omformarstationer (Elektrifiering/elektrisk drift)
Var kan man hitta historik om utbyggnaden av omformarstationerna utefter järnvägarna i Sverige?
Var kan man hitta historik om utbyggnaden av omformarstationerna utefter järnvägarna i Sverige?
SJ gav ut en bok om Elektrifieringen av stambanorna (osäker på titeln) på 40-talet. Den kom i faksimil från något av järnvägsförlagen för bara några år sedan. Mycket läsvärd.
Edit:
Hittade den!
SJ gav ut en bok om Elektrifieringen av stambanorna (osäker på titeln) på 40-talet. lut.Den kom i faksimil från något av järnvägsförlagen för bara några år sedan. Mycket läsvärd.
Edit:
Hittade den!
Veterligen är denna skrift enda tillgängliga historik (Fastän den är gammal,
utgiven 1932). Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.
.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.
Jag skulle vilja ha referens till dessa uppgifter.
Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.
.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.
Jag skulle vilja ha referens till dessa uppgifter.Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.
Det förra fick jag lära mig nästan första dagen vid SJ (1967). Att inga restrik-
tioner längre fanns meddelade på förfrågan BV Försvarssektion under arbetet med Järnvägsdata 4 (Vissa omformarstationer nämns ju där). Beskedet var tillfredsställande, varför jag ej fann det behövligt att fråga efter beslutsdokument, diarienummer el.dyl.
Jag har ett antal ex av 'Svensk statsbaneelektrifiering år 1942' i bokhyllan. Utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen i 2000 numrerade(!) exemplar "med anledning av norra stambanans fullbordade utbyggnad för elektrisk drift".
Bland annat finns i den en sammanställning över energiomsättningen vid SJs inmatningsstationer (omformar- resp. transformatorstationer) 1940. Det finns ingen historik egentligen men kan det vara nåt ändå?
H
Jag har ett antal ex av 'Svensk statsbaneelektrifiering år 1942' i bokhyllan. Utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen i 2000 numrerade(!) exemplar "med anledning av norra stambanans fullbordade utbyggnad för elektrisk drift".
Jag har nummer 60, tilldelad distriktschefen A.E. Paulson. Boken köpte jag av hans son på 1980-talet.
Dessutom har jag en bok med titeln "Statsbaneelektrifieringen under åren 1906-1931 (Bearbetning ur Statens Järnvägars Minnesskrift 1906-1931)"
/Bengt
Jag har ett antal ex av 'Svensk statsbaneelektrifiering år 1942' i bokhyllan. Utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen i 2000 numrerade(!) exemplar "med anledning av norra stambanans fullbordade utbyggnad för elektrisk drift".
Jag har nummer 60, tilldelad distriktschefen A.E. Paulson. Boken köpte jag av hans son på 1980-talet.Dessutom har jag en bok med titeln "Statsbaneelektrifieringen under åren 1906-1931 (Bearbetning ur Statens Järnvägars Minnesskrift 1906-1931)"
/Bengt
Dessutom finns "Lärobok i elektroteknik för Statens Järnvägars personal".
del 1, utgiven 1945. Fler delar kom veterligen aldrig ut. Den beskriver omformarstationernas teknik. Men någon tabell eller karta över dem finns
inte.
.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.
Jag skulle vilja ha referens till dessa uppgifter.Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.
Jag har en karta (ritning): SJ Ledningsnät för elektrisk tågdrift från 1979, ritningen senast ändrad 1986. Ingenstans på den står det att den bara är för internt bruk eller liknande. Den förtecknar alla omformarstationer, driftcentraler, kopplingscentraler, zongränsbrytare samt kontaktledningstyper. Dock är detaljeringsgraden lägre än den moderna kraftförsörjningskarta som du själv länkat till från BVS:en om elektriska krav på fordon (var det väl?).
Därför är jag själv nyfiken på både ett beslut och dess upphävande. Borde inte dokumentet från "kalla krigets" tid varit märkt i så fall?
Jag har en karta (ritning): SJ Ledningsnät för elektrisk tågdrift från 1979, ritningen senast ändrad 1986. Ingenstans på den står det att den bara är för internt bruk eller liknande.
Jag tror mig ha sett denna karta på eldriftledningen i Hallsberg.
