Bilder från NÖJ 1962 (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Sunday, June 08, 2008, 23:26 (6089 dagar sedan)

Här kommer lite bilder från NÖJ ur min fars samling. På några bilder behöver jag hjälp med plats identifiering. Jag är också intresserad av att se fler bilder ifrån denna bana om det är någon som har ....

[image]
[image]
[image]
[image]

NÖJ: http://www.historiskt.nu/smalsp/noj/noj.html


MVH
Michael

Bilder från NÖJ 1962 - svarta ramarna?

av Bobo L, Monday, June 09, 2008, 07:46 (6089 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Hej! Kul att se bilder från en bana som inte är min hemmaplan!

Dessutom har jag en fråga om själva visningen. Bilderna har en svart ram. Hurn fick du dit den? Är det gjort vid scanningen/efterbehandlingen eller genom kod vid uppladdningen på denna sida? I så fall, hur? *nyfiken*

/Bobo L

Bilder från NÖJ 1962 - svarta ramarna?

av Michael Erhardsson, Tuesday, June 10, 2008, 23:12 (6087 dagar sedan) @ Bobo L

Tack, kul att ni gillade bilderna, samtliga tagna av min far
1962, på den tiden SJ-anställd i Hallsberg.
Mer kommer säkert så småningom.

Till Bobo.L: Den Svarta ramen har jag lagt till i Photoshop.
(Ändrad Bild storlek på arbetsyta med några procent i Svart färg)
Jag brukar göra så på en del bilder vid redigering, det ser
mer färdigt ut då tycker jag, men säkert en smaksak som mycket
annat.

MVH
Michael

Bilder från NÖJ 1962

av Roger Jonasson, Eskilstuna, Monday, June 09, 2008, 08:03 (6089 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Hej!

Jag skulle gissa på att bild nr 2 är tagen på Norrköping Ö.

Mvh/
Roger

Bilder från NÖJ 1962

av Granis, Monday, June 09, 2008, 08:48 (6089 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Bild 2 borde vara Norrköping Ö, med lokstallsområdet i bakgrunden. F ö var det nog den enda station på NÖJ som hade så här stor plattform (fotografen har nog stått vid ändan på det plattformstak som alltså inte täckte hela plattformen). Bild 3 skulle (också) kunna vara Hjortkvarn, med spåren upp till sågen till höger. Bild 4: Ja, typisk östgötasmalspårsrälsbussbild; d v s syns numret på fordonet ö h t så är det skymt av nåt! Trevlig bild annars. Kanske också från Hjortkvarn? Mera sånt!

Hälsar

/ L G

Bilder från NÖJ 1962

av Patrik E, Monday, June 09, 2008, 09:24 (6089 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Samtliga bilder utom 2:an uppifrån är väl från Hjortkvarn(?)

Bilder från NÖJ 1962

av Borhell, Monday, June 09, 2008, 18:12 (6088 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

URSNYGGA BILDER
[image]

Kolla bakom cykeln!

[image]
Och här är inte fokus på dom som går på tåget.

Måste vara taget av en "riktig" fotograf.

Hälsningar Borhell
som gillar både Cyklar och tåg

Bilder från NÖJ 1962

av Jan Frelin, Monday, June 09, 2008, 18:42 (6088 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Här kommer lite bilder från NÖJ ur min fars samling. På några bilder behöver jag hjälp med plats identifiering. Jag är också intresserad av att se fler bilder ifrån denna bana om det är någon som har ....

[image]

Vad har hänt med klockan?

Bilder från NÖJ 1962

av Fredde, Tuesday, June 10, 2008, 00:11 (6088 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Fina bilder! Härliga tidsdokument från en bandel som sorligt sjöng sista versen till att bli en isolerad bana.

Man måste ju säga att det är smått otroligt att bandelen Finspång-Hjortkvarn var kvar till 1988..

