Otroligt läckert! (Byggnad)
Ett efter ett försvinner de gamla stationshusen. Vi kunde häromdagen läsa om Bodafors vackra stationshus som står inför rivning. Ett annat stationshus i liknande stil är Fiskeby, första stationen söder om Norrköping. För att få ett begrepp om hur det ser ut åkte jag dit i torsdags och tog några bilder.
Det ser ut som Fiskeby stationshus är av den modell som Gunilla Linde i »Stationshus 1855-1895« kallar för »Habomodellen« och som finns i Knivsta (det enda kvarvarande efter Bodafors?) men som även fanns i Björneborg, Degerfors, Svartå Habo, Tenhult, Lammhult, Stockaryd, Strångsjö, Simonstorp, Märsta och Bergsbrunna.
Vad den här trevliga lilla byggnaden använts för vet jag inte. Det är i gott skick och borde absolut tas till vara.
Trefligt hus, sannerligen! Kan inte gissa användningen närmare utan närmare detaljer...
I något sämre skick är det här huset! Det ligger inbäddat i grönskan så man knappt ser det.
Den närmaste delen är helt klart en tvätt- och bakstuga! En liknande byggnad förfaller i Sköldinge men den sentida »systern« i Kvistbro är i något bättre skick. Det har dessutom trekupigt taktegel!
Det f.d. avträdet ligger också mitt inne i grönskan men verkar vara i bra skick undantagandes de krossade fönstren.
Mycket fagert. Det vill jag också äga...
Det sista huset vi besöker är det behändiga godsmagasinet (ingen som behöver ett på ca 150 kvm?)
Tack, men jag har fått nog av den saken...
Ja, så var den lilla utflykten slut.
Stort tack för det!