Västgötabanan - SJK:s utfärd 21 maj 1967 (Bana)

av Björn Malmer, Falkenberg, Thursday, February 17, 2011, 08:31 (5143 dagar sedan)

"Stora vårutfärden på Västgötabanan", ja så kunde man läsa i Tåg nr 4/1967. Priset för resan var 45 kr och samling skulle ske kl 6.30 vid Göteborg Västgöta, varifrån tåget avgick kl. 7.00. Antal deltagare var 186. SJK hade vid denna tid ganska exakt 1.000 medlemmar.

[image]

Västgötabanans station i Göteborg på morgonen den 21 maj 1967. Loken är VGJ nr 31 och BLJ nr 6.

[image]

Uppehåll i Sjövik, där BLJ nr 6 kopplades ifrån. Sjövik var tågets hemstation vid denna tid.

[image]

På väg genom ett vårligt Västergötland.

[image]

Var är vi? Nej, detta är ingen bildgåta för jag vet inte svaret. Det är någonstans före Vara. Tumleberg?

Forts. följer

Björn M.

Västgötabanan - SJK:s utfärd 21 maj 1967

av Anders Wallén, Thursday, February 17, 2011, 09:04 (5143 dagar sedan) @ Björn Malmer

Underbara bilder!

av Per-Åke Lampemo, Thursday, February 17, 2011, 09:18 (5143 dagar sedan) @ Björn Malmer

"Stora vårutfärden på Västgötabanan", ja så kunde man läsa i Tåg nr 4/1967. Priset för resan var 45 kr och samling skulle ske kl 6.30 vid Göteborg Västgöta, varifrån tåget avgick kl. 7.00. Antal deltagare var 186. SJK hade vid denna tid ganska exakt 1.000 medlemmar.

[image]

Västgötabanans station i Göteborg på morgonen den 21 maj 1967. Loken är VGJ nr 31 och BLJ nr 6.

[image]

Uppehåll i Sjövik, där BLJ nr 6 kopplades ifrån. Sjövik var tågets hemstation vid denna tid.

[image]

På väg genom ett vårligt Västergötland.

[image]

Var är vi? Nej, detta är ingen bildgåta för jag vet inte svaret. Det är någonstans före Vara. Tumleberg?

Forts. följer

Björn M.

Nej Tumleberg är det inte. Vi är i Nossebro! Necks industrier till höger med traversen för lastning och lossning.

Mvh Per-Åke

av Harald, Thursday, February 17, 2011, 09:37 (5143 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Och bilden före kan placeras med hjälp av väderkvarnen. Det är cirka två km SV om Gendalen. Fotografen har troligen stått på en väg som korsar banan där.

http://kartor.eniro.se/m/INLfk

av Janne B, Thursday, February 17, 2011, 09:23 (5143 dagar sedan) @ Björn Malmer

Vilka fina bilder!!! :-)

VGJ 31 -Vad hände?

av Jonas L, gbg, Thursday, February 17, 2011, 11:22 (5143 dagar sedan) @ Janne B

Att dettta vackra lok idag är nerplockat i atomer är nog ingen hemlighet.
Men hur renoverades loket på 60-talet, bytes det några tuber eller var det mer en "kkosmetisk" renovering. (jag vill inte på något vis dra ner dem personer som då renoverade lkoet eller påpeka att dessa skulle gjort en dålig renovering)

När var sista gången som loket var i drift och vad gjorde att man ställde av loket efter det tillfället?

Utan att tråden blir en lång AGJ tråd nu, men finns det någon som tror på att loket någonsin komer att kunna rulla igen?

Avslutningsvis.
VGJ 31 är och förblir nog Sveriges vackraste smalspårsånglok.

Jonas L

VGJ 31 -Vad hände?

av Björn Thyrelius, Thursday, February 17, 2011, 11:25 (5143 dagar sedan) @ Jonas L

Håller med att loket är det finnaste Smalspårsloket med denna målning.

VGJ 31 -Vad hände?

av Micke Carlsson., Thursday, February 17, 2011, 15:59 (5143 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

Håller med att loket är det finnaste Smalspårsloket med denna målning.

Det svider fortfarande i ögonen på mig... det är så pass att bildskärmen är förbrukad och måste slängas. Men själva maskin är väldigt, väldigt trevlig till utseendet. 24 och 31 i drift tillsammans en dag skulle verkligen vara något att se.

