Åhå, en sådan trevlig bild av en "eka". Om man tittar noga så ser man i hitänden två stycken schaklar/öglor, en på var sida rälsen, vilka användes som dragöglor. Man fäste en tamp i vardera öglan till bogserbåtens dragkrok.
Hit sidan saknar alltså stoppbocken, och i bortsidan finns i slutet av rälsen ett urtag i vilket rampen passades in. Det var såvitt jag förstår den enklaste sortens "anslutning" av rampen. Rälsen hölls ihop på rätt spv med ett järn som kunde läggas bakom en hake i urtaget och då kunna följa med ekans/pråmens rörelser i vattnet.
Jag fick för ett gäng år sedan tag i en ritning på dessa pråmar för att göra en modell av den och resultatet blev som följer:
Eftersom jag inte kunde låta bli att göra en modell av en av Stormkingbolagets bogserare så kan jag därmed visa (i den ännu bara påtänkta hamndelen) hur det kunde se ut i Gbg hamn en gång för länge sedan.
Och på den bilden är bogseraren i fel ände av pråmen :-P Stoppbocken ska vara närmast dragaren.
Vänligen
/Peter