Är uppgifterna om fotot trovärdiga? (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, February 24, 2011, 14:04 (5095 dagar sedan)

[image]
Jag tycker att bildens "atmosfär" tyder på ett invalidtåg under 1:a världskriget och att invalidernas mössor ser ryska ut.
Den närmaste mannens civila klädstil tycker jag inte passar in på tiden 1940 - 1945.
Invalidernas benlindor ser förstavärlskrigsaktiga ut.

Bengt-Göran George, Enköping, berättar om en händelse på Vännäs centralstation troligen
vintern 1943. Tillsammans med sin far hade han fått följa med ett godståg, som
stannade i Vännäs. Det visade sig att stationen var avspärrad av polis och militär.’Min
far fick en utskällning av ett befäl som undrade vad vi gjorde på perrongen. Vi såg
in i vagnarna och där låg svårt skadade i hängmattor, medan de som kunde ta sig
fram själva rastades på perrongen. Min far sade åt mig att, trots att det var strängt
förbjudet, ta ett kort med min enkla lådkamera.’
Som framgår av bilden var det ett tyskt sjukhuståg.
Foto: Bengt-Göran George.

Sid 74 på denna länk.

Är uppgifterna om fotot trovärdiga?

av Micke Carlsson., Thursday, February 24, 2011, 15:04 (5095 dagar sedan) @ BD

Intressant skrift men nej, uppgifterna om fotot verkar inte trovärdiga. Jag saknar vagnsmärkning överensstämmande med övriga 40-talsbilder, vagnordningsnumreringen "12" vid takkonsolen, fotot är ganska dåligt men man "borde" se något tecken på Knorrbroms tycker jag, inga slangar eller något alls mellan vagnarna på den förväntade höjden.

Jag röstar också på ryssar från VV1.

av Kjell Andersson, Thursday, February 24, 2011, 15:11 (5095 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Ingen kontaktledning syns till heller borde ha funnits på 40:talet.;-)

av A.Svenson @, Blg, Thursday, February 24, 2011, 17:39 (5095 dagar sedan) @ BD

Detta kort härrör inte från VK2. Liknande foton, kanske ur samma serie och kanske även detta finns hos Jvm i Gävle. Jag har själv sett dessa när jag sökte efter foton att illustrera ett vilande projekt i liknande ämne med.

Fotot är sannolikt från Haparanda och året 1917 eller 1918 taget i samband med repatiering av ryska krigsinvalider.

Jag har också en svag aning, detta är i sanning ett skott i natten, om att jag sett en detalj ur bilden, den civile mannen, som ett "bildbevis" i något sammanhang för någon uppsatt revolutionärs eller komintern-medlems passage genom Sverige. Kanske för att förbereda Lenins resa genom Sverige och just Haparanda. Någon som känner igen denna till halucination gränsande hågkomst?

Hursomhelst allt talar för att uppgiftlämnarens/fotografens uppgifter inte stämmer. Hoppas att det finns en trevligare förklaring än ren mytomani till att bilden inte föreställer Vännäs och fyrtiotal.

Anders.S

av Morshyttan, Thursday, February 24, 2011, 18:52 (5095 dagar sedan) @ A.Svenson

Fotot är sannolikt från Haparanda och året 1917 eller 1918 taget i samband med repatiering av ryska krigsinvalider.

Jag har också en svag aning, detta är i sanning ett skott i natten, om att jag sett en detalj ur bilden, den civile mannen, som ett "bildbevis" i något sammanhang för någon uppsatt revolutionärs eller komintern-medlems passage genom Sverige. Kanske för att förbereda Lenins resa genom Sverige och just Haparanda. Någon som känner igen denna till halucination gränsande hågkomst?

Anders.S

möjligen skulle det kunna stämma med L. Kornilov http://sv.wikipedia.org/wiki/Lavr_Kornilov
Denne flydde över skandinavien tillsammans med hemväntande soldater till de vita styrkorna i norr där han senare dödades.

Så ja, visst känns bilden bekant :-) :-)

av A.Svenson, Blg, Thursday, February 24, 2011, 19:54 (5095 dagar sedan) @ Morshyttan

Ja jädrar Staffan!

Dej kan man lita på! Det SKULLE kunna vara den gubben. Får vi bara hejd på honom innan han passerar linjen Borlänge - Morshyttan så är det gripet och klarrt sedan. Eller är vi för sent ute kanske... :-D

Hursomhelst, tänk vad ett uppslag kan sätta fart på tankelökarna! I Vännäs på förtiotalet är vi inte i varje fall!