Enligt elmästaren var den inte offentlig, då den visade totalen. Han och kollegerna torde ha fått direktiv om detta från banregionkontoret i Örebro.
"Förbudsdokumentet" har jag självklart inte i bokhyllan. Jag kan bara
redovisa hur det tillämpades i min närhet.
Vid externa studiebeskök på tlc Hallsberg fick också enbart fjb-delen beskrivas, inte driftcentralen (som fanns nära intill i samma våning).
I bland har omformarstationer förekommit på vykort, bl.a. detta. För något år sedan var det en liknande bild (möjligen tagen från luften) ute på Tradera. Den var dock försedd med stämpel att vykortet inte fick försäljas (jfr texten "Frigiven av försvarsstaben" och liknande på kartor och flygfoton). Jag har för mig att vykortet blev ganska dyrt då det var av intresse för militariasamlare.
M.v.h.
Ola
Den var dock försedd med stämpel att vykortet inte fick försäljas (jfr texten "Frigiven av försvarsstaben" och liknande på kartor och flygfoton).
Ja, nog rådde länge viss sekretess runt omformarstationerna. I ett s k skarpt
läge vore de ju utsatta mål.
SJ-skolans grundkompendium i Elektrisk tågdrift ca 1980 omfattade 39 sidor.
Förstås beskrivs omformarstationernas uppgift och teknik. Men de redovisas inte individuellt.
Ett enda pressbesök på nya driftcentralen beviljades under min hallsbergstid:
Av Örebro-Kuriren 1978-11-28 (Örebros mindre dagstidning, nu nedlagd). Den enda interiörbilden visar mest skiftets elmästare framför manövertavlan för hallsbergsomformaren - då i gammal teknik. Övriga omformarstationer nämns inte vid namn, bara ungefärliga formuleringar om det övervakade området.
De är nu ingen hemlighet längre efter beskedet från BV Försvar (Se tidigare i tråden). De är Sköldinge, Hallsberg, Jakobshyttan, Frövi, Avesta Krylbo, Kristinehamn, Kil och Ottebol. Kristinehamn och Ottebol var redan förut fjärrstyrda från Kil och Jakobshyttan från Hallsberg. Personalminskningen
vid centraliseringen till H. uppgick ändå till ca 15 man.
Hade en förteckning över samtliga omformarstationer på järnvägen daterad 1990, den försvann tyvärr vid flytten hit 2010 och tilldelades all nyanställd ombordpersonal vid SJ.
Mvh Nicke nyfiken.
Ett enda pressbesök på nya driftcentralen beviljades under min hallsbergstid:
Av Örebro-Kuriren 1978-11-28De är Sköldinge, Hallsberg, Jakobshyttan, Frövi, Avesta Krylbo, Kristinehamn, Kil och Ottebol.
vid centraliseringen till H. uppgick ändå till ca 15 man.
Reportern eller ciceronen tycks ha glömt den nionde fjärrstyrda omformarstationen, Moholm. Den var då nyinkopplad till eldriftledaren Hallsberg. Den samlade personalbesparingen blev alltså bortåt 20 man. Ingen blev uppsagd utan "övertaliga" fick gå ut i underhållsarbetet.
.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.
Jag skulle vilja ha referens till dessa uppgifter.Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.
Det förra fick jag lära mig nästan första dagen vid SJ (1967). Att inga restrik-
tioner längre fanns meddelade på förfrågan BV Försvarssektion under arbetet med Järnvägsdata 4 (Vissa omformarstationer nämns ju där). Beskedet var tillfredsställande, varför jag ej fann det behövligt att fråga efter beslutsdokument, diarienummer el.dyl.
Nja, enligt BV Beredskapssektion Borlänge (strax innan Trafikverket bildades) finns sekretess kring vissa omformarstationer. Det har jag diskuterat med dem i samband med klartecken för publicering av bilder och film, samt dokumentation kring omformarstationer.
Enligt SJ/BV Försvar Stockholm (strax inne verksamheten flyttades till Borlänge) så kände de inte till varför flera omformarstationer 1996-1997 skyddsobjektsskyltades, det var stationer som inte var skyddsobjektskyltade tidigare efter nya skyddsobjektlagen 1990.
Så historiken kring hur sekretess genom åren tillämpats och konkreta källor till detta tycker jag är relevant.