Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, February 18, 2011, 23:51 (4990 dagar sedan)

Ett par kilometer söder om Gyllebo fanns ytterligare två plankorsningar med fällbommar:

Östra Vemmerlöv (ej att förväxla med dagens Ö Vemmerlöv = f d Gyllebo) vid km 133.216

Virrestad vid km 133.734

De båda närbelägna övergångarna sköttes av samma vägvakt. Vid km 133.175 låg hållplatsen Virrestad, och där skall även ha funnits en banvaktstuga.

Några bilder som uppges vara tagna i november 1957, först Ö Vemmerlöv:

[image]

Kryssmärkeslyktor för signalering mot vägen, fristående vridlykta med bomsignalskärm för signalering mot banan

[image]

På bilden ovan ser vi till höger den mekaniska ledningen till vägvaktens plats, som kanske var vid Virrestads banvaktstuga/hållplats, alternativt ungefär mitt emellan övergångarna.

[image]


Tre bilder från Virrestad:

[image]

Kryssmärkeslyktor och vridlykta + bomsignalskärm precis som vid Ö Vemmerlöv.

[image]

Märkligt nog går det inte att se några fällbomsvindspel, ej heller någon vägvaktskur. Kanske var vakten placerad ungefär mitt emellan de två övergångarna?

[image]

Bommarna vid båda plankorsningarna byttes mot automatiska ljus- och ljudsignaler kl 12.00 den 12 december 1960 [3 signalsektionen dnr 77/58]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad

av Jonny Saljefeldt, Saturday, February 19, 2011, 07:40 (4990 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/Virrestad_fb2_5711.JPG[/img]

En bild från Virrestad hp tagen den 28 maj 2005:

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2011/0505282209b.jpg[/img]

Virrestad - en bild till

av Jonny Saljefeldt, Saturday, February 19, 2011, 20:50 (4989 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Ytterligare en bild från Virrestad, den 15 juni 2008:

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2011/0806156113b.jpg[/img]

Virrestad - en bild till

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 19, 2011, 20:59 (4989 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Nu är det sommar nu är det sool, nu är det.... i hagen!

Underbar sommarkänsla i den bilden, tack för den!!! :-)

Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Saturday, February 19, 2011, 11:08 (4990 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Finns det någon som råkar ha bilder på vägskyddsanläggningarna i Skanör och Falsterbo, Skanör hade F5-driv ända in på slutet, Falsterbo hade ÅSSA-driv troligen installerade 1955.

Mvh Nicke nyfiken.

Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad

av W. Göransson, Saturday, February 19, 2011, 12:45 (4990 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Var bommar målade Röd/gul eller röd/vit.

Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad

av Jan Winberg, Saturday, February 19, 2011, 15:26 (4990 dagar sedan) @ W. Göransson

Om inte mitt minne eller mitt dåliga färgseende sviker mig totalt var det röd/gul.

Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Saturday, February 19, 2011, 21:19 (4989 dagar sedan) @ W. Göransson

Samtliga vägbommar på Falsterbobanan var gula med röda reflexer.

Mvh Nicke nyfiken.

Skånska vägskydd: Östra Vemmerlöv och Virrestad

av Magnus Kroon, Saturday, February 19, 2011, 15:04 (4990 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OVemmerlov_fv_5711.JPG[/img]
På första bilden ser man banvaktsstugan direkt till vänster om kryssmärkesstolpen närmast fotografen. Avståndet från banvaktsstugan till Virrestad är strax under 400 m vilket borde vara tillräckligt kort avstånd för den mekaniska ledningen. Kurvradien är 5200 m och det krävdes förmodligen få vinkelhjul. Dock vet jag inte vilket avstånd som var maxgräns för linmanövrering av bommar.
Sannolikt har banvakten tjänstgjort som vägvakt för båda vägskyddsanläggningarna och vindspelen har antagligen stått i höjd med banvaktsstugan.

Vägvaktens placering

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 19, 2011, 20:23 (4989 dagar sedan) @ Magnus Kroon

På första bilden ser man banvaktsstugan direkt till vänster om kryssmärkesstolpen närmast fotografen. Avståndet från banvaktsstugan till Virrestad är strax under 400 m vilket borde vara tillräckligt kort avstånd för den mekaniska ledningen. Kurvradien är 5200 m och det krävdes förmodligen få vinkelhjul. Dock vet jag inte vilket avstånd som var maxgräns för linmanövrering av bommar.
Sannolikt har banvakten tjänstgjort som vägvakt för båda vägskyddsanläggningarna och vindspelen har antagligen stått i höjd med banvaktsstugan.

Så var det säkert, jag blev förvirrad av att både banvaktstugan och hållplatsen hette Virrestad och trodde de var belägna i omedelbar närhet av varandra.

