SJ tjänstebilar på slutet (Järnväg allmänt)

av Jack Åkerlund, Tuesday, April 26, 2011, 00:11 (4958 dagar sedan)

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?

SJ tjänstebilar på slutet

av HHJP @, Stockholm, Tuesday, April 26, 2011, 07:10 (4957 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?

****
I Hagalund fanns en Opel Kadett och en Land Rover.

HJP

SJ tjänstebilar på slutet

av HP ⌂ @, Tuesday, April 26, 2011, 07:33 (4957 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?

Jag kan bara tala för Banverkstiden från 1988. På tiden hade vi i Nässjö orangea och röda bilar. De orangea var de lite äldre och det var VW-bussar och pickisar av mod ä och nyare, röda volvo 245:or, röd Opel kadett, orange och röda Toyota Hiace både med fönster och som skåp. Efter de röda kom det vita bilar runt 1990. Då Volvo 245 och VW igen.

Mvh Henrik R

SJ tjänstebilar på slutet

av Jack Åkerlund, Tuesday, April 26, 2011, 12:44 (4957 dagar sedan) @ HP

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?


Jag kan bara tala för Banverkstiden från 1988. På tiden hade vi i Nässjö orangea och röda bilar. De orangea var de lite äldre och det var VW-bussar och pickisar av mod ä och nyare, röda volvo 245:or, röd Opel kadett, orange och röda Toyota Hiace både med fönster och som skåp. Efter de röda kom det vita bilar runt 1990. Då Volvo 245 och VW igen.

Mvh Henrik R

Jag antar att en hel del bilar blev förflyttade från SJ sidan då Banverket bildades -88. Men tror du att det går att spåra fram dessa bilar idag? För en hel del har väl hamnat ute i den ''vida världen''. Såg bl.a häromdagen en väldigt intressant 245:a med BV logga och blåa sträck längs hela sidan. (På en gård strax söder om Näsåker, Resele) Från Sollefteå Produktionsenhet :-D
Kanske det finns några papper på Jvm som behandlar ämnet?
Jag antar att alla SJ bilar hade s.k. tjänstenummer, kanske BV:s också?

SJ tjänstebilar på slutet

av HJP2, Stockholm, Tuesday, April 26, 2011, 17:36 (4957 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?


Jag kan bara tala för Banverkstiden från 1988. På tiden hade vi i Nässjö orangea och röda bilar. De orangea var de lite äldre och det var VW-bussar och pickisar av mod ä och nyare, röda volvo 245:or, röd Opel kadett, orange och röda Toyota Hiace både med fönster och som skåp. Efter de röda kom det vita bilar runt 1990. Då Volvo 245 och VW igen.

Mvh Henrik R


Jag antar att en hel del bilar blev förflyttade från SJ sidan då Banverket bildades -88. Men tror du att det går att spåra fram dessa bilar idag? För en hel del har väl hamnat ute i den ''vida världen''. Såg bl.a häromdagen en väldigt intressant 245:a med BV logga och blåa sträck längs hela sidan. (På en gård strax söder om Näsåker, Resele) Från Sollefteå Produktionsenhet :-D
Kanske det finns några papper på Jvm som behandlar ämnet?
Jag antar att alla SJ bilar hade s.k. tjänstenummer, kanske BV:s också?

****
Har du själv några bilder att lägga ut? Jag tror att vi är fler som är intresserade.
Själv befinner jag mig på andra sidan om den stora "pölen", i landet "över där", och kan inte lägga ut någon bild, men förhoppningsvis kommer det något från mig, genonom "behjälplig handräckning", om jag så får uttrycka mig.

HJP

SJ tjänstebilar på slutet

av Lars Ryderberg, Tuesday, April 26, 2011, 20:48 (4957 dagar sedan) @ HJP2

[image]

Här kommer de bilder som HJP här ovan nämnt och eftersom han inte kommer åt sitt bildarkiv därifrån han nu befinner sig, så gör jag det, en fördel av att man delat med sig av sina bilder. Eftersom frågan till tråden ursprungligen var bilar från perioden 1980-90-tal, så begränsar vi oss här.
/ LYR

[image]

Svensk tillverkade...

av Jack Åkerlund, Tuesday, April 26, 2011, 21:19 (4957 dagar sedan) @ Lars Ryderberg

Mycket intressant. Om HJP sitter på bilder på Volvo eller andra svensk tillverkade tjänstebilar så vill jag gärna ta del utav dessa. Och jag tror också att fler än jag själv skulle uppskatta detta :-D

SJ tjänstebilar på slutet

av Ola Almquist, Tuesday, April 26, 2011, 22:37 (4957 dagar sedan) @ HP

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?


