NKlJ "elektrisk montagevagn" 1949 Hagfors (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 26, 2011, 17:03 (5038 dagar sedan)

SEJIF ingenjörerna kanske fick inspiration denna dag, som spreds i branschen och resulterade i X40?
Denna "dubbeldäckare" låter åtminstone funktion gå före form:-D

NKlJ "elektrisk montagevagn" 1949 Hagfors

av JO, Saturday, February 26, 2011, 17:06 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Men det verkar ha varit snöstorm det året...

NKlJ "elektrisk montagevagn" 1949 Hagfors, bilden HÄR!

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 26, 2011, 17:07 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

[link=[image]]NKlJ elektrisk montagevagn i Hagfors 1949 SEJIF, TGOJ Trafik AB foto genom Roger Lundberg[/link]

//Roger

NKlJ "elektrisk montagevagn" 1949 Hagfors, bilden HÄR!

av Tomas Jansson, Saturday, February 26, 2011, 17:18 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

AhA! Tack för den bilden! Det är alltså förklaringen till detta vagnskort:

[image]

F d L0 504 alltså. Någon som vet mer om vagnen i denna skepnad? Tack för bilderna f ö! Speciellt NKlJ-bilder mottages med stort intresse!

/Tomas J

NKlJ "elektrisk montagevagn" 1949 Hagfors, bakifrån!

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 26, 2011, 17:38 (5038 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Hej Tomas!
Kul att du är intresserad av NKlJ.
Här kommer en bild till på skönheten:-D

mvh Roger

[link=[image]]NKlJ montagevagn Hagfors 1949 II,SEJIF, TGOJ Trafik AB foto genom Roger Lundberg[/link]

NKlJ "elektrisk montagevagn" 1949 Hagfors

av Sune Nylén, Saturday, February 26, 2011, 18:56 (5038 dagar sedan) @ JO

Det är snöstorm VARJE år. Det är bara de som är ansvariga för snöröjningen som det gått "spårlöst" förbi.:-D Sune

av Tomas Jansson, Saturday, February 26, 2011, 20:44 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Fantastiskt kul! Precis det svar man vill ha :-) Är det så att det på originalet går att tyda vad det står på märkningen? "Redskapsvagn" ser man, men vad mer? Och vad står det: Vr ... 20 t ...? Behöver jag tillägga att andra NKlJ-bilder är av stort intresse!?

Tack igen

Tomas j

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 26, 2011, 20:53 (5038 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Sorry, men det är lådkamerabilder, så trots mastodontupplösning på scanningen så är det ohjälpligt suddigt. Du får ta hjälp av US forensics eller vad de heter... du vet när man med en suddig bild tagen av en satellit eller nåt bara kan begära att datahakkern m>/ungdom "enhaze, enhaze, och vips blir bilden alldeles skarp:-D

av Tomas Jansson, Saturday, February 26, 2011, 21:01 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Haha, ja en sån har jag alltid önskat mig :-) Med lite fantasi (det är kanske är det som är hemilgheten bakom "antisuddgihetsförstärkaren" ) kom jag dock på att det verkar stå "Hemstation Hagfors" under redskapsvagn. Tittar jag en stund till kommer jag kansek på vad som står mellar "Vr" och "20,0 Ton" :-)

/Tomas J

av HJP, Saturday, February 26, 2011, 21:34 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hej Tomas!
Kul att du är intresserad av NKlJ.
Här kommer en bild till på skönheten:-D

mvh Roger

[link=[image]]NKlJ montagevagn Hagfors 1949 II,SEJIF, TGOJ Trafik AB foto genom Roger Lundberg[/link]

Jisses, vilken skapelse :-|

HJP

av HJP, Saturday, February 26, 2011, 21:42 (5038 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Du får ta hjälp av US forensics eller vad de heter... du vet när man med en suddig bild tagen av en satellit eller nåt bara kan begära att datahakkern m>/ungdom "enhaze, enhaze, och vips blir bilden alldeles skarp:-D

Götapetter, vilka uttryck han kan. Är det inte "kambrosilurbroilers", så är det "enhaze, enhaze" http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=74502

HJP

av Lars T. Stenson, Sunday, February 27, 2011, 10:45 (5037 dagar sedan) @ HJP

Jasså, så såg NKlJ Xo 490 ut. Jag har undrat, åtminstone sedan jag fick kopia på vagnskortet från Tomas.

Lars