Keramiskt golv i stationshus (Byggnad)
Igår var jag på visningen av Karlslunds stationshus strax väster om Örebro och jag kunde snabbt konstatera att de i annonsen omtalade detaljerna från 1800-talet var få - några dörrsocklar, innerdörrar och de mindre fönstren - och att fasaden var uppsatt i slutet av 1900-talet.
Däremot fanns detta mustiga keramiska golv kvar på »förstukvisten« i den vinklade mindre delen. Jag har sett liknande golv i några andra stationshus längs Svartåbanan, men hur vanlig är det i övriga landet och hur gammalt kan det vara?
Marielunds station på ULJ har keramisk golv i Väntsal och Bagageexpedition.
Väntsalen har vanligt standard klinker 150x150 i en vit-grå nyans. Bagagen däremot har ett golv som påminner om det från svartåbanan, men mönstret är inte alls lika drivet, mednas däremot färg och plattform liknar. Marielunds båda golv är från 1947. Faringe station hade en annan typ av svart-vit rutigt kilnkersgolv som i små rester finns bevarat i förråd, det är oklart för mig om detta golv är ursprungligt från 1920, eller om det är lagt senare. Den återuppbyggda stationen får sannolikt någonting likartat klinkersgolv.
Även Bärby har klinkersgolv i väntsalen, här röda höganäsplattor 150x150, av samma sort som bla nu har lagts i Marielunds toaletter.
/Per