Finspång- Hjortkvarn

av Granis, Tuesday, June 10, 2008, 08:46 (6088 dagar sedan) @ Fredde

Man måste ju säga att det är smått otroligt att bandelen Finspång-Hjortkvarn var kvar till 1988..


Mja... Godstrafiken till träindustrin i Hjortkvarn, Björnhammars bruk och (möjligen inte till det absoluta slutet) sågen i Skönnarbo var ju ganska omfattande och motiverade därför att den fick vara kvar som "vut-bana" för godstrafik efter 1962. Det gjordes t o m en banupprustning på 1970-talet m h a inlånade fordon. Givetvis var trafiken dock inte omfattande att den motiverade en breddning, som skedde med sträckan Kimstad- Finspång. Jag vill väl minnas att det var SJ som ville bli av med trafiken sedan banstandarden blivit dålig på 80-talet, något som åtminstone någon av de nämnda kunderna (jag tror det var Björnhammar) inte var så glada över. De ville alltså fortsätta med järnvägstransporterna, fast gärna på en breddad bana.

/ L G

Finspång- Hjortkvarn

av Fredde, Tuesday, June 10, 2008, 20:27 (6087 dagar sedan) @ Granis

Mja... Godstrafiken till träindustrin i Hjortkvarn, Björnhammars bruk och (möjligen inte till det absoluta slutet) sågen i Skönnarbo var ju ganska omfattande och motiverade därför att den fick vara kvar som "vut-bana" för godstrafik efter 1962. Det gjordes t o m en banupprustning på 1970-talet m h a inlånade fordon. Givetvis var trafiken dock inte omfattande att den motiverade en breddning, som skedde med sträckan Kimstad- Finspång. Jag vill väl minnas att det var SJ som ville bli av med trafiken sedan banstandarden blivit dålig på 80-talet, något som åtminstone någon av de nämnda kunderna (jag tror det var Björnhammar) inte var så glada över. De ville alltså fortsätta med järnvägstransporterna, fast gärna på en breddad bana.

/ L G

Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt om den bandelen. Åkte ofta på vägen mellan Örebro-Norrköping under 80-talet och minns framförallt träbron i Hjortkvarn. Den lär vara nedplockad och ligga kvar någonstans?

Bron i Hjortkvarn

av Granis, Wednesday, June 11, 2008, 08:50 (6087 dagar sedan) @ Fredde

Åkte ofta på vägen mellan Örebro-Norrköping under 80-talet och minns framförallt träbron i Hjortkvarn. Den lär vara nedplockad och ligga kvar någonstans?

Hmm. Intressant sak. Fruktar dock att det kan vara en skröna. Eller att man planerade att göra det, men det blev aldrig av. Eller? Ty det var ju SvJvm som i så fall skulle/ ville plocka ner och bevara bron. Fast det låter liksom lite "utanför deras sätt att jobba" på nåt sätt. På den tiden i varje fall (jmf med hur man under senare år plockat ner en gångbro från en skånsk station för återuppförande på området i Gävle). Hur och var skulle man sedan tänka sig att förevisa den? På nån museibana!? Eller var det det som sedan blev "Banmuséet", numera SvJvm Ängelholm, som var inblandat? Det låter lite mer logiskt på nåt sätt. Men är det kanske nån som kan skingra dimmorna direkt?

/ L G

Bron i Hjortkvarn

av John Thoweman, Wednesday, June 11, 2008, 12:31 (6086 dagar sedan) @ Granis

Åkte ofta på vägen mellan Örebro-Norrköping under 80-talet och minns framförallt träbron i Hjortkvarn. Den lär vara nedplockad och ligga kvar någonstans?


