångstrålen och han rekommenderar "kompoundinjektorer" i stället (dvs. två seriekopplade injektorsteg).
Det som saknas i boken är alltså teorin för ångdysor för att få upp ånghastigheten i överljudshastighet. Detta görs med en Lavaldysa som först smalnar av som ett munstycke och sedan vidgar sig. Detta var känt och publicerat när boken gavs ut. Och det märkliga är ju att flertalet visade ritningsskisser i boken visar injektorer med Lavaldysor!
Teorin för dysor är enkel och finns publicerad i många textböcker, men måste alltså läggas till texten i boken för att få hela teorin att stämma.

Dag B

Injektorfråga

av Jonas Hjelm, Tuesday, June 03, 2008, 21:35 (6105 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det är exakt en sådan, sånär på att det skiljer sig något estetiskt. Den på din bild ser mer "finlirad" ut medan de polska är mer "yxade"...Om uttrycket tillåts.