Ang Far som farfar (Bana)
Något tåg med B6 var mig veterligt inte tursatt på 80-talet. Det enda i B6 väg jag kommer ihåg och det torde vara en jul ,troligten sent 70 tal, med AB10+B6. Fattades motorvagnar. De B6 tåg som funnits sedan 1967 är ett tågsätt som körde Borås-Skene morgon och kväll med i huvudsak gymnasieelever. Detta drogs in i mitten av 70 talet då gymnasieeleverna gick på "hemmaplan"i stället.
Märk fö att motorvagnarna X16 och X17 som infördes 1972 fick förändrad hemstation. Ursprungligen ett stort omlopp i Norrköping. Därefter fick Växjö över X17 i Borås och Växjö.Under 1966 flyttades X16 från Växjö till Gävle och YBo6/7 gick där. Nu fick Växjö åter underhållet,även om det i praktiken även sköttes i Borås. Därefter förändrades placering av X17 från Växjö till Göteborg motorvagnshall,men i praktiken i Borås. Släpen som hade 1 klass kom till att börja med vara 2 st ,senare 3 st och ytterligare tid alla 5 st i Borås. Där fick de stötdämpare uppsatta. Vad gäller UBF7Z fanns det sådana som gick Borås-Alvesta men antalet utökades. 1974 åkte jag med 2096. Genom att vissa släpturer tursattes med UBF6Y i tåg kring Jönköping så gick oftast UBF7Z även där.2096 gjorde sin sista färd på en tur från Jönköping till Vaggeryd.Denna gick ibland till Herrljunga.
Vad gäller godståg emellan Varberg-Borås infördes Rc 1972. (5830) medan Du+Du gick Borås-Varberg (5831). Hösten 1972 gick Rc från 5830 till "stall" för att på sen eftermiddag gå till Hallsberg för att där köra vidare mot Skåne. En förare körde tåg 5830 en morgon före jul och berättade att han haft Rc2 1029. Jag tittade på TV nyheterna och såg 1029 i olyckan i Sävjö. T23 infördes ca 1974 i godståg till Skene istället för Hg och lokomotorn i Kinna.Något B6 tåg minns jag inte på 80 talet. Troligen gick sådana B6 tåg enbart Göteborg-Alingsås vid denna tidpunkt.De X17 som flyttades från Borås-Växjö insattes på Svartåbanan och på Strängnäs.Även där blev B6 utan tjänstgöring.
Bo6b infördes fö redan på 50 talet och gick i omlopp Varberg-Borås och Göteborg-Borås ända tills tdtskifte 166/167.Någon B6 kunde förstärka vid helgerna till Varberg.