Huset ligger ganska långt från banan och har rätt storlek, men liknar inget annat hus som jag har sett.
Liknar det ingen annan banvaktstuga du sett, eller annan järnvägsbyggnad du sett längs denna sträcka?
Jag var beredd på att denna fråga skulle komma upp. Svaret är ja på båda, men med betoning på den sistnämnda.
Hur ser huset ut i övrigt? Form på planet och orientering i förhållande till spåret? Fönstrens utseende? Antal våningar? Placering av dörrar?
Om du menar sexdelad plan eller enkelstuga så är nog svaret det sistnämnda om man nu kan indela banvaktstugor efter denna modell (nej, jag har ännu inte införskaffat ditt examensarbete). Det är alltså en liten rektangulär byggnad, i 1 1/2 plan, med brutet tak, men med speciella frontespiser/takkupor och avvalmade (rätt term?) gavelspetsar om jag inte minns fel. Rödmålat trähus med vita dörr- och fönsterfoder. Långsidan mot banan (ca 50 m från denna). Troligen dörr på gaveln. Tänkte bara på att den ser trots allt väldigt banvaktugemässig ut, och när jag kollade på banvakt.se så såg jag att Österöd stod som riven där. Jag får väl ge mig ut på långpromenad nästa gång jag kommer till Strömstad...:-)
M.v.h.
Ola