In memoriam markan i Hgl (Byggnad)

av Roland, Tuesday, May 17, 2011, 12:39 (5048 dagar sedan)

Gamla anrika markan i Hagalund totalförstördes i vad som tros vara en anlagd brand natten mot söndagen. Hur många "specialare" har inte serverats där.
[link=http://www.expressen.se/nyheter/1.2436324/storbrand-i-solna-i-natt]Markan brinner[/link]

In memoriam markan i Hgl

av Micke Carlsson., Tuesday, May 17, 2011, 14:01 (5048 dagar sedan) @ Roland

Väldigt synd om innehavarna, jag tycker de hade fått bra stil på det sedan bottennappet från föregångarna som ställde fram en thaibuffé på måndag och (kanske) dukade av den på fredag. Men restauranger i Solna brinner då och då, antar att man måste betala tionde till något samfund för att få vara ifred.

Byggnaden var väl Jernhusens tror jag? Förhoppningsvis återuppförs den, i betong och kolfiber.

In memoriam markan i Hgl - "Ruttna hajen"

av Calle Wickberg, Lidköping, Tuesday, May 17, 2011, 23:59 (5048 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Väldigt synd om innehavarna, jag tycker de hade fått bra stil på det sedan bottennappet från föregångarna som ställde fram en thaibuffé på måndag och (kanske) dukade av den på fredag. Men restauranger i Solna brinner då och då, antar att man måste betala tionde till något samfund för att få vara ifred.

Så det hade blivit bättre - senast jag åt där var 2006 och det var bland det värsta jag har varit med om. Min handledare, gammal förare från Göteborg, kallade stället för "Restaurang ruttna hajen". Det låg en del i det. Skomakarlådan de serverade den dag vi var där var det nog skosulor och skokräm i.

av Micke Carlsson., Wednesday, May 18, 2011, 09:24 (5048 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Ja, det var groteskt dåligt ett tag. Julbordet innehöll Tandoori chicken istället för Jansson och istället för inlagd sill bjöds det på inläggningssill, alltså råa filéer i halvkilosklassen. Allt, även det småvarma, var kylskåpskallt. 150 kr kostade ett kuvert.

Nuvarande regim serverade dock en alldeles utmärkt klassisk svensk lunch i flera varianter, rikliga portioner till anständigt pris, och höll dessutom öppet långt in på småtimmarna där diverse persiska(?) grillrätter kunde beställas till helt vettigt pris. Ja det fanns hamburgertallrik också men grillat lammspett med ris är betydligt godare. På helgerna fyllde stället funktion som persisk(tror jag) familjerestaurang och ett och annat bröllop torde ha firats av också.

In memoriam markan i Hgl

av Hans W (ej påloggad), Wednesday, May 18, 2011, 10:05 (5048 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Markan låg på tiden jag var i Hgl (praktikjobb somrar på 1970-talet) inom avspärrat område. Det flyttade alltså på senare år ut från området? Eller snarare staketet flyttade in.... Så även för Gula huset? När?

In memoriam markan i Hgl

av Micke Carlsson., Wednesday, May 18, 2011, 13:25 (5047 dagar sedan) @ Hans W (ej påloggad)

Stämmer, denna del med markan och Gula huset är nu på utsidan, liksom vaktkuren och "lokförarparkeringen". När, oj, kanske 2002 eller rentav något år tidigare?

Hagalund är numera så "diverse" att det liksom Örebro CV borde kunna kallas för plats dit allmänheten har tillträde, eftersom det inte längre finns en part som kan sägas vara "huvudman" på området. SJ AB håller kanske inte med, men om det blir tävling om vem som har störst %-andel anställda så är inte utgången given och det finns många tävlande. Vakten är borta och tillträde till området fås genom Jernhusen. Jag tror att TraffiCare fortfarande har samordningsansvar enl arbetsmiljölagen. Inte lätt detta.

In memoriam markan i Hgl

av Anders Svensson, SKÅJ @, Wednesday, May 18, 2011, 18:30 (5047 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

...