Hmm. Intressant sak. Fruktar dock att det kan vara en skröna. Eller att man planerade att göra det, men det blev aldrig av. Eller? Ty det var ju SvJvm som i så fall skulle/ ville plocka ner och bevara bron. Fast det låter liksom lite "utanför deras sätt att jobba" på nåt sätt. På den tiden i varje fall (jmf med hur man under senare år plockat ner en gångbro från en skånsk station för återuppförande på området i Gävle). Hur och var skulle man sedan tänka sig att förevisa den? På nån museibana!? Eller var det det som sedan blev "Banmuséet", numera SvJvm Ängelholm, som var inblandat? Det låter lite mer logiskt på nåt sätt. Men är det kanske nån som kan skingra dimmorna direkt?

/ L G

Jag minns någon artikel för ett antal år sedan, där det framgick att Hjortkvarnsbron skulle ha sparats någonstans i trakten och att planerna var att återuppföra den över någon sorts vattendrag.
De som höll i det kan ha varit en hembygdsförening, men jag minns inte säkert.

Att bron - då - togs om hand bör vara rätt klarlagt. Om den däremot idag existerar uppmonterad, eller i sådant skick att det skulle gå att göra det, är en annan sak.

Bron kvar 2007

av Rasmus Axelsson, Wednesday, June 11, 2008, 13:51 (6086 dagar sedan) @ Fredde

Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt om den bandelen. Åkte ofta på vägen mellan Örebro-Norrköping under 80-talet och minns framförallt träbron i Hjortkvarn. Den lär vara nedplockad och ligga kvar någonstans?

Jag träffade en man i Hjortkvarn i höstas som sa att bron låg nedplockad ute på någon mosse i närheten eller var det nu var...

Finspång- Hjortkvarn

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, June 11, 2008, 10:54 (6087 dagar sedan) @ Granis

(...) Jag vill väl minnas att det var SJ som ville bli av med trafiken sedan banstandarden blivit dålig på 80-talet, något som åtminstone någon av de nämnda kunderna (jag tror det var Björnhammar) inte var så glada över. De ville alltså fortsätta med järnvägstransporterna, fast gärna på en breddad bana.

/ L G

Jag tror framför allt att det var sågen i Hjortkvarn som slogs för järnvägen. På 80-talet diskuterade man till och med ett alternativ där man skulle ersätta smalspåret med ett normalspårigt industrispår på den gamla banvallen mellan Pålsboda och Hjortkvarn. Detta alternativ hade ju endast gynnat denna godskund.

Finspång- Hjortkvarn

av Granis, Wednesday, June 11, 2008, 11:16 (6087 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag tror framför allt att det var sågen i Hjortkvarn som slogs för järnvägen. På 80-talet diskuterade man till och med ett alternativ där man skulle ersätta smalspåret med ett normalspårigt industrispår på den gamla banvallen mellan Pålsboda och Hjortkvarn. Detta alternativ hade ju endast gynnat denna godskund.

Det var intressant! Men jag vet att Björnhammar ville fortsätta (hur seriöst och till vilket pris är dock kanske en annan sak), så om såväl bruket där som sågen i Hjortkvarn ville fortsätta med järnvägsdrift visar det ju lite om hur stort trafikunderlag det egentligen fanns för banan -intill slutet. Men SJ ansåg det uppenbarligen inte vara "värt priset" med sliten bana och d:o fordon (även om man försökte med "koppelvagnar" ). En ny (normalspårig) bana norrut vore ju också lite paradoxalt: Det var ju vägbygget kring Glottra som gjorde att det var oerhört viktigt att snabbt riva smalspårsbanan norr om Hjortkvarn efter nedläggningen 1962. Så där hade man inte kunnat använda den gamla banvallen i varje fall.

Men hade man löst detta med vägen på annat sätt och haft kvar sträckan upp till Pålsboda som "vut-bana" kanske denna sträcka breddats och därmed funnits kvar än idag? Framförallt om den också gått ner till Björnhammar?

/ L G

Finspång- Hjortkvarn

av Jöran Johansson, Wednesday, June 11, 2008, 22:01 (6086 dagar sedan) @ Granis

Men banvallen har väl inte använts till väg eller förstörts på annat sätt. Vid Glottra korsar vägen järnvägen eller tvärtom men i övrigt går de väl helt skilda åt. Så för den skull hade inte en återuppbyggnad och breddning försvårats. Eller har jag missat något?