När jag förstorar bilden maximalt anas något som eventuellt kan vara ett fällbomsvindspel utanför stugan, vid röda pilen:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OVemmerlov_detalj_5711.JPG[/img]

Ytterligare ett spel kan finnas till vänster om stolpen. Vindspelens placering har i så fall troligen valts för att trots kurvan få bra sikt på båda vägkorsningarna. Det syns också något som skulle kunna vara en kur nära spåret (gröna pilen). En kur behövdes med hänsyn till att ordinarie banvakten/vägvakten hade vissa lediga dagar och ersattes av annan vägvakt.

400 meter var definitivt inget långt avstånd för mekanisk manövrering av fällbommar.

Vägvaktens placering

av Harald, Saturday, February 19, 2011, 21:08 (4989 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad som eventuellt kan vara en kur syns på den tredje bilden. Bilden är ganska mörk, men jag har gjort de mörka partierna ljusare i Photoshop:

[img]http://harald.nordius.se/bilder/OVemmerlov_fb2_5711.JPG[/img]

Även på flygbilden från 40-talet syns något som kan vara en kur:

[img]http://harald.nordius.se/bilder/virrestad.jpg[/img]

Vägvaktens placering

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 19, 2011, 21:38 (4989 dagar sedan) @ Harald

Vad som eventuellt kan vara en kur syns på den tredje bilden.

När jag förstorar och ljusar upp den bilden maximalt ser det ut att, precis som på bilden med gröna pilen i mitt tidigare inlägg, vara en kur med "pulpettak" och fönster på sidan.

Min tidigare gissning att det kunde finnas fällbomsvindspel alldeles utanför banvaktstugan var nog felaktig - det ser ut som att terrängförhållandena skulle ge bättre sikt från en punkt närmare spåret, alltså ungefär vid den förmodade kuren!

Vägvaktens placering

av Per Rasmusson, Saturday, February 19, 2011, 22:15 (4989 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ni har rätt om kurens placering. Jag blev några gånger bjuden på kaffe hos banvaktparet Fritz medan de bodde i stugan. De visade en grusplan där kuren hade stått på tomten. Vindspelen till båda anläggningarna hade stått intill kuren. Fru Fritz skötte bommarna. Elektriskt ljus fanns i kuren. Järnvägens telefon fanns i banvaktsstugan. När anäggningarna automatiserades flyttade banvakt Fritz kuren till en plats mellan Virrestad och Gärsnäs. Efter det att SJ hade ställt in trafiken, tipsade banvakt Fritz om var kuren fanns och att den var i användbart skick. Skånska Järnvägar flyttade kuren till Ravlunda där den åter fick funktion som banvaktskur. Numera är kuren riven och ersatt med en mindre kur.

Nästa Pilebodavägen?

av Magnus Kroon, Saturday, February 19, 2011, 23:56 (4989 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag konstaterar att det bara återstår en vägskyddsanläggning på sträckan Brösarp-Gärsnäs, nämligen Pilebodavägen som var belägen strax innanför stationsgränsen i Gärsnäs. Men det kanske inte fanns någon vägskyddsanläggning där förrän efter inventeringsturnén 1957. På bilderna från [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=40899]Gärsnäs[/link] syns endast två vägskyddsanläggningar på spårplanen varav ingen är Pilebodavägen.

Nästa Pilebodavägen?

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 20, 2011, 00:58 (4989 dagar sedan) @ Magnus Kroon

Jag konstaterar att det bara återstår en vägskyddsanläggning på sträckan Brösarp-Gärsnäs, nämligen Pilebodavägen som var belägen strax innanför stationsgränsen i Gärsnäs. Men det kanske inte fanns någon vägskyddsanläggning där förrän efter inventeringsturnén 1957. På bilderna från [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=40899]Gärsnäs[/link] syns endast två vägskyddsanläggningar på spårplanen varav ingen är Pilebodavägen.

Fällbomsanläggningen vid Pileboda skall enligt tredje signalsektionens handlingar (dnr 56/57) ha tagits i bruk den 17 juni 1958 kl 11.00. Fällning med tryckknapp på manöverapparaten, automatisk lyftning, V-signal. Tidtabellsboken från 1950 har inte med Pileboda i sin förteckning över "vägkorsningar där säkerhetsanordningar skola finnas..." så troligen saknades vägskyddsanläggning före 1958.

Nästa Pilebodavägen?

av Kjell Aghult @, Sunday, February 20, 2011, 09:31 (4989 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gärsnäs hade som grenstation ursprungligen envingade semaforer. Dessa
utbyttes mot treskens huvudljussignaler 1957. Men först 1975 utrustades stationen för obevakad körning (Bomautomatik etc). Bangården tycks härvid ha krympts till bara två spår utöver kristianstadsspåret. Personalstyrkan minskades till en man och G. var nu bevakad bara några timmar på förmiddagen M-F (I samband med östgående lokomotorturen Tomelilla-Simrishamn). G. avbemannades vid tdtskiftet 1980-06-16. Centrallåset ändrades därvid så att
växling kunde ske utan tkl. Vagnslast (För vem?) fanns kvar till 1987-01-01.

Enligt en notis i Ånghwisslan 1993 var "andra spåret" rivet och bangården bestod bara av växeln mot Kristianstad.