SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2 (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, March 08, 2011, 06:24 (5080 dagar sedan)

Först ett tack till alla som kommenterat gårdagens bilder!

[image]

Thor har gått upp till lokstallet i Långshyttan för kol- och vattentagning. Lok nr 9 står ensamt utanför stallet, men inte länge till för snart börjar det hända saker.

[image]

Kurt Möller har tagit plats i förarhytten på lok nr 9 och börjar dra ut banans övriga lok. Här är det lok nr 2 "Kloster" som är på väg ut ur sitt stall.

[image]

Snart är alla loken utdragna och här är lokparaden som består av lok nr 4, lok nr 6, lok nr 8 och lok nr 9.

Forts. följer.

Björn M.

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Arne Syverstad, Tuesday, March 08, 2011, 08:27 (5080 dagar sedan) @ Björn Malmer

Hei
Kom det aldri diesellok på BLJ?

Hilsen
Arne

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Granis, Tuesday, March 08, 2011, 08:46 (5080 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Nej. Endast en lokomotor, som egentligen tillhörde bruket. Denna diskuterades i denna tråd häromsistens.

/ L G

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Arne Syverstad, Tuesday, March 08, 2011, 08:59 (5080 dagar sedan) @ Granis

Ja den så ut som den var unnfanget i Västervik straks over krönet.

Arne

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Jonas Sjöberg, Tuesday, March 08, 2011, 11:11 (5080 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Finns det några syregastuber kvar att köpa, borde haft en rykande(!) åtgång med sådana här bilder...

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Granis, Tuesday, March 08, 2011, 11:33 (5080 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Nej. Mina är snart tomma. Och dom lär behöva fyllas på tills Björn lägger ut nästa serie bilder.

/ L G :-P

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Ola Almquist, Wednesday, March 09, 2011, 03:01 (5079 dagar sedan) @ Granis

Nej. Endast en lokomotor, som egentligen tillhörde bruket. Denna diskuterades i denna tråd häromsistens.

/ L G

Det fanns faktiskt två. Den andra byttes bort till TÖJ (MÖJ) mot ett ånglok. Se denna tråd.

M.v.h.
Ola

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Oldsmobile, Tuesday, March 08, 2011, 12:43 (5080 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tack för bilderna. Påminner mig vad man missat. Men kan katten glömma den
där råttan så kan väl jag glömma det som varit. Skönt å slippa var på "tåget".
Olds;-)

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Herbert Paalberg @, Västervik, Tuesday, March 08, 2011, 12:47 (5080 dagar sedan) @ Björn Malmer

Ett stort tack till dig Björn för denna tidsdokumentation från ett svunnet järnvägsnät med miljöer som aldrig återkommer. Tillhör själv den gamla generationen som har fått lyckan att uppleva den tidsepoken samt även fått förmånen att arbeta som järnvägare på 3-fotabanor och kört både ånga/diesel men på lite sydligare sträckor Vk-Vö. Men snälla Björn lägg ut bilderna en och en för att undvika chockvågor hos oss gamlingar, då syrgasen inte räcker till måste men sitta nära altandörren och risken är stor att man åker på lunginflammation av kallraset på altanen. Ett stort tack även till Olds och "Rodjer"(Moore picture) ni förhöjer verkligen blodtrycket med era bilder.;-)
Palle i Vika.

SJK:s utfärd på BLJ den 6 juni 1964, del 2

av Oldsmobile, Tuesday, March 08, 2011, 14:15 (5079 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Passare så inte myndigheterna rekvirerar fler bilder.
För dom ett utmärkt sätt att minska vård och pensionskostnaderna.
Två timmar för öppet fönster å alla vårdinrättningar dagligen och vi
kan köpa oss en BMW alla levande... Olds;-)

SJK:s utfärd på BLJ II - lustigt...

av Kurtan @, Tuesday, March 08, 2011, 19:17 (5079 dagar sedan) @ Oldsmobile

...att ingen kommenterat motortrallan som syns på Björns första bild här.

Jag vet inte vem tillverkarn av denna tingest var - kanske sista sucken från Berg & Co. ...?

Hursomhelst var det DÅ BLJs enda något modernare fordon.

Vad hände med trallan sen?

SJK:s utfärd på BLJ II - lustigt...

av John Thoweman, Tuesday, March 08, 2011, 20:06 (5079 dagar sedan) @ Kurtan

...att ingen kommenterat motortrallan som syns på Björns första bild här.

Jag vet inte vem tillverkarn av denna tingest var - kanske sista sucken från Berg & Co. ...?

Hursomhelst var det DÅ BLJs enda något modernare fordon.

Vad hände med trallan sen?

Enligt "Industrilok i Uppland" byggt av Bergbolagen, avställt hos Österbybruk 1963 och sålt 1965 till Klosterverken, för att användas vid rivningen av BLJ. "Det torde ha skrotats året därpå."

Om det nu är rätt motortralla, så är uppenbarligen uppgiften i boken inte helt korrekt. Alternativt kom trallan till Långshyttan tidigare, men affären må möjligen ha formellt avslutats först 1965?

SJK:s utfärd på BLJ II - lustigt...

av Stig Lundin, Tuesday, March 08, 2011, 20:14 (5079 dagar sedan) @ Kurtan

[image]
Även jag har fått med den oranga trucken på en bild, tagen vid samma tillfälle som Björns bilder. Trucken användes tidigare på sidospåret från Österbybruk station till Österby bruk. Den kom till BLJ på 1960-talet.
Loken är BLJ 5 till vänster och BLJ 9 till höger.

SJK:s utfärd på BLJ II - lustigt...

av Jöran Johansson, Wednesday, March 09, 2011, 10:13 (5079 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tingesten stod kvar sista persontrafikdagen i slutet av juli 1964. Den förärades ingen bild, men slank med ändå. Här ett par kraftiga uppförstoringar från bilder av annat, därför den usla skärpan.

[image]

[image]

SJK:s utfärd på BLJ II - lustigt...

av Sven A, Uppsala, Wednesday, March 09, 2011, 10:38 (5079 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Verkar vara en moderna variant av SRJs motortrallor.

SJK:s utfärd på BLJ II - lustigt...

av Stefan Olsson, Rönninge, Tuesday, March 08, 2011, 20:44 (5079 dagar sedan) @ Kurtan

Jag besökte Klosterverken, troligen 1971 på våren, för man hade slutat köra då. både 4 o 8 stod uppallade inne på bruket i avvaktan på auktionen. innanför stod detta oranga lilla fordon.