/Jöran

Finspång- Hjortkvarn

av Granis, Thursday, June 12, 2008, 09:11 (6086 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hmmm. E u var det nåt vägbygge som gjorde att det var väldigt bråttom att riva denna sträcka efter nedläggningen 1962. Sträckan Pålsboda- Örebro S var det inte alls lika bråttom med; enligt personer jag träffat skulle det t o m gått "vut:ar" på denna sträcka efter den officiella nedläggningen, och rivningen skedde (åtminstone förbi Tarsta) hösten 1963. Men minnet kanske kan svika gällande tidpunkter, f f a om man inte är specifikt "järnvägsintresserad"? Beträffande Glottra hpl så är det ju så att vägen går bakom Bv-stuga/ hpl varför banvallen rimligen inte användes till väg just där. Men det fanns kanske andra ställen?

/ L G

Finspång- Hjortkvarn - norrut

av Kurt Möller, Thursday, June 12, 2008, 10:29 (6086 dagar sedan) @ Granis

Div. projekt runtikring norra delen av f d NÖJ diskuterades tydligen - det har stått nånting om detta även i en tidig TÅG; en nyetablering av ngn industri oxå, som sen inte blev av.

Hursom, norra banan var tydligen väldigt välskött. ÖSLJ fick sen köpa räls därifrån, 17-kilos av allra bästa kvalitet (Barrow Steel, tror jag, inlagd nån gång före 1. vkr /?/) och obetydligt sliten.

Finspång- Hjortkvarn

av Fredde, Friday, June 13, 2008, 00:06 (6085 dagar sedan) @ Granis

Det förklarar varför jag blev förvirrad när jag studerade ekonomiska kartan över Glottra och fann att den inte stämde överens med dagens karta. Var förbi Glottra i vintras och försökte leta efter spåren efter ett stickspår som finns utsatt på kartan från 1955 som gick till ett sågverk(?).

Det vore kul om delarna till bron kom fram på något sätt så att existensen kunde bekräftas.

Intressant tråd för övrigt! :-)

Finspång- Hjortkvarn

av WS, Friday, June 13, 2008, 11:38 (6085 dagar sedan) @ Fredde

Om man kör väg 51 från Finspång och norrut, finns en hel del järnvägsarkeologi att titta på. Där har man kört ibland och haft blicken på allt runtomkring utan just vägen..

Men man kan också gå in på Eniro kartor och kika. Börja på Ljusfallshammar.
I centrum finns en relativt nybyggd vägsträcka. Den sträckan är byggd där banan gick. Gå en liten bit söderut så ser man snart en paralell linje bredvid vägen. Sen är det ganska lätt att följa den linjen ner till Finspångs station.

I norra Ljusfallshammar kan man också hitta linjen mot Hjortkvarn/Pålsboda. Den är dock inte lika tydlig. Som vanligt är så korsar "järnvägen" ibland vägen och byter sida. WS.

Finspång- Hjortkvarn

av Fredde, Friday, June 13, 2008, 13:30 (6084 dagar sedan) @ WS

Om man kör väg 51 från Finspång och norrut, finns en hel del järnvägsarkeologi att titta på. Där har man kört ibland och haft blicken på allt runtomkring utan just vägen..

De gånger man har tittat på banvallen längs och tvärs vägarna, har man utgjort en trafikfara.. Har stannat i Hjortkvarn och gått där men har inte varit vid Björnhammaren-Tornfors. Är sugen att kolla där vid något tillfälle.

Men man kan också gå in på Eniro kartor och kika. Börja på Ljusfallshammar.
I centrum finns en relativt nybyggd vägsträcka. Den sträckan är byggd där banan gick. Gå en liten bit söderut så ser man snart en paralell linje bredvid vägen. Sen är det ganska lätt att följa den linjen ner till Finspångs station.