VGJ 31 -Vad hände?

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköpings stad, Friday, February 18, 2011, 08:32 (5142 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

du kan få en plattskärm av mig som funkar bra och bara står här och tar onödig plats.

Mvh Gustaf.

VGJ 31 -Vad hände?

av Micke Carlsson., Friday, February 18, 2011, 09:06 (5142 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Det var snällt av dig, men för säkerhets skull tror jag att jag satsar på något som bara visar svartvitt hädanefter...

(Nu börjar jag låta elak. Det var säkert jättefint 1967, men inte all design håller för granskning nästan 45 år senare)

VGJ 31 -Vad hände?

av Granis, Thursday, February 17, 2011, 12:35 (5143 dagar sedan) @ Jonas L

Föga förvånande hade ju de första ånglok de första föreningarna satte i drift/ renoverade i slutet av 60 och början av 70-talet då rätt nyligen varit i trafik "på riktigt". Ja, en del -t ex BLJ 6- togs väl i princip "direkt ur trafiken" (på BLJ till StLyJ/ AGJ)?

Men det var då det. Nu börjar ju fler och fler museibanor och d:o föreningar närma sig fyrtio-femtioårssträcket, varför loken -trots att de mest går i trafik sommartid på "begränsade banor"- i flera fall rullat längre på museibanorna än på "förebildsbanorna"! Om än då kanske inte i mil räknat (?)

Därför börjar det bli dags för "omrevisioner", revisioner som då också i många fall måste bli mer omfattande än vad de var i 70-talets början. Det gäller säkert också för VGJ 31. Med flera...

/ L G

VGJ 31 -Vad hände?

av Per-Åke Lampemo @, Freden/Östads säteri, Thursday, February 17, 2011, 14:25 (5143 dagar sedan) @ Jonas L

Att dettta vackra lok idag är nerplockat i atomer är nog ingen hemlighet.
Men hur renoverades loket på 60-talet, bytes det några tuber eller var det mer en "kkosmetisk" renovering. (jag vill inte på något vis dra ner dem personer som då renoverade lkoet eller påpeka att dessa skulle gjort en dålig renovering)

Vad jag har hört var det en s.k kosmetisk renovering. Men här kan säkert gamla AGJ-medlemmar som Bengt o Lennart Nordh ge mer information än vad jag kan i denna frågeställning.

När var sista gången som loket var i drift och vad gjorde att man ställde av loket efter det tillfället?

Vad jag tror var det i (september 1970?) då VGJ 31 gick för egen maskin till Skara och hämtade det koppel stångs-havererade ROJ 5 (SJ S2p 3039) AGJ. Men jag är lite osäker på detta. Frågan är om det gjordes med VGJ 31?
Här kanske några gamla AGJ-medlemmar kan redogöra bättre kring hämtningen av ROJ 5.

Sedan tror jag att det gjordes ett försök år 1971 att försöka få loket driftdugligt till invigningen av den nya museijärnvägen mellan Anten-Gräfsnäs. Men detta lyckades inte p.g.a tubläckage.

Utan att tråden blir en lång AGJ tråd nu, men finns det någon som tror på att loket någonsin komer att kunna rulla igen?

Ja, självklart går det att få i ordning på detta ånglok. Mycket är ju faktiskt gjort redan. Tendern är bland annat som i nyskick.

Men kanske är det så AGJ bör färdigställa revisionen av ångloket ROJ 3 som påbörjades 2004. Detta då man fått relativt stora ekonomiska (180.000 kr?)bidrag från Sparbanken i Alingsås för färdigställande av detta ånglok.
Tror personligen i nuläget att det inte finns möjlighet för två separata stora ångloksrevisioner (ROJ 3, VGJ 31)vid AGJ. Dock ska sägas att det borde gå om man tog extern hjälp och köpte verkstadstjänst som exempelvis(Meiningen/Tyskland). Men en sådan lösning borde vara mycket ekonomiskt kostsamt för AGJ. Nej, man bör väl försöka färdigställa projektet ROJ 3 och sedan ta sig an VGJ 31. I annat fall finns det risk att det kan gå med ROJ 3 som med Göta II. Ångloket glöms bort och ligger sedan i delar. Det är verkligen ingen bra lösning. Men som sagt det är min personliga uppfattning.

