SJ litt Grb 31640 för levande fisk (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, March 02, 2011, 18:37 (5045 dagar sedan)

[image]

Den första bilden jag sett av litt Grb.
Bilden finns tillgänglig i mycket bättre upplösning hos museet.

Nordiska museet

Såg en bild från början av 50-talet som visar några NJA boggimalmvagnar med bottentömning.
Finns det någon som har bilder på NJA vagnar?

SJ litt Grb 31640 för levande fisk

av Olof W, Wednesday, March 02, 2011, 19:33 (5045 dagar sedan) @ BD

[image]

Den första bilden jag sett av litt Grb.
Bilden finns tillgänglig i mycket bättre upplösning hos museet.

Nordiska museet

Vad är det för något djur? Hytt i mitten? Är det en rullande fisksump?

/Olof

SJ litt Grb 31640 - Svårt att se...

av Sven Grönquist andre mars, Wednesday, March 02, 2011, 20:10 (5045 dagar sedan) @ Olof W

[image]

Den första bilden jag sett av litt Grb.


Vad är det för något djur? Hytt i mitten? Är det en rullande fisksump?

/Olof

... hur man annars skulle transportera levande fisk :) Kanske underlittera b stod för bassäng. Det var ju inte helt ovanligt med såna här vagnar i andra länder, i Torben Andersens bok Dansk Jernbanehistorie del 3 finns ett helt kapitel om de femtiotal fiskvagnar som fanns i Danmark.

Men det är något som inte stämmer 31640 (och 31641) ska ha varit vanliga Grh-vagnar ombyggda för transport av levande fisk. Men den här vagnen ser inte ut att ha mycket gemensamt med Grh, den har snarare ett tyskt stuk. Jag tycker att jag ser vakuumbromskoppling också, det var väl knappast aktuellt för svenskt bruk vid den här tiden?

/Sven

SJ litt Grb 31640 - Svårt att se...

av Anders Sandgren, Wednesday, March 02, 2011, 20:58 (5045 dagar sedan) @ Sven Grönquist andre mars

31640-41 står 1932 upptagna som Grh med inredning för levand fisk. Båda hade Knorrbroms, ledning för vacuumbroms samt genomgångsledning för såväl ångvärme och elektrisk värme. Lastförmågan var 14.5t jämfört med 19t för övriga Grh i denna serie. De var vad jag kan se de enda Grh som då hade vacuumledning och tågvärmeledning.
Vadan vacuumbromsen? Gick de på någon linje/trafik där sådan användes?

SJ litt Grb 31640

av BD, Wednesday, March 02, 2011, 21:35 (5045 dagar sedan) @ Anders Sandgren

31640-41 står 1932 upptagna som Grh med inredning för levand fisk. Båda hade Knorrbroms, ledning för vacuumbroms samt genomgångsledning för såväl ångvärme och elektrisk värme. Lastförmågan var 14.5t jämfört med 19t för övriga Grh i denna serie. De var vad jag kan se de enda Grh som då hade vacuumledning och tågvärmeledning.
Vadan vacuumbromsen? Gick de på någon linje/trafik där sådan användes?

Norge och Danmark hade då vakuumbromsade persontåg.

SJ litt Grh hette de

av Thomas Tell, Thursday, March 03, 2011, 00:58 (5045 dagar sedan) @ Anders Sandgren

31640-41 står 1932 upptagna som Grh med inredning för levand fisk. Båda hade Knorrbroms, ledning för vacuumbroms samt genomgångsledning för såväl ångvärme och elektrisk värme. Lastförmågan var 14.5t jämfört med 19t för övriga Grh i denna serie. De var vad jag kan se de enda Grh som då hade vacuumledning och tågvärmeledning.
Vadan vacuumbromsen? Gick de på någon linje/trafik där sådan användes?

Vagnarna levererades 1931 och hade då enl str 77 endast Knorrbroms och ångvärmeledningsrör samt lastade 19 ton. Men de måste byggts om detta år. En skrivelse daterad 8/12-31 säger att vagnarna skulle förses med elektrisk genomgångsledning. Grh 31460 erhöll elvärmeledning 1933. Lastförmågan sjönk till 13,8 ton ca 1935. 1939 men ej 1937 hade vagnarna högtrycksångvärmeledning.

En skrivelse till AB Fisktansporter Hamngatn 18-20 Stockholm daterad 27/12-39 meddelar att 31641 skickats till verkstaden Göterborg den 14 för att byggas om till vanlig Grh. Firman kunde där hämta sina losstagna delar. Avtalet om den andra vagnen var då förlängt t.o.m. mars 1940.
Verkstaden erhöll de lagrade delarna till 31641 från Örebro. Det var tak, sidoskjutdörrar, ventiler och lastluckor som tagits ned vid ombyggnaden.