Jag kan bara tala för Banverkstiden från 1988. På tiden hade vi i Nässjö orangea och röda bilar. De orangea var de lite äldre och det var VW-bussar och pickisar av mod ä och nyare, röda volvo 245:or, röd Opel kadett, orange och röda Toyota Hiace både med fönster och som skåp. Efter de röda kom det vita bilar runt 1990. Då Volvo 245 och VW igen.

Mvh Henrik R

Det fanns några större MAN-VW med påbyggnad från Grip-Kaross i Västervik. Dessa stod invid fabriken när de var nya på 1980-talet. För ett par år sedan såg jag en av dem i dåligt skick i Hallsberg.

SJ hade en personlig registringsskylt "ÅK SJ", jag vill minnas att den användes på en blå Ford, men det kan vara fel. Sent 1990-tal i alla fall.

M.v.h.
Ola

VOLKSWAGEN-fordon vid SJ

av Roger Lundberg, Tuesday, April 26, 2011, 08:25 (4957 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Volkswagenfordon av alla de slag var inte ovanliga vid SJ under perioden 1950-1988.

Exempel på modeller och utrustningar i en generell redovisning;

VW Transporter (alltså den klassiska VW-buss typen);
Dubbelhyttspickup, från 1986 även med 4-hjulsdrift (sk SYNCRO)
Skåpvagnar med dubbla skjutdörrar, även med högtak och SYNCRO
VW Kombi (i princip glasade skåpvagnar), även med SYNCRO

Färger;
Fram till ca 1977 var de i en klassiskt mörkorange lackering
Från ca 1977 blev den orange färgen mer apelsinliknande
Från 1990 års modell så beställdes mest vita fordon (med då har ju BV bildats så den perioden hoppar vi..)

Utrustning utöver standard;
Bensindrivna eller elektriska matlådevärmare och matbord (i dubbelhytterna)
Verkstadsinredningar med skåp lådor och fack i skåpvagnarna
Galonklädsel i kombibussarna
Kraftiga takräcken med roterande varningsljus
Bensindrivna extravärmare med tidur (alla modeller)
Kapell eller kåpa över lastflaken
Dragkrok, och på senare år roterande triplexdrag
Hållare för tågorderradio
Hållare för tidiga mobiltelefoner
Handsfree-utrustning i vissa befälsvagnar

Dessutom så kostade man på sig den dyraste SYNCRO-versionen, den så kallade "Terräng-SYNCRO", med servostyrning, dubbla diff-spärrar och 16"-chassi.
Nästan dubbelt så dyr som en standard VW-buss!!

//Roger

SJ tjänstebilar på slutet

av S.Ivarsson, Tuesday, April 26, 2011, 19:05 (4957 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

På 80-talet hade vi på Cst en gammal Volvo Duett för diverse transporter som batterivatten från Hagalund och bromsblock ut till Tomteboda (jag vill lova att den blev svårstyrd med en massa bromsblock i bak).
Ryktet säger att den har hamnat på järnvägsmuseet i Gävle efteråt!

SJ tjänstebilar på slutet

av Hasse Nyberg, Wednesday, April 27, 2011, 09:41 (4956 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Vi hade även en Saab 95 i Katrineholm i början på 80-talet samt en Vw passat.

Minns när denna levererades ny till kajen på en o-vagn för dellossning-tror den kom från Södertälje. Man skickade alltså med tåg istället för att åka åtta mil och hämta bilen. Passaten var först en banmästarbil men gick efter några år över till spårsvetsarna. Saaben var försedd med lådor och fack baktill och hade tidigare använts av teleavdelningen.En liknande fanns även i Nässjö.

Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?

SJ tjänstebilar på slutet

av HJP2, Stockholm, Wednesday, April 27, 2011, 16:00 (4956 dagar sedan) @ Hasse Nyberg

Vilka modeller och bilmärken användes som tjänstebilar på Statens Järnvägar 80- och 90-talen?
Vi hade även en Saab 95 i Katrineholm i början på 80-talet samt en Vw passat.

Minns när denna levererades ny till kajen på en o-vagn för dellossning-tror den kom från Södertälje. Man skickade alltså med tåg istället för att åka åtta mil och hämta bilen. Passaten var först en banmästarbil men gick efter några år över till spårsvetsarna. Saaben var försedd med lådor och fack baktill och hade tidigare använts av teleavdelningen.En liknande fanns även i Nässjö.

Har sett en Volvo 245 med frimärkes loggan på dörrsidan och självklart de oranga ''VW-flakorna''. Men fanns det fler och har någon bilder i så fall?

****
Det skulle vara mycket intressant att få se en bild på en sådan SAAB 95. Någon som har?

HJP