Rent generellt är det aldrig bra att ha flera oavslutade projekt inom en ideell frivillig organisation. Har man som förening också sökt och fått beviljat ekonomiska medel för enskilda projekt (från staten eller andra bidragsgivare)har man ett ansvar att färdigställa dessa inom en rimlig tid. I annat fall tappar man i trovärdighet.

Avslutningsvis.

Jonas L

Ja ,jag kan bara hålla med dig. Detta ånglok är verkligen en pärla.

Mvh Per-Åke Lampemo

Ostmässan 1970 och vackrare lok

av Johan Vinberg, Bromsten, Thursday, February 17, 2011, 16:51 (5143 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vad jag tror var det i (september 1970?) då VGJ 31 gick för egen maskin till Skara och hämtade det koppel stångs-havererade ROJ 5 (SJ S2p 3039) AGJ. Men jag är lite osäker på detta. Frågan är om det gjordes med VGJ 31?
Här kanske några gamla AGJ-medlemmar kan redogöra bättre kring hämtningen av ROJ 5.

Den drog i alla fall tågen från Skara C ut till Ostmässområdet (augusti eller september?).
Jag stod själv och tittade på loket då det avgick från spår 1 närmast stationhuset. Som nioåring tyckte jag det var konstigt med ett grönmålat ånglok. Det hade jag aldrig sett i Märklin-katalogen. :-D

Jonas L

Smaken är som baken - personligen tyckar jag att VGJ 24 är ett betydligt vackrare lok. För att inte tala om Gp/Gt-loken som levererades på 1949-1950 - både med och utan rökskärmar. ;-)

Hilsen
Johan

av P-Å Lampemo, Thursday, February 17, 2011, 18:12 (5142 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Den drog i alla fall tågen från Skara C ut till Ostmässområdet (augusti eller september?).
Jag stod själv och tittade på loket då det avgick från spår 1 närmast stationhuset. Som nioåring tyckte jag det var konstigt med ett grönmålat ånglok. Det hade jag aldrig sett i Märklin-katalogen. :-D

Nej, vänta lite nu Johan. Det loket som drog tågen (Ostexpressen) på ostmässan 1970 var inte det NÖJ 16 "Osten". Samma ånglok som idag nu är under revision på ULJ. Året innan där emot 1969 fanns VGJ 31 och ROJ 3 i Skara för att ombesörja ostmässans ångtågstrafik under namnet Ostpilen.

Jonas L

Smaken är som baken - personligen tyckar jag att VGJ 24 är ett betydligt vackrare lok. För att inte tala om Gp/Gt-loken som levererades på 1949-1950 - både med och utan rökskärmar. ;-)

Hilsen
Johan

av Granis, Thursday, February 17, 2011, 18:54 (5142 dagar sedan) @ P-Å Lampemo

Ja, NÖJ 16 togs väl till Skara 1970 just för att ombesörja detta års "Ostexpresser" då StLyJ/ AGJ blivit "avsnörda" från resten av Västgötanätet då och "Föreningen 29:an" inte hunnit få igång VGJ 29? Så är väl "den officiella historieskrivningen" i alla fall?

F ö hade ju även VGJ 31/ SJ B4p 3110 rökuppdrivarskärmar, så varför inte vid en framtida revision åtminstone inte möjliggöra att loket kan SJ-märkas och utrustas med sådana ibland?

/ L G :-)

Ostmässan 1969

av Johan Vinberg, Bromsten, Thursday, February 17, 2011, 20:38 (5142 dagar sedan) @ Granis

Efter att ha kollat upp en referenspunkt så inser jag att det var 1969 och ej 70 som jag såg VGJ 31 på Skara C.
Referenspunkten är Rulle Lövgren, Sten-Åke Cederhök och "Vegförvaltninga i Skultörp" - sketchen hade just haft sitt genombrott och spelades i radio i ett, så vi köpten en LP-skiva med den i SKaras skivaffär innan vi gick ned på stationen. (Och enligt DIskografierna kom denna ut 1969!)

