Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1 (Fordon: lok)

av QZGBT5, Tuesday, March 22, 2011, 18:37 (4995 dagar sedan)

Från ett vykort som jag fick av min mor i höstas:

[image]

[image]

Jag vet inte mer om bilden än vad som framgår av baksidestexten.


/Bengt

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1

av Kjell Aghult @, Tuesday, March 22, 2011, 20:05 (4995 dagar sedan) @ QZGBT5

Första 'Lusa' dög som enda lok vid KYJ de första 10 åren, reserv hyrdes troligen då från SJ. En ny 'Lusa' köptes 1893, och nr 1 blev reservmaskin. Det
anges slopat 1901 och senare sålt till Frövifors bruk. Dess utrangering där är okänd.

Med viss rätt tyckte Yxhultsbolaget att 'Lusa' lät negativt. Med Z65-lokomotorn sökte de därför lansera fornnordiska namnet 'Loke'. Det slog dock aldrig igenom.

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1

av Håkan Zaar, Tuesday, March 22, 2011, 22:57 (4995 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag såg i samband med ett besök (jobb) på bruket för ett drygt år sedan en bild på ett lok som jag tyckte påminde om just KYJ 1 i museet. Kommer inte ihåg när fotot var taget men då stämmer det alltså att loket hamnade där.

Intressant!

/Håkan

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1

av Kurtan @, Tuesday, March 22, 2011, 23:42 (4995 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Jo, men själva loket är väl inte bevarat?

Hursom - Kristinehamns minsta 1435-lok; kanske även landets?

Effekt vaddå - 30 hkr? 40?

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1

av Håkan Zaar, Wednesday, March 23, 2011, 09:58 (4995 dagar sedan) @ Kurtan

- Nej det var en bild på loket intill järnvägsbron intill gamla bruket som jag noterade.

LOKE är på 15 indikerade hästkrafter och jag vill minnas att cylinderdimensionerna inte är avsevärt större än LOKE:s. LOKE har 166x320 (Diameter x slaglängd).

Samma panntryck också 11.5 kg

/Håkan

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1 (En bild till)

av Uno P @, Wednesday, March 23, 2011, 07:48 (4995 dagar sedan) @ QZGBT5

[image]
Ett fotografi från motsatta sidan.

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1 (En bild till)

av Kurtan @, Wednesday, March 23, 2011, 10:03 (4995 dagar sedan) @ Uno P

Mums. Det hade varit roligt att veta vad den lilla skylten framtill på "nya" skorstenen berättade - ngt om "patent-gnistsläckare" eller så kanske...

Notera även den eleganta tillverkarskylten på den lilla sanddomen - Khn satte upp dessa på ett antal lok just under 1880-talet.

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1 Svar till Kurt

av BD, Monday, December 23, 2013, 11:19 (3989 dagar sedan) @ Kurtan

Mums. Det hade varit roligt att veta vad den lilla skylten framtill på "nya" skorstenen berättade - ngt om "patent-gnistsläckare" eller så kanske...

[image]


Notera även den eleganta tillverkarskylten på den lilla sanddomen - Khn satte upp dessa på ett antal lok just under 1880-talet.

[image]

[image]

Här Kurt får du lite julmums.
Otroligt hur mycket som kan lyftas fram ur foton.

Själva loket i stor bild här.

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1 (En bild till)

av WS, Wednesday, March 23, 2011, 10:18 (4995 dagar sedan) @ Uno P

[image]
Ett fotografi från motsatta sidan.

Hur gör man för att öppna sotskåpet fullt ut?
Är möjligen buffertbalken vridbar utåt? WS.

Kumla - Yxhults Järnväg lok nr 1 (En bild till)

av Håkan Zaar, Wednesday, March 23, 2011, 11:41 (4995 dagar sedan) @ WS

Jag vill minnas att sotskåpsluckan var "avhuggen" ca 1,5 dm under centrum av just den anledningen.

/Håkan