I princip hela NÖJ syns väldigt bra förutom söder och norr om Kvismaren som ligger norr om Sköllersta. Där är det mesta nedplöjd och det fick jag erfara när jag tog en cykeltur på banvallen förbi Mark söder om Örebro och cyklade rakt in i snårskogen när det på kartan syntes som att man kunde färdas just där.

Pålsboda- Örebro S

av Granis, Friday, June 13, 2008, 13:54 (6084 dagar sedan) @ Fredde

I princip hela NÖJ syns väldigt bra förutom söder och norr om Kvismaren som ligger norr om Sköllersta. Där är det mesta nedplöjd och det fick jag erfara när jag tog en cykeltur på banvallen förbi Mark söder om Örebro och cyklade rakt in i snårskogen när det på kartan syntes som att man kunde färdas just där.

Ett intressant minnesmärke på denna sträcka är ju det ensamma brofundament som åtminstone 2002 fanns kvar vid Kvismare kanal. Dock höll man på med ett vägarbete kring detta då, varför det (också) kanske är borta nu? Mer kring området och banan finns på denna hemsida.

/ L G

Pålsboda- Örebro S

av Fredde, Friday, June 13, 2008, 19:53 (6084 dagar sedan) @ Granis

Ett intressant minnesmärke på denna sträcka är ju det ensamma brofundament som åtminstone 2002 fanns kvar vid Kvismare kanal. Dock höll man på med ett vägarbete kring detta då, varför det (också) kanske är borta nu? Mer kring området och banan finns på denna hemsida.

/ L G

Sist jag åkte över bron över Kvismare kanal så fanns den kvar, dec 2007. Reagerade också på att det var ett brofundament kvar. Jag hade inte varit där på 15 år så jag är osäker på hur det såg ut där då.
Däremot kunde jag inte se spåren efter stationshuset eller något, om jag letat efter spåren på rätt ställe..

Finspång- Hjortkvarn

av Kjell Aghult @, Monday, July 11, 2011, 18:03 (4961 dagar sedan) @ Granis

Banan fick leva kvar oväntat länge, mycket beroende på den inflytelserike baron Hamilton (Hjortkvarnssågens ägare). Flera kalkyler gjordes. Jag
har den från 1979. Inte den sista, men den visar klart trenden.

Trafiken var på 1960-talet ca 40 000 årston men var 1979 nere på ca 10 000 ton.
De tre huvudkunderna hade sina flesta köpare på "bilavstånd" (under 30 mil), järnvägen hade kvar bara de mest långväga frakterna.

Som isolerat smalspår var sträckan dyr att trafikera, än mer genom den extremt
låga sth (15 km/h). De 37 km till Hjortkvarn tog 6½ timme, för ett tremanslag två gånger i veckan. Den sjunkande trafiken hade inte animerat till mycket banunderhåll efter 1971, då ca 600 000 kr satsats som engångsåtgärd.

Nedläggning skulle ge en resultatförbättring om ca 1.3 miljon kr/år. En breddning skulle ha blivit en företagsekonomiskt fiasko, då investeringskostnaden beräknades till ca 30 miljoner. Årsförlusten skulle då ha ökat till ca 4 miljoner. Med kapitalkostnaderna oräknade skulle förlusten ha blivit ca 600 000 kr. Större trafikvolymer varken fanns eller kunde förväntas. Så fick statens pengar inte användas.

Intresserade kan inflationsuppräkna siffrorna.

Bilder från NÖJ 1962

av Claes Göran Petersson, Norrköping, Monday, July 11, 2011, 12:46 (4961 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Bild Nr 2 är med 100% säkerhet Östra stationen i Norrköping. Jag växte upp något kvarter från stationen. I bakgrunden syns Oxelbergen dit vi småknattar drog oss tillbaka för att tjuvröka. Det var en intressant vy att sitta och titta på tågen.