BLJ 2, en slip-naxos maskin förmodar jag? (Fordon: lok)

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 19, 2011, 21:08 (4988 dagar sedan)

Avbildad 19710924 på Klosterverken i Långshyttan.

Ett trefligt motorlok ;-)

När är den tillverkad?? 1920??[link=[image]]BLJ 2, motorlok Klosterverken Långshyttan 19710924, foto Roger Lundberg[/link]

//Roger

BLJ 2, en slip-naxos maskin förmodar jag?

av Granis, Saturday, February 19, 2011, 21:26 (4988 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Lokomotorn är en "Bjurströmmare" med tillvnr 205/ 1937, beställd av Fagersta Bruk AB, som då ägde Klosterverken. Den inregistrerades dock som BLJ 2 (ångloket "Kloster" med samma nummer var väl avställt då?), och övertogs formellt av Klosterverken i samband med att BLJ lades ned 1964 och endast internväxlingen i Långshyttan blev kvar. Allt enligt SJK Småbaneavdelnings bok om dessa fordon, utgiven 1989. Lokomotorn övertogs av SRJmf i samband med att dessa köpte ångloket BLJ 4 "Långshyttan" 1972, men överläts på 90-talet till TJF varför den finns åter där den tillverkades, alltså i Västervik. Dock fortfarande orenoverad.

/ L G

BLJ 2, en slip-naxos maskin förmodar jag?

av Kurtan @, Saturday, February 19, 2011, 23:20 (4988 dagar sedan) @ Granis

Lokomotorn... inregistrerades dock som BLJ 2 (ångloket "Kloster" med samma nummer var väl avställt då?), och...

Nix - KLOSTER var driftlok åtm. fram till 1958!!

BLJ 2 eller BLJ 2, det är frågan?!?

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 19, 2011, 23:58 (4988 dagar sedan) @ Granis

Tack för uttömmande svar!
Förmodligen så var det inte så noga med skilda nummerserier för ång- resp motor-lok vid BLJ.

Man kunde förmodligen särskilja BLJ 2 från BLJ 2 bara genom att notera huruvida det var ett ånglok eller motorlok som man skulle tjänstgöra på. Förmodligen så var "KLOSTER" rejält på fallrepet då detta motorlok gjorde entré på BLJ.

man kan ju tänka sig att det var yngre förare som fick tjänstgöra på dessa "barnvagnar", medans de äldre lokomotivförarna höll sig till de trygga ånglokomotiven... ;-)

//Roger

BLJ 2, en slip-naxos maskin förmodar jag?

av Morshyttan, Sunday, February 20, 2011, 00:09 (4988 dagar sedan) @ Granis

Lokomotorn är en "Bjurströmmare" med tillvnr 205/ 1937, beställd av Fagersta Bruk AB, som då ägde Klosterverken. Den inregistrerades dock som BLJ 2 (ångloket "Kloster" med samma nummer var väl avställt då?), och övertogs formellt av Klosterverken i samband med att BLJ lades ned 1964 och endast internväxlingen i Långshyttan blev kvar. Allt enligt SJK Småbaneavdelnings bok om dessa fordon, utgiven 1989.

lokomotorerna benämndes BLJ Motorlok nr; 1 resp 2.
Då de, gud förbjude aldrig användes i linjetjänst ansåg förväxlingsrisk inte att föreligga.
Lokomotorena kunde knappt hålla styrfart även om denna nummer 2 lär ha gått något fortare.
men våra vänner i söder kan det nog bättre för det kanske inte är så långt kvar!?:-) ;-)


/ L G