Hagalund är numera så "diverse" att det liksom Örebro CV borde kunna kallas för plats dit allmänheten har tillträde, eftersom det inte längre finns en part som kan sägas vara "huvudman" på området. SJ AB håller kanske inte med, men om det blir tävling om vem som har störst %-andel anställda så är inte utgången given och det finns många tävlande. Vakten är borta och tillträde till området fås genom Jernhusen. Jag tror att TraffiCare fortfarande har samordningsansvar enl arbetsmiljölagen. Inte lätt detta.

Det har blivit lite mer "ordning på torpet" sedan Jernhusen (och Trafikverket - de båda största infrastrukturinnehavarna) i slutet av förra året börjat hålla samordningsmöten för alla aktörer i Hagalund inom områdena Produktion (varje månad), Arbetsmiljö (var tredje månad) och Trafiksäkerhet (varannan månad). Numera är det så att det är Jernhusen som har det formella samordningsansvaret, bl a enligt arbetsmiljölagen. Trafficare, som tidigare hade något av ett samordningsansvar för bangården, har nu minskat sitt engagemang och har bara städningen på en del av bangården... //Anders, som deltar i mötena för SKÅJs räkning

In memoriam markan i Hgl

av Micke Carlsson., Wednesday, May 18, 2011, 22:30 (5047 dagar sedan) @ Anders Svensson, SKÅJ

Numera är det så att det är Jernhusen som har det formella samordningsansvaret, bl a enligt arbetsmiljölagen.

...vilket är lite lustigt, "normalt" ska den med något mått mätt största aktören vara samordnare, Trafikverket alltså, vilket de brukar vara också på andra bangårdar. Men inget är som på andra ställen när det gäller Hgl.

av lokomotiv, Wednesday, May 18, 2011, 15:00 (5047 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Under min lokförarpraktik så fick jag oxå lära mig namnet "Ruttna Hajen". Jag var ju Göteborgsförare fast tror att begreppet användes även i huvudstaden. Hur gammalt var detta öknamn? Förresten så gillade jag namnet och såg det inte som synonymt för något dåligt. :)

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Thursday, May 19, 2011, 06:04 (5047 dagar sedan) @ lokomotiv

Lutkokeriet hette stället av vissa lokförare i Hgl, men ni Göteborgsförare hade en ökänd överliggning under namnet Kvalsterbo.

Mvh Nicke nyfiken.

av lokomotiv, Friday, May 20, 2011, 16:21 (5045 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

*Haha* Jo, Kvalsterbo (rum för tidig tjänst) lever i all välmåga vid motorvagnshallen i G, dock har "Lurkebo" som var personvagnsväxlarnas tillhåll vid Göteborg C gått i graven sen några år. För att dröja kvar vid Ruttna hajen så måste det funnits en likaledes marka vid Sävenäs? Jag minns iaf hur man i Malmö kunde inmundiga korv och potatissallad på ovanvåningen därstädes. Fick nyligen underrättelse att markan i vagnhallen i Olskroken gått i graven. Någon som vet några ök-/smeknamn på några kulinariska järnvägsinrättningar i G?

In memoriam markan i Hgl

av L-O A, Tuesday, May 17, 2011, 16:28 (5048 dagar sedan) @ Roland

De bästa specialarna serverades när krögarna hette Wolfgang och Herr Rupp under tidigt 80-tal. Tre falukorvsskivor och ett stekt ägg serverades som ’Dampflokspecialare’. Inom en krets förare fick restaurangen namnet ’Ruppverken’ efter krögaren.

In memoriam markan i Hgl

av Bengt 1435, Tuesday, May 17, 2011, 19:10 (5048 dagar sedan) @ L-O A

"skitiga Ludde" hade sitt eget bord (mot Gula Huset) där många diskussioner har förts inom Hagalunds diskussions och dioramaklubb".
Så är även Markan i himlen.
Ludde visar nog vägen. ;-)

Tack för allt

In memoriam markan i Hgl

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Wednesday, May 18, 2011, 10:59 (5048 dagar sedan) @ Bengt 1435

Vissa lokförare hade sina egna reserverade bord på markan(Bisting och Berra), minns att stället gick under namnet "lutkokeriet".

Mvh Nicke nyfiken.

In memoriam markan i Hgl - några bilder

av Anders C, Tuesday, May 17, 2011, 22:00 (5048 dagar sedan) @ Roland

Några bilder från måndagen:

[img]http://hem.fyristorg.com/ac75/jvg/markan1.jpg[/img]
Från söder.