Str 77 meddelar att 31640 förändrats 1940. Då nedtogs fisktransportinredningen, den elektriska värmeledningen samt vakuumledningen. Högtrycksångvärmeledningen ändrades till enbart genomgångsledning.

Vagnarna benämndes Grh alla åren enligt str 77 och skrivelser. I SJ illustrerade godvagnsbeskrivningar från 1929 och framåt nämns inte dessa två vagnar alls.

/tell

SJ litt Grb 31640 för levande fisk

av Kjell Friberg, Wednesday, March 02, 2011, 21:58 (5045 dagar sedan) @ BD

Är du helt säker på attdet verkligen står Grb och inte Grh på litteraskylten? Som nämnts ovan fanns två Grh-vagnar som var inredda för transport av levande fisk. Underlittera b betecknade vid denna tid att vagnen hade 4 axlar. Visserligen betecknade underlittera h att vagnen var inredd för hästtransport och i detta fall ligger närmast sjöhästar (en fiskart) till hands.

SJ litt Grb 31640 för levande fisk

av BD, Wednesday, March 02, 2011, 22:18 (5045 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Är du helt säker på attdet verkligen står Grb och inte Grh på litteraskylten? Som nämnts ovan fanns två Grh-vagnar som var inredda för transport av levande fisk. Underlittera b betecknade vid denna tid att vagnen hade 4 axlar. Visserligen betecknade underlittera h att vagnen var inredd för hästtransport och i detta fall ligger närmast sjöhästar (en fiskart) till hands.

Ja. Var i dag på Nordiska museet och tittade på bilden i hög upplösning och skrev ner litterat Grb. Bilden kostar 300 SEK och jag funderar på att köpa den.

Stor tydlig SJ litt Grh 31640 för levande fisk

av Olof W, Saturday, March 05, 2011, 10:08 (5043 dagar sedan) @ BD

Kul vagn! Är det någon som vet mer om bakgrunden och transportupplägget? Är vagnen ombyggd för viss kund eller transport? Eller var det ett försök för att se om det fanns någon marknad?

/Vetgirig

Stor tydlig SJ litt Grh 31640 för levande fisk

av Morshyttan, Saturday, March 05, 2011, 10:15 (5043 dagar sedan) @ Olof W

Kul vagn! Är det någon som vet mer om bakgrunden och transportupplägget? Är vagnen ombyggd för viss kund eller transport? Eller var det ett försök för att se om det fanns någon marknad?

/Vetgirig

Många restauranger av de högre klasserna hade akvarier/bassänger där gästen kunde peka ut sin blivande måltid "liv" om uttrycket tillåts :-)
allt för att ge vederbörande illusion att denne fick absolut färsk fisk, ofta karp eller ädelfisk.
nu har nog den traditionen dukat under, och gå in i en akvarie-affär med samma syfte skulle säkerligen resultera i en avvisning, gärna av den vertikala modellen ur affären.;-) (och dyrt, hur många guppy-fileter går det på en portion tro!? :-)

Levande fisk på annat håll

av BD, Saturday, March 05, 2011, 10:28 (5043 dagar sedan) @ Morshyttan

Många restauranger av de högre klasserna hade akvarier/bassänger där gästen kunde peka ut sin blivande måltid "liv" om uttrycket tillåts :-)
allt för att ge vederbörande illusion att denne fick absolut färsk fisk, ofta karp eller ädelfisk.
nu har nog den traditionen dukat under, och gå in i en akvarie-affär med samma syfte skulle säkerligen resultera i en avvisning, gärna av den vertikala modellen ur affären.;-) (och dyrt, hur många guppy-fileter går det på en portion tro!? :-)

[image]

[image]

I Sydkorea vårdas traditionen med levande färsk fisk. Det finns många sumpbilar och ännu fler matfiskakvarier.

Stor tydlig SJ litt Grh 31640 för levande fisk

av BJ, Saturday, March 05, 2011, 10:40 (5043 dagar sedan) @ BD

Tack Bengt för den fina bilden.
Det ser ut att ha varit två vattenbassänger på farsin sida om mittrummet där troligen en stege till taket finns.
Kan man tro att personal följde transporten för utfodring och håvning av fisk från taket? Inväxling på oelektrifierat spår måste ha varit nödvändigt.
BJ