31640-41 står 1932 upptagna som Grh med inredning för levand fisk. Båda hade Knorrbroms, ledning för vacuumbroms samt genomgångsledning för såväl ångvärme och elektrisk värme. Lastförmågan var 14.5t jämfört med 19t för övriga Grh i denna serie. De var vad jag kan se de enda Grh som då hade vacuumledning och tågvärmeledning.
Vadan vacuumbromsen? Gick de på någon linje/trafik där sådan användes?
Vagnarna levererades 1931 och hade då enl str 77 endast Knorrbroms och ångvärmeledningsrör samt lastade 19 ton. Men de måste byggts om detta år. En skrivelse daterad 8/12-31 säger att vagnarna skulle förses med elektrisk genomgångsledning. Grh 31460 erhöll elvärmeledning 1933. Lastförmågan sjönk till 13,8 ton ca 1935. 1939 men ej 1937 hade vagnarna högtrycksångvärmeledning.
En skrivelse till AB Fisktansporter Hamngatn 18-20 Stockholm daterad 27/12-39 meddelar att 31641 skickats till verkstaden Göterborg den 14 för att byggas om till vanlig Grh. Firman kunde där hämta sina losstagna delar. Avtalet om den andra vagnen var då förlängt t.o.m. mars 1940.
Verkstaden erhöll de lagrade delarna till 31641 från Örebro. Det var tak, sidoskjutdörrar, ventiler och lastluckor som tagits ned vid ombyggnaden.
Str 77 meddelar att 31640 förändrats 1940. Då nedtogs fisktransportinredningen, den elektriska värmeledningen samt vakuumledningen. Högtrycksångvärmeledningen ändrades till enbart genomgångsledning.
Vagnarna benämndes Grh alla åren enligt str 77 och skrivelser. I SJ illustrerade godvagnsbeskrivningar från 1929 och framåt nämns inte dessa två vagnar alls.
/tell