[img]http://hem.fyristorg.com/ac75/jvg/markan2.jpg[/img]
Här har hela golvet brunnit bort.

[img]http://hem.fyristorg.com/ac75/jvg/markan3.jpg[/img]
Till vänster om norra ingången. Före detta bildäck.

av MatsF, Tuesday, May 17, 2011, 23:12 (5048 dagar sedan) @ Anders C

Finns det inga bilder av huset innan det brann ner? Gärna från dess storhetstid som "Ruppverken"

av Ola Almquist, Wednesday, May 18, 2011, 00:32 (5048 dagar sedan) @ MatsF

Finns det inga bilder av huset innan det brann ner? Gärna från dess storhetstid som "Ruppverken"

Nä, men en bild från den 26 april 2010. Återigen ett exempel på att man inte ska skjuta upp saker. Borde ha tagit en bättre bild på byggnaden i fråga. Här var det mest vändskivan och lite miljö jag tänkte fotografera. Sedan skulle jag rusa och träffa en känd forumskribent. Det blev sammanlagt tre stycken kända lokförare som jag stötte på inom en timmes tid. Hade huset något nummer? Vad är det för byggnad som ligger bredvid (bakom personvagnen)?

[img]http://farm3.static.flickr.com/2528/5731269283_bbeb5d6081_b.jpg[/img]

M.v.h.
Ola

av Anders Svensson @, Wednesday, May 18, 2011, 07:23 (5048 dagar sedan) @ Ola Almquist

... Vad är det för byggnad som ligger bredvid (bakom personvagnen)?

"Gula huset", förut lokstationschefens kontor m m, numera plats för något/några av de många företag som håller till på Hagalund. //Anders, som beklagar försvinnandet av restaurangen (maten var god och riklig!) och i dag får leta upp något annat näringsställe för lunchen under dagens arbetsdag på SKÅJ-tåget...

av Micke Carlsson., Wednesday, May 18, 2011, 09:29 (5048 dagar sedan) @ Anders Svensson

Väster om Eden och bangården är det Carte Blanche på Dalvägen som gäller... (nyligen återuppbyggt efter brand, hoppsan)

In memoriam markan i Hgl - Vita huset

av HJP, Thursday, May 19, 2011, 00:37 (5047 dagar sedan) @ Anders Svensson

... Vad är det för byggnad som ligger bredvid (bakom personvagnen)?

"Gula huset", förut lokstationschefens kontor m m, numera plats för något/några av de många företag som håller till på Hagalund. //Anders, som beklagar försvinnandet av restaurangen (maten var god och riklig!) och i dag får leta upp något annat näringsställe för lunchen under dagens arbetsdag på SKÅJ-tåget...

Gula huset inrymde - förutom lokstationschefen - administrationen för lokförarna, omklädningsrum/skåp, och en period var läkarmittagningen inrymd där. Jag har fått sy fyra stygn i huvudet där, sedan T21 107, förskt "klyva hjässan" ;-)

Tidigare hette byggnaden "Vita huset", men vid en renovering, putsades den med gul puts, och bytte namn.

Lokstationschefen var ofta ute i något ärende, och svår att få tag på. En fredagskväll, epoxilimmades en Buttericks-skylt med texten: [i][b]"Lättast anträffbar mellan 11:45 och kvart i tolv"[/b][/i]. Skylten satt uppe till måndag förmiddag.

HJP

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Wednesday, May 18, 2011, 11:06 (5048 dagar sedan) @ Ola Almquist

Klassisk bild av Hagalund, portvaktsgrinden längst till vänster, markan(öppnad 1946 av Konsum som drev stället fram till början av 1970-talet), Gula huset och vändskivan. Det stolta Hgl håller sorgligt nog så sakteliga på att förfalla.

Mvh Nicke nyfiken.

av Ola Almquist, Wednesday, May 18, 2011, 11:47 (5047 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag var visst inte vaken. 2011-04-26 är bilden tagen, liksom bilden från Ulriksdal.

M.v.h.
Ola

In memoriam markan i Hgl - några interiörbilder

av HJP, Wednesday, May 18, 2011, 10:21 (5048 dagar sedan) @ MatsF

Finns det inga bilder av huset innan det brann ner?