Hilsen
Johan

VGJ 31 -Vad hände?

av Christer Torgersson @, Malmö, Thursday, February 17, 2011, 19:38 (5142 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

För VGJ 31 har jag alltid haft en speciell sympati - det var länge sedan jag hörde något om loket. Har någon mera detaljerad artikel skrivits, i Jernvägsnytt eller andra tidskrifter? Vad som bl a förvånar mig är att Henschel mitt under krigsförhållanden, låt vara de första krigsåren, kunde åta sig att bygga ett smalspårslok för en svensk privatbana, var det möjligen gamla kontakter från 1922 (lok 27-28) som togs upp?
Vem kom på vindklyvarhytten, VGJ eller Henschel? Hur uppstod myten om ett andra lok som skulle ha sänkts vid sjötransport?

VGJ 31 -Vad hände?

av Granis, Thursday, February 17, 2011, 21:08 (5142 dagar sedan) @ Christer Torgersson

Det var nog svensk "hårdvaluta" i form av malm (eller sammanhörande kontrakt om leveranser av detsamma) som gjorde att den hårt ansatta tyska industrin åtog sig dessa udda beställningar från Sverige mitt under kriget, när krigslyckan började vända och de allierade bombningarna av just bl a den tyska industrin tilltog. Jag tänker då även på elloket SRJ 53 (kallad "Hitler"/ senare SJ Bcp 3253). Notera också i samband med detta beträffande "udda" ryktena om att det skulle funnits systerlok till VGJ 31 och/ eller SRJ 53 vilka skulle ha "sänkts av de allierade under leveransen" (med båt då). Rykten som väl numera är avfärdade?

/ L G

VGJ 31 -Vad hände?

av Kurtan @, Friday, February 18, 2011, 16:27 (5142 dagar sedan) @ Christer Torgersson

Vem kom på vindklyvarhytten, VGJ eller Henschel?

Hur uppstod myten om ett andra lok som skulle ha sänkts vid sjötransport?

Hmm... Förblev kanske loknummer 32 obesatt i ett antal år på VGJ...? Det är nog i så fall den troligaste förklaringen. Annars kan man tänka sej att båten till Göteborg med 31:an kom fram oskadd, däremot inte nån annan båt, som hade lastats i samma hamn o avgick ung. samtidigt... Tyskarna sålde ju allt möjligt hit, förutom att dom bytte kol mot malm.

VGJ 31 -Vad hände?

av Christer Torgersson @, Malmö, Friday, February 18, 2011, 18:50 (5141 dagar sedan) @ Kurtan

Att myten om VGJ 32 för länge sedan är avlivad är välbekant. Enligt Yngve Holmgrens Västgöta-ånglok som kom redan 1968 köptes bara ett lok och det sändes på järnväg via Danmark. Vad jag undrar över är varifrån uppgiften kom, när dåvarande StLyJ övertog loket någon gång 1965-66 skrev flera tidningar om
händelsen och dessutom på ett trovärdigt sätt.

VGJ 31 -Vad hände? -så här?

av Morshyttan, Friday, February 18, 2011, 19:05 (5141 dagar sedan) @ Christer Torgersson

Att myten om VGJ 32 för länge sedan är avlivad är välbekant. Enligt Yngve Holmgrens Västgöta-ånglok som kom redan 1968 köptes bara ett lok och det sändes på järnväg via Danmark. Vad jag undrar över är varifrån uppgiften kom, när dåvarande StLyJ övertog loket någon gång 1965-66 skrev flera tidningar om
händelsen och dessutom på ett trovärdigt sätt.

En del har forskats i ämnet exporterad men sänkt krigsmateriel/kontraband i krigets slutskede.
framför allt för för tyngre fordom o.dyl. genomsöktes Tyskland efter kriget på sådana prylar och ett ånglok skulle nog vara hårdvaluta om segrarmakterna hittade.

därför kom en hel del med sannolikhet att plitas in i lastlistorna på förlista fartyg, ett utmärkt sätt att visa att grejen var borta för alltid.
(i vissa fall undrar man i dessa sammanhang om fartygen inte borde ha sjunkit redan vid kaj under lastningen med allt som ansågs vara ombord;-) .)

Men i slutskedets kaos kunde mycket hända så inget är säkert, men efter kriget demonterades ju hela fabriker och järnvägar vilka sedan fördes till segrar-länderna.

Kunde man undanhålla ett lok på detta sätt så var det nog ett gott syfte man uppnådde.

