Kopparstölder (Järnväg allmänt)

av Anders Svenson @, Doboj, Bosnien, Wednesday, January 16, 2008, 19:06 (6226 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej Christer!

Materielstölder från såväl järnvägen som andra områden är ett allvarligt och växande problem. När det drabbar en museiförening eller motsvarande med historiskt oersättligt materiel eller mindre ekonomiska resurser baserade på ideellt arbete tillkommer självfallet fler dimensioner.

Tillgreppen av materiel från såväl färdiga anlägningar som upplag av byggmateriel har fått en sådan omfattning att COLPOFER (det Europeiska samarbetsorganet för järnvägspolis och säkerhetsfunktioner) har satt upp en särskild arbetsgrupp. RAILPOL (en del av EUROPOL) arbetar också till del med detta. Större exempel på sådana brott från vårt land är stöld av kontaktledningen Tibro-Karlsborg samt tillgrepp mot ännu inte driftsatt anläggning på BKB. Även i Grängesberg skedde ett större tillgrepp mot ABB och Banverket härom året.

Mitt förslagär att Du informerar COLPOFER om denna stöld och andra kända händelser i "gammaltågsbranchen". Detta i syfte att lyfta fram ytterligare en aspekt på materielstölder, viktig inte minst ur teknikhistorisk synvinkel. Kontaktadress hitttar Du på hemsidan www.uic.asso.fr/colpofer och brevet kan avfattas på valfritt engelska, tyska eller franska. Även om jag för närvarande inte tjänstgör på BV´s sektion för samhällsskydd får Du gärna hänvisa till mig.

Med vänliga hälsningar!
Anders Svenson
tidigare Banverkets representant i COLPOFER, f.n. tjänstgörande i EUFOR.

+387 (0)61-952009

Hela tråden: