1975 del 57 (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Wednesday, March 02, 2011, 11:26 (4979 dagar sedan)

Ut i fagra Djursholm på en redan "nedlagd" bana. En tur om da´n? Vad är det för galenskaper, Finns ju ingen som har nytta av nåt sådant utom möjligen någon byråkrat på kommunikationsdepartemntet som det hette då...
Djursholms Torg. Här klev man av i spenaten utan skymt av Säpo, bara lilla jag och så en farbror vid stationen (?) Till saken hör att det var 2-3 passagerare
(Rekord?) samt hör och häpna, en konduktör!!! samt förare. Snacka om att körningen gick ihop. Men ingick säkert i statestiken för nedläggningsärenden.
[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/1975exit/N124-22.jpg[/img]

På väg mot Germania
[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/1975exit/N124-26.jpg[/img]

Nu är jag i Germania, låter lite förhistorikt. Men här var det lite snyggare.
Villaföreningens som städat?
[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/1975exit/N124-31.jpg[/img]

Titta på skylten. Som ny och banan har dagarna räknade....
[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/1975exit/N124-32.jpg[/img]
Hur som helst var det skönt att få ha besökt plasterna man läst om. Känns inte alls svenskt om man bortser från Ypn Väl bekomme Olds;-)

1975 del 57

av Granis, Wednesday, March 02, 2011, 11:40 (4979 dagar sedan) @ Oldsmobile

På väg mot Germania

Du har ingen anteckning om vilken buss det är? Sånt är alltid trevligt att få reda på. Inte minst om den finns bevarad idag.

Titta på skylten. Som ny och banan har dagarna räknade....

Eddavägslinjen revs väl rätt snabbt efter nedläggningen (1976-77 då?), men just vid Germania lades det väl ut spår igen bara några få år senare? Jag var i varje fall där 1979, och då fanns en sisådär 75 meter lång spårstump, en tralla och information om "Järnvägsmuseala Föreningen Djursholmsbanan" och deras planer. Den föreningen byggde väl nämnda spår, eller hade man ordnat så "stumpen" lämnades kvar vid rivningen? Vill minnas att så inte var fallet, och kontaktledningsstolparna var i varje fall borta. Eller minns jag fel?

/ L G

1975 del 57

av Oldsmobile, Wednesday, March 02, 2011, 11:53 (4979 dagar sedan) @ Granis

Buss 877 tog mig ut och därifrån en vanlig buss på gummihjul. Olds:-P

1975 del 57

av Kristian, Wednesday, March 02, 2011, 14:45 (4979 dagar sedan) @ Oldsmobile

Buss 877 tog mig ut och därifrån en vanlig buss på gummihjul. Olds:-P

Åhå, f.d. RB 60 som blev elrevisionsbuss och som sedan några år finns på smalspåret Åseda-Hultsfred. :-)

Förresten, kanonfina bilder som vanligt!

1975 del 57

av John Thoweman, Wednesday, March 02, 2011, 12:24 (4979 dagar sedan) @ Granis

Eddavägslinjen revs väl rätt snabbt efter nedläggningen (1976-77 då?), men just vid Germania lades det väl ut spår igen bara några få år senare? Jag var i varje fall där 1979, och då fanns en sisådär 75 meter lång spårstump, en tralla och information om "Järnvägsmuseala Föreningen Djursholmsbanan" och deras planer. Den föreningen byggde väl nämnda spår, eller hade man ordnat så "stumpen" lämnades kvar vid rivningen?

På en av mina första järnvägsarkeologiska turer, som gick just längs banan Eddavägen-Ösby, så minns jag också lite spårmaterial - jag tror det kan ha varit just vid Germania, men jag är inte säker. Tror det var någonstans 1978, möjligen 79. Som jag minns det var intrycket att man börjat återuppbygga några meter. Jag har också minnen av det förekom någon artikel om detta i lokaltidningen då. Redan vid min banvallspromenad föreföll de som engagerat sig i det hela ha tröttnat lite - så tedde det sig i alla fall...

Vill minnas att så inte var fallet, och kontaktledningsstolparna var i varje fall borta. Eller minns jag fel?

Jag tror det - stod inte stolparna kvar ganska länge? Jag har minnen av betongstolparna längs en uppriven banvall från de åren, men det är ett tag sedan och jag var visserligen i lågstadieåldern då, så jag kan minnas fel.

Djursholmsbanans vänner

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, March 02, 2011, 13:27 (4979 dagar sedan) @ John Thoweman


På en av mina första järnvägsarkeologiska turer, som gick just längs banan Eddavägen-Ösby, så minns jag också lite spårmaterial - jag tror det kan ha varit just vid Germania, men jag är inte säker. Tror det var någonstans 1978, möjligen 79. Som jag minns det var intrycket att man börjat återuppbygga några meter. Jag har också minnen av det förekom någon artikel om detta i lokaltidningen då. Redan vid min banvallspromenad föreföll de som engagerat sig i det hela ha tröttnat lite - så tedde det sig i alla fall...

Jag tror det - stod inte stolparna kvar ganska länge? Jag har minnen av betongstolparna längs en uppriven banvall från de åren, men det är ett tag sedan och jag var visserligen i lågstadieåldern då, så jag kan minnas fel.

Det bildades 1977 en förening som hette Djursholmsbanans Vänner som skulle verka för en återuppbyggnad. Den dog så saktliga sotdöden kring 1981.
Två medlemmar - tillika boende i Danderyds kommun - var mer av den handgripliga sorten - Olle Kalderén och Kent "Snobben" Johansson.
De påbörjade på eget initativ återuppbygnaden redan 1978 - gissningsvis med nån kommunal tjänstemans goda minne - genom att lägga ut tre-fyra rälslängder vid Germania. Dock var Kent ganska hårt engagerad i AGJ liksom Olle på RLJ så mer tid fick de inte för fortsatt spårbygge. ;-)

GErmnaikuren går att idag beskåda vid busshållplatsen intill Djursholms Torg.

Hilsen
Johan

1975 del 57

av pär engström @, Falun, Wednesday, March 02, 2011, 13:29 (4979 dagar sedan) @ Oldsmobile

En bild i färg ett år senare, 1976.

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/Germania_1976.jpg[/img]

1975 del 57 -lite annat

av Markus F, Wednesday, March 02, 2011, 16:52 (4979 dagar sedan) @ Oldsmobile

Vilka bilder! Och YP:n ser ju ut som att DEN är på fel plats. Banan ser ut att kunnat ha skyltningen "alla typer av tåg undanbedes vänligen"

Jag vet att det frågats förut, men vafan... När drogs trafiken på eddavägslinjen ner till koncessionståget? Och var det YP från början eller när försvann eltågen?