Jodå. Jag fick dessa interiörbilder mailade från en lokförarkollega och hagalundare. Han bad mig lägga ut dem här. Bilderna är från juli 2002.

[IMG]http://i51.tinypic.com/t8qkuf.jpg[/IMG]

[IMG]http://i55.tinypic.com/34fgqhc.jpg[/IMG]

[IMG]http://i52.tinypic.com/w7zdww.jpg[/IMG]

Markan genomgick många perioder med olika krögare. Några var dåliga, några var bra. I en period "lyckades" man få stekt makril att likna skosulor, i andra perioder var det riktigt bra.
De sista som drev stället, innan det hamnade utanför staketet, var bra tycker jag. Jag undrade många gånger, hur tjejen i kassan orkade hålla låda, som hon gjorde - alltid glad.
Hur många specialare man ätit där, går inte att räkna ;-)

HJP

"Ska´ru ha nåra RAGGISAR???"

av Roger Lundberg, Wednesday, May 18, 2011, 19:12 (5047 dagar sedan) @ HJP

Sade pangbruden i kassan på äkta Stockholmska till oss uthungrade lokförare, då det vankades Raggmunkar!!
Hon stod där , alltid lika Sickan Carlsson -sprudlande, utrustad med tajta långrandiga byxor som bara framhävde ...host, och försåg oss med alldeles utmärkt krubb (detta är på 1980 och 90-talet åtminstone.

Hon kunde också slänga ur sej "Nu kommer mina grabbar!!!", då vi närmade oss kassan.

Ett krux fanns dock med denna sprudlande dam...

Hennes hälft stod i köket bakom masoniteväggen och hörde alla konversationer som vi hade med henne, och mumlade någon form av besvärjelse då vi blev för intima med den trevliga bruden!! :-)

Det var han som laddade tallrikarna, och var man för tjenis med henne, så stod det en dyrt med avseende på portionens storlek :-(..

Är det någon som vet var hon blev av?? eller ännu bättre, har någon bild av henne, så att ni hajar vad jag menar..

//Roger

"Ska´ru ha nåra RAGGISAR???"

av L-O A, Wednesday, May 18, 2011, 22:00 (5047 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Vart Gerdan tog vägen har jag ingen aning om men snackig och trevlig var hon. I detta sammanhang får vi inte glömma Harry, kocken, en söderkis som tillagade de kulinariska sensationerna som serverades.

Ville ta över markan

av HJP, Thursday, May 19, 2011, 00:24 (5047 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hennes hälft stod i köket bakom masoniteväggen och hörde alla konversationer som vi hade med henne, och mumlade någon form av besvärjelse då vi blev för intima med den trevliga bruden!! :-)

[color=#33f]Han var också mycket trevlig. Jag tror inte att han hade något emot snacket. Hon gjorde säkert god PR för markan.[/color]

Är det någon som vet var hon blev av?? eller ännu bättre, har någon bild av henne, så att ni hajar vad jag menar..

[color=#33f]Någon bild har jag inte - tyvärr. Men jag träffade dem på Burger King, i korsningen Kungsgatan/Vasagatan, en tid senare. Dom berättade att dom ville ta över markan, men fick inte. Dom skulle försöka sig på en servering i någon sporthall i Solna, om jag inte missminner mig.

HJP[/color]

av Anders Svensson, SKÅJ @, Wednesday, May 18, 2011, 18:38 (5047 dagar sedan) @ Anders C

...

[img]http://hem.fyristorg.com/ac75/jvg/markan3.jpg[/img]
Till vänster om norra ingången. Före detta bildäck.

En styrelsekollega i SKÅJ har en längre tid sett ett antal bildäck ligga och skräpa längs vägen ner till Markan och jag såg då inga bildäck utanför ingången i onsdags - man ser ett samband... //Anders

In memoriam markan i Hgl

av Bengt1435, Friday, August 23, 2013, 15:47 (4219 dagar sedan) @ Roland

Någon som vet vad utredningen gav för svar:
anlagd brand eller vad??
numera är det asfalterat där Markan låg,
allt enligt gängse regler vid Sveriges Järnvägars största lokstation.