Håll- och lastplats? (Signaler/säkerhet)
Utan tillgång till äldre säkerhetsordningar undrar jag om någon vet när begreppet håll- och lastplats försvann ur bestämmelserna eller om det ens funnits med?
av Rasmus Axelsson, Saturday, February 19, 2011, 21:45 (5108 dagar sedan)
Utan tillgång till äldre säkerhetsordningar undrar jag om någon vet när begreppet håll- och lastplats försvann ur bestämmelserna eller om det ens funnits med?
av Kurtan , Saturday, February 19, 2011, 22:05 (5108 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Jodå, visst har det funnits under 1900-talet - dels hållplats /hp/, dels lastplats /lp/, dels den kombinerade /hlp/. Jag minns inte distinktionerna... Kanske borttaget i sb med storstädningen i 1959 års säo??
av Gunnar Ekeving, Saturday, February 19, 2011, 22:26 (5108 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Utan tillgång till äldre säkerhetsordningar undrar jag om någon vet när begreppet håll- och lastplats försvann ur bestämmelserna eller om det ens funnits med?
1947 fanns lastplats = "för trafikutbyte avsedd plats på linjen med eller utan huvudsignal och med sidospår" och hållplats = "för trafikutbyte avsedd plats på linjen utan huvudsignal och sidospår". Detta uppfattar jag som att kombinerad håll- och lastplats enligt säo kunde kallas lastplats. "Håll- och lastplats" kanske användes (i icke säkerhetstjänstrelaterade sammanhang) för att tydligt markera att både person- och godstrafik förekom? En hållplats enligt säo-definitionen skulle väl i princip även kunna vara en plats där linjelastning förekom, men utan persontrafik? Som t ex vid [link=http://www.ekeving.se/b/gdg/tyskgruvan/index.html]Tyskgruvan. [/link] Fast så var det troligen inte tänkt.
1979 (eller troligen tidgare) hade hållplats omdefinierats att gälla persontrafik. Lastplats var nu "plats på linjen med sidospår".
1994 hade hållplats ungefär samma definition som 1979, dock hade "utan sidospår" ändrats till "utan växel", kanske hade någon kommit på att det kunde finnas platser där gamla sidospår låg kvar men saknade växelförbindelse med linjen?
1994 hade lastplats ersatts av linjeplats; "plats på linjen med växel eller rörlig bro i tågspåret". Någon säo-kunnig person kan säkert förklara hur rörliga broar definierades t ex under 1970- och 1980-talen. 1947 räknades de i varje fall som signalplats; "med huvudsignal försedd plats på linjen, som ej är blockpost...eller lastplats, t ex rörlig bro". Men det kunde ju tänkas att bron förreglades i utfartssignal på föregående station, och att det vid själva bron endast fanns brosignaler. Hur definierades sådana "broplatser"?
Signalplatser förekom förutom vid rörliga broar vid vissa vägkorsningar med automatiska eller fjärrmanövrerade helbommar, eller där det av andra skäl ansågs nödvändigt med huvudsignaler för att skydda plankorsningarna.
av Godsskada, Saturday, February 19, 2011, 22:34 (5108 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Utan tillgång till äldre säkerhetsordningar undrar jag om någon vet när begreppet håll- och lastplats försvann ur bestämmelserna eller om det ens funnits med?
Åtminstone i 1934 års SÄO finns begreppen hållplats och lastplats definierade Däremot finns det inte någon kombinerad "håll- och lastplats" med i begreppsbestämningarna, vare sig som enskilt begrepp eller i definitionen av driftplats.
/Godsskada
av Kurtan , Saturday, February 19, 2011, 23:16 (5108 dagar sedan) @ Godsskada
Mycket med det här - tack, alla! Var det inte som så, att man betr. sidospår på linjen helst reglerade sånt här lokalt på resp. trafiksektion, med (ofta utförliga) anvisningar/procedurer för resp. plats införda i tdt-böckerna...? För stambanorna däremot erfordrades ett grund-regelverk = säo:s skrivningar.
Kan man t o m säja att linjelastning helst undveks ö h t efter 2. världskriget?
av Kjell Aghult , Sunday, February 20, 2011, 11:38 (5107 dagar sedan) @ Kurtan
Tråden avser termen "hlp" i infrastrukturell mening. Dess trafikala innebörd (bemanning, redovisning, kassatjänst etc) förbigås.
"Hlp" tycks aldrig ha förekommit som definierad Säo-term, i vart fall inte efter 1929. Kombinationen hp+lp ansågs troligen självklar. I linjeböcker skrivna efter 1941 och 1947 års Säo (1948 års Sär på smalspår) används "hlp"
konsekvent. Med 1959 års Säo övergår linjeböckerna till "lp". Trots att termen egentligen inte passar för en plats med persontrafik. Även "lp" har särskild betydelse trafikalt.
