Finspång- Hjortkvarn (Fotografier/bildfrågor)
Man måste ju säga att det är smått otroligt att bandelen Finspång-Hjortkvarn var kvar till 1988..
Mja... Godstrafiken till träindustrin i Hjortkvarn, Björnhammars bruk och (möjligen inte till det absoluta slutet) sågen i Skönnarbo var ju ganska omfattande och motiverade därför att den fick vara kvar som "vut-bana" för godstrafik efter 1962. Det gjordes t o m en banupprustning på 1970-talet m h a inlånade fordon. Givetvis var trafiken dock inte så omfattande att den motiverade en breddning, som skedde med sträckan Kimstad- Finspång. Jag vill väl minnas att det var SJ som ville bli av med trafiken sedan banstandarden blivit dålig på 80-talet, något som åtminstone någon av de nämnda kunderna (jag tror det var Björnhammar) inte var så glada över. De ville alltså fortsätta med järnvägstransporterna, fast gärna på en breddad bana.
/ L G