Skånska vägskydd: Ö. Hobyvägen (Gärsnäs - Köpingebro) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, March 02, 2011, 22:10 (5085 dagar sedan)

I Borrby fanns tre plankorsningar:

km 147.192 Ö Hobyvägen
km 147.336 Skolvägen
km 147.465 Borrby

Den sistnämnda sköttes från Borrby station(vid km 146.623), de två förstnämnda av en vägvakt placerad vid Ö Hobyvägen.

Några bilder från Ö Hobyvägen november 1957:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OHobyvagen_fv1_5711.JPG[/img]

Det finns lyktor på bomrören men inga kryssmärkeslyktor

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OHobyvagen_fv2_5711.JPG[/img]

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OHobyvagen_fb1_5711.JPG[/img]

Till höger på bilden ovan syns mekaniska trådledningar, säkerligen till bommarna vid Skolvägen

Vridlyktan sticker upp ovanför kuren för att synas från båda håll

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OHobyvagen_fb2_5711.JPG[/img]

Dubbelt fällbomsvindspel utanför kuren

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OHobyvagen_kur_5711.JPG[/img]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Borrby stn

av Kjell Aghult @, Thursday, March 03, 2011, 08:58 (5085 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

B. var gärsnäsbanans viktigaste mellanstation (Hammenhög var näst viktigast). Redan i slutet av 1940-talet hade B. ca 1 100 invånare (Källa: Sveriges Järnvägsstationer). Enligt det goda geografiverket "Det moderna Sverige" av 1970 hade B. "maskinindustri" (Vilken?)

B. hade ursprungligen T-semafor av "typ Posse" med håltagningar i vingarna för att minska vindtrycket. Den utbyttes vid okänd tidpunkt mot tvåskens huvudljussignaler. Liksom i Hammenhög fanns enbart klotväxlar och inte heller B. kunde trafikeras obevakad. T-semafor fanns troligen från början även i H., men ingen uppgift om detta är känd.

B. godstrafikbetjänades i samma upplägg som H. I slutet av 1940-talet hade stationen hela fem mans personal. Det var före trafikminskningens och arbetsstudiernas tid.