Uno P begär fribrev för styrelsen i FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Hansson, Wednesday, January 16, 2008, 19:30 (6237 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Borde det inte vara bättre om du, som uppenbarligen vurmar för föreningsdemokrati, insåg att det som bl.a du och Morrgan eldat på den senaste tiden är så långt ifrån föreningsdemokrati som man kan komma. Så fort jag skriver nånting här ringer det från Morrgan. Av olika anledningar har jag inte kunnat svara, men har i ett SMS till Morrgan hänvisat till min mailadress. (jobbar treskift och är inte alltid vaken på samma tider som andra människor, och när jag jobbar har jag svårt att svara i privat mobiltfn) P-Å Lampemo talar om hotfulla brev och e-post som skickats till föreningens styrelsemedlemmar. Det är verkligen hårresande om detta skett och då vilar ansvaret tungt på avsändarna. Mycket tungt! Så särskilt föreningsdemokratiskt är det inte heller.

Jag tror du kan vara lugn, det kommer nog en extra stämma framöver, skickad till medlemmar osv och initierad av styrelsen. Uno har ju redogjort för de problem som "kassören" ställt till med, där de inte ännu har återfått allting i form av bokföring och kontroll av hemsidor. De har med andra ord inte helhetssynen på föreningens status, allt beroende "kassörens" agerande under föregående år.

Jag hoppas också att det dyker upp minst en bataljon med människor i Klippan på lördag, men då i syftet att förklara stämman som icke behörigen sammankallad. Jag tror dessutom att styrelsen på denna "stämma" kommer ge sin syn på såväl det ekonomiska läget som alla andra frågor som kan tänkas uppkomma på stämman.

Först när denna "stämma" är avklarad tror jag att föreningen kan få arbetsro och därmed komma tillrätta med sina problem. Det har ju framkommit med all önskvärd tydlighet att många agerat både oprofessionellt och för egna syften i detta. För alla som är någorlunda insatta i vad som hänt är detta glasklart, men såväl PUL som andra lagar och regler (bland annat forumets egna) gör att detta troligen inte kan skrivas och kommenteras i detta forum. Å det är nog lika bra det, för just nu är det ett bra debattklimat i ärendet.

Till sist! Mitt engagemang i detta beror på att jag tycker det är synd och skam att det kan gå så långt som det gjort nu, där en del personer verkligen tycks göra allt för att skjuta föreningen i sank. Jag kan inte stillasittande åse hur detta sker, framförallt när det enda syftet tycks vara att j-vlas till max med föreningens nuvarande styrelse. De som skrivit om denna "stämma" har inte på något sätt redogjort för hur de tänkt sig verksamheten framöver. Därför vilar ett tungt anvar på det som står bakom den "stämma" som "det kallats" till på lördag.

Mvh

//Fredrik Lundström

Först och främst en stor applåd, kan bara instämma till fullo i vad du skriver. Jag ogillar starkt detta beteende som Morrgan och Affe visat och tycker det är direkt motbjudande att se vuxna människor uppföra sig på detta sätt. En sak är säker, BJs kommer inte att få några fler inkomster från min sida (medlemskap & researrangemang), med en ordförande som uppför sig som Morrgan kommer iallafall jag att bojkotta allt vad BJs heter.

När det gäller det du skriver om att PUL och andra lagar och regler förbjuder dig att mer ingående berätta vad som hänt så finns det ju faktiskt andra forum där man kan vara desto mer frispråkig. Svenskt Tågforum har ju högre i tak vad jag förstått, annars finns ju Flashback forumet som väl näst intill inte har något tak.

Så för att kanske lyckas väcka en hel bataljon till att komma till Klippan på lördag så kanske det är all idé att för dom stödjande medlemmar i FVJ som inte vet vad det är som hänt informera om det hela på något av dessa forum. Det finns säkert många stödjande medlemmar som inte vet vilken sida dom skall stödja eftersom dom inte vet hela sanningen, därmed så tror jag att en hel del av dessa inte kommer att åka till Klippan på lördag pga att dom känner sig dåligt "pålästa".

//A.H

Hela tråden: