NKlJ-frågor (Bana)
1. Hur såg trafikutvecklingen ut på NKlJ? Persontrafiken försvann 1964 och sen lades hurven ner 1990 men hur såg det ut dessemellan? Vad försvann när?
Vid mitten av 70-talet lade man om timmertrafiken från järnväg vilket blev dödssstöten för banorna öster om Hagfors. I samma (?) veva hade nämligen också de sista malmtransporterna upphört på den linjen. I början av 80-talet gjordes andra trafikomläggningar vilka medförde att Uddeholmsbolaget slutade ta in olja från Karlstad till Uddeholm/ Hagfors på järnväg, vilket då medförde att även sträckan Deje- Karlstad- Skoghall lades ned. Kvarvarande trafik därefter var väl överförings- och "containertåg" (underreden till överflödiga boggimalmvagnar gjordes om till containervagnar på 80-talet) Deje- Hagfors./ L G
Det var väl såhär:
1975 Malmtransporterna Finnshyttan-Hagfors upphör och banan läggs ned. Transporterna med överföringsvagnar till/från Hagfors flyttas därmed att gå via Deje istället för Finnshyttan.
1979: Timmertransporterna till Skoghall läggs ned och banan Deje-Karlstad läggs ned året efter. Övriga transporter från Karlstad/Skoghall (olja samt spotkörningar med skrot som kommit på båt) motiverar inte att banan behålls.
/Måns