En plats för linjelastning var inte trafikplats, i vart fall inte i modernare tid. Mjölkborden på linjen Beted-Skillingsfors stod ej i linjeboken utan bara som anmärkningar i tdtboken. De hade inga namn utan angavs bara med km-tal.
1994 års definition av "hp" torde vara en ren språkförbättring. Växlarna är ju de kritiska punkterna som skall säkras. Ett kvarliggande spår utan växel saknar trafiksäkerhetsmässigt intresse.
Rörlig bro på linjen kallades till 1994 helt enkelt "rörlig bro". Termen signalplats försvann i 1959 års Säo. Vid vägkorsningar byttes gröna linsen mot en ofärgad. V-tavla uppsattes och huvudsignalen övergick till att bli V-signal.
Givetvis gällde Säo på alla bandelar, inte bara på huvudlinjerna. Vad som stod i linjeböckerna var lokala bestämmelser till det centrala regelverket.
av Rasmus Axelsson, Monday, February 21, 2011, 15:49 (5106 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Tråden avser termen "hlp" i infrastrukturell mening. Dess trafikala innebörd (bemanning, redovisning, kassatjänst etc) förbigås.
Har det då funnits någon exakt "trafikal" definition av begreppet?
"Hlp" tycks aldrig ha förekommit som definierad Säo-term, i vart fall inte efter 1929. Kombinationen hp+lp ansågs troligen självklar. I linjeböcker skrivna efter 1941 och 1947 års Säo (1948 års Sär på smalspår) används "hlp" konsekvent. Med 1959 års Säo övergår linjeböckerna till "lp". Trots att termen egentligen inte passar för en plats med persontrafik. Även "lp" har särskild betydelse trafikalt.
Spännande!
av Kjell Aghult , Monday, February 21, 2011, 17:59 (5106 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Någon koncis trafikal definition av hlp fanns veterligen inte - detta motsatt de infrastrukturella begreppsförklaringarna i Säo/JTF. Men det fanns vissa allmänna skillnader mellan en trafikal station och en dito hlp:
1) En hlp var ej självständig organisatoriskt utan hade överordnad station. Stationerna sorterade i sin tur under trafiksektionschef (regional chef) vid SJ och de största bolagsbanorna och direkt under tc (och hans stab) vid mindre sådana banor.
2) Var hlp bemannad (ej nödvändigt) förestods den av en platsvakt, som vid SJ var kollektivavtalsanställd och timavlönad. På stationerna var i vart fall de flesta av personalen tjänstemannaanställda (Månadslön).
3) Den överordnade stationen handhade fraktredovisning, kassarapportering etc även för hlp. Hur detta i detalj gick till vet jag dock inte.
Givetvis förekom undantag, av olika lokala skäl. En bemannad hlp kunde t ex
vara eget redovisningsställe. De infrastrukturella och trafikala rollerna hade
stämt överens från början och oftast följts åt vid upp- och nedklassningar. Nu kom tkl-utbildade platsvakter, och rollerna började gå skilda vägar. T ex blev Hidingsta mellan Örebro S och Pålsboda redan 1939 trafikal och infrastrukturell hlp med kvinnlig platsvakt (Överordnad stn Sköllersta). 1953 uppgraderades den till infrastrukturell stn för ett lokalgodstågsmötes räkning. Fru Eriksson gick tkl-kurs och fick sedan tkl-tillägg till platsvaktslönen.
Begreppet hlp blev i SJ historia med 1964 års omorganisation. Terminologin därefter ligger utanför ämnet.
av Harald, Monday, February 21, 2011, 18:24 (5106 dagar sedan) @ Kjell Aghult
I 1959 års säo var hållplats och lastplats definierade så att det ena uteslöt det andra.
[b]Lastplats [/b]plats på linjen med sidospår och med eller utan huvudsignal
[b]Hållplats [/b]för trafikutbyte avsedd plats på linjen utan sidospår och huvudsignal
av Rasmus Axelsson, Monday, February 21, 2011, 18:32 (5106 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Tack för denna förklaring! De "trafikala" begreppen borde ju rimligtvis ha definierats någonstans men frågan är var... någon enklare form av delegationsordning eller liknande borde ha funnits...
av Kjell Aghult , Monday, February 21, 2011, 19:49 (5106 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Även jag hade hoppats hitta en koncis beskrivning av trafikal hlp någonstans.
Vad skulle ha delegerats? Det var först vid 1964 års omorganisation denna term
vann insteg i SJ och då försvann hlp-begreppet (Min far var SJ-administratör 1930-1971).