Lokstall i kalksten (Byggnad)

av Per Persson, Thursday, January 17, 2008, 15:43 (6175 dagar sedan)

Finns det i Sverige fler lokstall byggda i kalksten, än det i Vadstena ?
Om inte då är det en klenod som borde bevaras till kommande generationer.

Lokstall i kalksten

av Klas Blomberg, Thursday, January 17, 2008, 17:47 (6175 dagar sedan) @ Per Persson

Uddagården vill jag minnas har ett lokstall av kalksten, fanns fortfarande i somras även om det inte är särskilt vackert

Öland?

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 17, 2008, 18:27 (6175 dagar sedan) @ Per Persson

Jag har för mig att jag sett en bild på ett lokstall byggt i kalksten på Öland... var det Färjestaden?

Den andra »kalkstensön« (Gotland) hade lokstall åtminstone i Visby, Lärbro, Burgsvik, Slite och Hablingbo varav de i Hablingbo och Burgsvik var byggda i tegel medan Lärbro var byggt i trä.

Öland?

av Daniel Niklasson, Thursday, January 17, 2008, 21:30 (6175 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Visst är det Färjestaden. Stallet finns kvar än idag.

Daniel

Lokstall i kalksten

av Christer Brimalm @, Friday, January 18, 2008, 11:42 (6174 dagar sedan) @ Per Persson

Lokstallet i Vadstena ägs av Vadstena kommun och arrenderas av Wadstena-Fogelsta Järnväg. Kommunen sköter det yttre underhållet av byggnaden och föreningen det inre.
Lokstallet kommer helt säkert att finnas kvar för framtida generationer (förhoppningsvis också i bruk för sitt ändamål). Det finns en klar medvetenhet om byggnadens kulturhistoriska värde och den är inte på något vis hotad.