Glada hälsningar!
Anders

av Morshyttan, Thursday, February 24, 2011, 20:05 (5095 dagar sedan) @ Morshyttan

Denne flydde över skandinavien tillsammans med hemväntande soldater till de vita styrkorna i norr där han senare dödades.

Felsyftning; han omhalsenbragdes inte i norr utan nere på Kuban vid Donflodens stränder (värt att skapa inlägg kan ju diskuteras, men editeringstiden hade gått ut)

Så ja, visst känns bilden bekant :-) :-)

av A.Svenson, Blg, Thursday, February 24, 2011, 20:38 (5095 dagar sedan) @ Morshyttan

En intressant historia är alltid värd att utvecklas och man skall inte vara rädd för att invecklas till skillnad från Kamrat Kornilov som hastigt kom att avvecklas, abrupt.

Nu är vi väldigt "off topic" men det skall man inte vara rädd för. Se på Christofer Columbus, han var "off topic" han. Igentligen skulle man starta en tävling om vem som kan vela iväg mest off topic från en tråd. Kan man till exempel sladda i väg från Cc-lokens drivhjulsdiameter till Katherine Hepburns liv och leverne eller skötseln av dvärgparakiter. :-D :-D :-D

/SVE

av Sune Nylén, Thursday, February 24, 2011, 23:11 (5095 dagar sedan) @ A.Svenson

Man kan alltid finna beröringspunkter: Katherine Hepburns liv rullade på, hon blev liksom Cc loken gammal. Parakiterna kan flyga och det gamla vinghjulet benämndes vanligen"Flygare"hos äldre generationen jvgmän. Se där genast några beröringspunkter, snabbt framskakade ur rockärmen:-D Sune

av A.Svenson, Blg, Thursday, February 24, 2011, 23:58 (5095 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bravo Sune! :-D

/SVE

av Thomas Tell, Friday, February 25, 2011, 02:53 (5095 dagar sedan) @ A.Svenson

Detta kort härrör inte från VK2. Liknande foton, kanske ur samma serie och kanske även detta finns hos Jvm i Gävle. Jag har själv sett dessa när jag sökte efter foton att illustrera ett vilande projekt i liknande ämne med.

Hursomhelst allt talar för att uppgiftlämnarens/fotografens uppgifter inte stämmer. Hoppas att det finns en trevligare förklaring än ren mytomani till att bilden inte föreställer Vännäs och fyrtiotal.

Anders.S

I Haparande fanns väl inte "hög" plattform likt på bilden här. På länken till Happis finns liknande bilder men inte denna. Det kan ju vara en station på resan genom landet.
Vagnarnas märkning är från första världskriget, d.v.s. inga gjutna tecken. Rödakorsplåten är av äldre modell och korset på taken saknas. Allt visar på VK1.

/tell

av A.Svenson, Blg, Friday, February 25, 2011, 12:10 (5095 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas!

Hade ingen aning om plattformshöjden. Var kan de i så fall vara tro, vilken väg kom de ryska invaliderna. Satt de i POW-läger i Tyskland och fördes denna väg eller kom de från ryska-finland och vårdades i Sverige. Man har för lite koll på VK1 historien i jämförelse med VK2.

Anders S

av Harald, Friday, February 25, 2011, 12:19 (5095 dagar sedan) @ A.Svenson

Transiteringen gick åt båda hållen. Ryssar fångna i Tyskland reste med båt Saßnitz-Trellborg och så med tåg Trellborg-Haparanda. Tyskar och österrikare fångna i Ryssland reste åt andra hållet.

Vad gäller platsen så kanske man kan ha hjälp av det som skymtar i övre högra hörnet. En balkong? Passar varken med Haparanda eller Vännäs i alla fall.

Haparanda under 1:a världskriget

av BD, Friday, February 25, 2011, 13:40 (5094 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack Thomas!

Hade ingen aning om plattformshöjden. Var kan de i så fall vara tro, vilken väg kom de ryska invaliderna. Satt de i POW-läger i Tyskland och fördes denna väg eller kom de från ryska-finland och vårdades i Sverige. Man har för lite koll på VK1 historien i jämförelse med VK2.

Anders S

Tidigare i forumet

[image]

[image]

[image]

Skyltar och plattformshöjd

av A.Svenson, Blg, Friday, February 25, 2011, 17:06 (5094 dagar sedan) @ BD

BD!
Måste detaljen vara på stationshuset? Kan det inte vara någon annan byggnad?