En teori bara men tyvärr har rösterna från de som var med börjat tystna, detta har satt fart på allehande konspirationsteorier så fakta klarnar nog aldrig.

Gröna färgen;
Tyska lok kan man allt som ofta se i den färgen, är detta ett arv från moderlandet för loket!?

Snyggt som sagt men de vita ränderna är kanske sentida :-) ;-) :-D

VGJ 31 -Vad hände? -så här?

av Dag Bonnedal, Friday, February 18, 2011, 19:32 (5141 dagar sedan) @ Morshyttan

Gröna färgen;
Tyska lok kan man allt som ofta se i den färgen, är detta ett arv från moderlandet för loket!?

Snyggt som sagt men de vita ränderna är kanske sentida :-) ;-) :-D

Loket målades efter det svartvita leveransfotot. Av detta framgår att cylinderbeklädnad och pannsvep var mycket ljusare än det svarta.
Och längre tillbaka var många tyska lok gröna vid leveransen.

Men det är väl tveksamt om loket verkligen levererades med denna målning. Det är nog mer troligt att det är en ren "Fotoanstrich". Och de vita linjerna torde definitivt vara det, de fanns där för att lokets konturer skulle framgå även i billigt tryck. Sedan var dessa vita linjer i original bara hälften så breda som de blev 1967 och gav därmed ett inte alls så dominerande intryck.

Men vi skall inte kasta smuts på de som jobbade på att få loket i ett presentabelt skick den gången. Då, precis på sluttampen för den kommersiella ångloseran var ångloken så fullständigt förknippade med ett väldigt smutsigt och komplett ovårdat utseende. Så, det var det man ville särskilja sig mot. Heder åt pionjärerna, även om vi inte skulle ha gjort likadant idag.

Dag B

VGJ 31 -Vad hände?

av Gunnar L, Friday, February 18, 2011, 21:28 (5141 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

sista körningen med VGJ 31 var flytten från sjövik till Anten kan tyvärr inte datumet.

av Björn Thyrelius, Thursday, February 17, 2011, 11:23 (5143 dagar sedan) @ Björn Malmer

Underbara bilder var en liten kille på 4 år när utfärden var.

Den 4 mars träffas några gammla Stora lundby vetraner hos Ulf Smedbo.

Bland annat min far som tog bilder från Göteborgs central vid detta tillfälle, ska leta bland min fars diabilder.

Det kanske finns mera trevliga bilder som andra kan få njuta av på detta forum.

Mvh Björn

Mötet blir kanske i början av april

av Ulf Smedbo @, Thursday, February 17, 2011, 20:01 (5142 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

En kommentar angående ett eventuellt kommande möte.
Det blir inget möte den 4 mars. Det ligger för nära i tiden. Jag har inte hunnit med att arrangera något.
Blir det ytterligare ett möte, så lutar det åt att det blir i början av april.
Jag återkommer i så fall.
Vad är nu detta för några möten det handlar om?
Jo, vi är ett tjugotal personer som har träffats vid två tillfällen för att visa bilder och berätta gamla minnen från tiden med Stora Lundby Järnvägsmuseum.
Urvalet har då varit personer som en gång var aktiva vid Stora Lundby Järnvägsmuseum i Odinsstallet (Göteborg), Gråbo eller Sjövik.
Stora Lundby Järnvägsmuseum är ju det som sedan utvecklades till Anten-Gräfsnäs Järnväg.
Vi talar alltså nu om perioden 1965-1970.
Dessa bildskatter och minnen är värda att visas och spridas i en större grupp.
Min tanke är att boka lokal och bjuda in alla intresserade till ett sådant möte.
Det blir i så fall troligen i början av april.

av Per Ljungberg, Thursday, February 17, 2011, 11:43 (5143 dagar sedan) @ Björn Malmer

Jag vill minnas att BLJ 6 fick varmgång i ett vevstakslager under resan från Göteborg till Sjövik och det "klånkade" ganska kraftigt sista biten till Sjövik.
Beträffande 31:an så var väl storlagren slitna och hjulringen på axel 5 "slipade" på pannans nitar. Men visst är det ett vackert lok, men kanske i största laget för AGJ:s museitrafik.
PLj

av Leffe, Thursday, February 17, 2011, 15:41 (5143 dagar sedan) @ Björn Malmer

ojojoj, vilket fantastiskt reportage!
/L