Avbrutna elektrifieringsplaner (Elektrifiering/elektrisk drift)
Var det inte för ett tag sedan någon här som hade hittat gamla planer på elektrifiering av flera banor som inte genomfördes? Jag har letat med sökfunktionen men hittar inget.
av Harald, Monday, February 07, 2011, 18:55 (5049 dagar sedan)
Var det inte för ett tag sedan någon här som hade hittat gamla planer på elektrifiering av flera banor som inte genomfördes? Jag har letat med sökfunktionen men hittar inget.
av Gunnar Ekeving, Monday, February 07, 2011, 20:33 (5049 dagar sedan) @ Harald
För bland annat Haparandabanan och Karungi - Övertorneå fanns i mitten av 1940-talet planer på elektrifiering.
av QZGBT5, Monday, February 07, 2011, 22:44 (5049 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
För bland annat Haparandabanan och Karungi - Övertorneå fanns i mitten av 1940-talet planer på elektrifiering.
År 1945 fanns det elektrifieringsplaner för fd Halmstad-Nässjö Järnvägar.
Se:
Lars Olof Leander, Boken om HNJ, sidan 193 (vänster spalt).
ISBN 91-7266-606-X
/Bengt
av Jakob E, Monday, February 07, 2011, 23:12 (5049 dagar sedan) @ QZGBT5
1942 års läge samt planer
av Anders Olsson, Tuesday, February 08, 2011, 10:30 (5048 dagar sedan) @ Jakob E
Det fanns också ett antal tidigare planer som aldrig genomfördes. Efter att Lund-Bjärred elektrifierats 1916 var även Lund-Harlösa och Lund-Trelleborg aktuella p g a de då höga kolpriserna. Men efter krigsslutet steg kopparpriserna och sjönk kolpriserna så det blev inget. För den kvarvarande delen Lund-Hardeberga övervägde SJ elektrifiering med trästolpar i början av Andra världskriget,
Ca 1920 utredde YJ elektrifiering Malmö-Ystad-Eslöv med eget kraftverk.
Av alla dessa planer blev intet men Malmö-Ystad-Tomelilla fick eldrift ca 80 år senare.
av Kurtan , Tuesday, February 08, 2011, 12:01 (5048 dagar sedan) @ Anders Olsson
Ett ganska anmärkningsvärt eldriftprojekt var förvisso lilla Stafsjö Järnväg, "Nunnebanan"! Projektet avancerade, om jag minns rätt, såpass långt att offerter togs in - men sen avstannade det hela, och man körde för fulla muggar med två ånglok för att rädda allt timmer som nödfällts efter nunnefjärilens angrepp...
av Micke Carlsson., Tuesday, February 08, 2011, 15:20 (5048 dagar sedan) @ Kurtan
Nynäsbanan vid, tror jag, två tillfällen. 1910-tal och 1940-tal. Landgrens Nynäsbanebok har förslagsritning på Xoa5-liknande lokaltågsätt.
Sen small det till 1962 å blev trå ändå.
av Harald, Tuesday, February 08, 2011, 15:47 (5048 dagar sedan) @ Micke Carlsson.
Jag får tacka för svaren. Nu har jag också hittat det inlägget jag tänkte på. Det var i Postvagnen, visade det sig. Jag hade sökt där också, men tydligen inte med lämpliga sökord första gången.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=398269