Thomas!
Dina initierade kunskaper till trotts, ser det inte ut som om plattformen når till understa steget på vagnarna på bägge bilderna?

Både rödakorsskyltarna och vagnsnummerskyltarna är av samma typ som på den inledningsvis studerade bilden. (Självfallet måste inte den första bilden komma från Hpr ändå) Detta daterar i vart fall märkningen vilket de flesta av oss var överens oim att också såväl civil som militär klädsel gjorde.

Vänliga hälsningar!
Anders S

av Svempa, Thursday, February 24, 2011, 17:59 (5095 dagar sedan) @ BD

Jag har kollat på de andra bilderna i samma uppsats och jag skulle inte vara så säker på att det är ett misstag. Tågen ser liknande ut på de andra bilderna . Det är ju inte ett " egnelbreckt " tåg som transporterade ryska invalider utan ett äldre tåg . Hoppas det går att reda ut.

av A.Svenson, Blg, Thursday, February 24, 2011, 20:09 (5095 dagar sedan) @ Svempa

Den diskuterade bilden är till skillnad från övriga i uppsatsen från den enskilda källan och sagesmannen "Bengt-Göran George". Övriga bilder som både till motiv och fotokvalité är mer förtitalsmässiga kommer från andra källor.

Uniformerna på de sannolikt ryska soldaterna är otvivelaktigt mer VK1 än VK2, vagnarnas utförande och övriga detaljer (bl.a typsnittet på vagnsnummerskylten) stämmer också bättre med tiotal än dito fyrtio. Liksom civilistens klädstil.

Slutligen är rödakorsskyltarna fyrkantiga på den bilden. Den reglementerade sakylten från förtiotal och in i våra dagar (jag har skrotat ett antal) var rund med röd bård och sjtptåget beteckning i mindre bokstäver o siffror under korset. (Jo, visst kan tillfällig mtrl ha använts).

Vänliga hälsningar!
Anders Svenson
Avvecklare av de tre sista sjuktransporttågen och förgörare av beredskapslok.

av Ante Svensson, Thursday, February 24, 2011, 18:18 (5095 dagar sedan) @ BD

[image]
Jag tycker att bildens "atmosfär" tyder på ett invalidtåg under 1:a världskriget och att invalidernas mössor ser ryska ut.
Den närmaste mannens civila klädstil tycker jag inte passar in på tiden 1940 - 1945.
Invalidernas benlindor ser förstavärlskrigsaktiga ut.

Bengt-Göran George, Enköping, berättar om en händelse på Vännäs centralstation troligen
vintern 1943. Tillsammans med sin far hade han fått följa med ett godståg, som
stannade i Vännäs. Det visade sig att stationen var avspärrad av polis och militär.’Min
far fick en utskällning av ett befäl som undrade vad vi gjorde på perrongen. Vi såg
in i vagnarna och där låg svårt skadade i hängmattor, medan de som kunde ta sig
fram själva rastades på perrongen. Min far sade åt mig att, trots att det var strängt
förbjudet, ta ett kort med min enkla lådkamera.’
Som framgår av bilden var det ett tyskt sjukhuståg.
Foto: Bengt-Göran George.

Sid 74 på denna länk.

Jag skulle säga att detta är Första världskriget! Ingen av de stridande parterna 1939 - 45 hade uniformer som liknar de på bilderna, däremot såg ryska trupper 1914 - 17 ut ungefär sådär. Så det måste röra sig om en förväxling av bilder eller en gravt felaktig uppgift någonstans.

Ante

av Eckerberg, Thursday, February 24, 2011, 22:08 (5095 dagar sedan) @ Ante Svensson

Håller till fullo att det måste vara från som britterna säger "The Great War".

av Morshyttan, Thursday, February 24, 2011, 18:44 (5095 dagar sedan) @ BD

I boken hänvisas ofta till referenser ur Siv Rehns böcker i ämnet sjuktransporter under kriget.

en bra och beskrivande samling böcker som hon skrev och i dessa jämförde hon ofta förhållandena mellan första och andra vkr och sjuktrafiken.
jag kan naturligtvis inte minnas denna enskilda bild men det fanns åtskilliga bilder ur de ryska soldaternas återfärd.

det är nog helt enkelt en fel insatt bild hämtat ur hennes materiel där man förväxlat bild med dess text;-)

det är minst fyra rejäla böcker så jag ber någon annan söka igenom.....:-)