Skånska vägskydd: Borrby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 04, 2011, 23:16 (5072 dagar sedan)

I Borrby på sträckan Gärsnäs - Köpingebro fanns tre plankorsningar med fällbommar. Vägkorsningen Borrby låg inne på stationen och sköttes av stationspersonalen. Bilderna nedan är från november 1957

[image]

Det fanns tre par bommar vid denna plankorsning. Endast de yttre bommarna var försedda med röda lyktor på bomrören.

[image]

[image]

Antagligen var det angeläget att kunna spärra av de genomgående spåren även för vägtrafik som kom i riktning från lastområdet kring betelevatorn. Jag gissar att detta var orsaken till det extra bomparet.

[image]

Den fristående vridlyktan är integrerad i bomsignalskärmen.

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Borrby

av Erik J., Tuesday, March 08, 2011, 14:21 (5069 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Är stationshuset i Borrby identiskt med det i S:t Olof?

Skånska vägskydd: Borrby

av Anders Olsson, Thursday, March 10, 2011, 08:31 (5067 dagar sedan) @ Erik J.

Samma grundmodell men St Olof är större. St Olof var ju föreningsstation för YBJ och YGStoJ. Dessutom tycks YBJ och TGJ ha haft lite olika sätt att placera dörrar och fönster. Jämför även med stationerna Malmö-Tomelilla, Ystad-Skicarp och Klagstorp-Rydsgård.