Är uppgifterna om fotot trovärdiga? (Järnväg allmänt)
Detta kort härrör inte från VK2. Liknande foton, kanske ur samma serie och kanske även detta finns hos Jvm i Gävle. Jag har själv sett dessa när jag sökte efter foton att illustrera ett vilande projekt i liknande ämne med.
Fotot är sannolikt från Haparanda och året 1917 eller 1918 taget i samband med repatiering av ryska krigsinvalider.
Jag har också en svag aning, detta är i sanning ett skott i natten, om att jag sett en detalj ur bilden, den civile mannen, som ett "bildbevis" i något sammanhang för någon uppsatt revolutionärs eller komintern-medlems passage genom Sverige. Kanske för att förbereda Lenins resa genom Sverige och just Haparanda. Någon som känner igen denna till halucination gränsande hågkomst?
Hursomhelst allt talar för att uppgiftlämnarens/fotografens uppgifter inte stämmer. Hoppas att det finns en trevligare förklaring än ren mytomani till att bilden inte föreställer Vännäs och fyrtiotal.
Anders.S
I Haparande fanns väl inte "hög" plattform likt på bilden här. På länken till Happis finns liknande bilder men inte denna. Det kan ju vara en station på resan genom landet.
Vagnarnas märkning är från första världskriget, d.v.s. inga gjutna tecken. Rödakorsplåten är av äldre modell och korset på taken saknas. Allt visar på VK1.
/tell