Tankvagnar (Fordon: allmänt)

av Björn Santesson, Wednesday, June 01, 2011, 11:39 (4954 dagar sedan)

Bergsgården utan för Falun, Vid oljedepån.

Och vid sidospåret stod lite "udda" tankvagnar.
Frågan är, den större tankvagnen som var fyraxlig.
Hur många av den sorten tillverkades?
Och vem tillverkade den?
Historik och vidare öden om någon kan minnas.

Tankvagnar

av m.sundström, Thursday, June 02, 2011, 14:11 (4953 dagar sedan) @ Björn Santesson

Den fyraxliga vagnen i Bergsgården var en s. k. länkaxelvagn, tillverkad av Christian Olson under kriget. Ett begränsat antal sådana vagnar levererades, bl. a. till Flygförvaltningen (den i Bergsgården) och Bofors.

Jag har lite material - foton och ritningar - på denna vagntyp så Du kan höra av Dig till mig för "koll" av detta.

Om den inte har försvunnit nyligen så står vagnen från Bergsgården i JvM:s förråd i Gävle - men det kan säkert nå'n representant för muséet bekräfta?!?

Olle S

Tankvagnar

av Bertil Bengtsson, Thursday, June 02, 2011, 19:51 (4953 dagar sedan) @ m.sundström

Vi är nog fler som är intresserade av foton och ritningar på sådana vagnar... exempelvis jag!
epost: lberra (at) comhem.se !
Berra

Tankvagnar

av Björn Santesson, Friday, June 03, 2011, 12:32 (4952 dagar sedan) @ m.sundström

Den fyraxliga vagnen i Bergsgården var en s. k. länkaxelvagn, tillverkad av Christian Olson under kriget. Ett begränsat antal sådana vagnar levererades, bl. a. till Flygförvaltningen (den i Bergsgården) och Bofors.

Jag har lite material - foton och ritningar - på denna vagntyp så Du kan höra av Dig till mig för "koll" av detta.

Om den inte har försvunnit nyligen så står vagnen från Bergsgården i JvM:s förråd i Gävle - men det kan säkert nå'n representant för muséet bekräfta?!?

Olle S

Trevligt och informativt.
Är det den enda vagnen som är sparad hos Jvm Gävle?
Jag tar gärna del av ritningar och foton.
Förmodar att någon promenad är inplanerad till lokstallarna i Falun eller så.

Björn

Tankvagnar

av m.sundström, Friday, June 03, 2011, 19:15 (4952 dagar sedan) @ Björn Santesson

Bertil och Björn,
hav visst tålamod med detta, jag har glömt att min "Christian O-file" (låter flott, va?) är på drift i närheten av Runns sydöstra hörn. När den återbördats till husse tar jag kontakt med Er - hur är det, om jag skickar originalfoton och ritningar, behärskar då någon av Er apparatur och procedur för att publicera materialet här på forumet? Själv gör jag det garanterat inte!
Björn - om Din fråga avser om den gamla bergsgårdsvagnen är den enda av denna typ som är bevarad av JvM så tror jag med bestämdhet att så är fallet. Jag tvivlar starkt på att ytterligare någon representant för denna typ finns bevarad.
Olle S

Tankvagnar

av Björn Santesson, Wednesday, June 08, 2011, 10:15 (4947 dagar sedan) @ m.sundström

Bertil och Björn,
hav visst tålamod med detta, jag har glömt att min "Christian O-file" (låter flott, va?) är på drift i närheten av Runns sydöstra hörn. När den återbördats till husse tar jag kontakt med Er - hur är det, om jag skickar originalfoton och ritningar, behärskar då någon av Er apparatur och procedur för att publicera materialet här på forumet? Själv gör jag det garanterat inte!
Björn - om Din fråga avser om den gamla bergsgårdsvagnen är den enda av denna typ som är bevarad av JvM så tror jag med bestämdhet att så är fallet. Jag tvivlar starkt på att ytterligare någon representant för denna typ finns bevarad.
Olle S

Jadå min fråga gäller tankvagnen från Bergsgården, och med avbrott i modellbyggandet så passar jag på att efterforska lite.

Dylik apparatur äger jag tyvärr inte.
Björn

Tankvagnar

av m.sundström, Wednesday, June 08, 2011, 21:02 (4947 dagar sedan) @ Björn Santesson

Nu har jag fått tillbaka materialet som varit på utflykt. 14 vagnar av denna typ byggdes:

502...
527 BP
650 Flygförv.
651 Vin&Sprit
657 Skifferoljebolaget
658 "
659 "
660 "
661 "
678 "
801 "
802 "
813 Gulf
814 Gulf

503...
600 Vin&Sprit

Alla vagnar hade c:a 50 m3 rymd utom 651 som rymde 60m3.

Alla Skifferoljebolagets vagnar kom till Örebro Energi vid Kvarntorps nedläggning utom 801 och 802 som kom till NBJ.

En anslående bild av 651 finns på en Chr O:s broschyr. Min scanner klarar tyvärr inte av att ge rättvisa åt den bild på NBJ 502 047 (=SJ 502 081) som jag tog i Ob 1966.

Jag har scannat in min ritning av vagntypen och skickar den elektroniskt till Er som bett om det. (Björn, Du får en papperskopia i brevlådan uppe på Elsborg!)

Det bör tilläggas att Esso hade två liknande vagnar (502 084 och 502 134) men de hade ramverk.
Olle S

Tankvagnar

av BJ, Thursday, June 09, 2011, 16:13 (4946 dagar sedan) @ m.sundström

Tack Olle för informationen.
Kul att just Kvarntorp hadde flera.

Olle! Om du sänder ritningen till mig så lägger jag ut densamma.
Bo Japlin
finns på bredband.net

Här bilder från BD,s filer.
BJ
[image]
[image]
[image]

Tankvagnar_ritningar

av BJ, Friday, June 10, 2011, 11:00 (4945 dagar sedan) @ m.sundström

Här kommer så ritningar över Chr Q12b vagnar.
BJ
[image]

Och här den omtalade boggievarianten.

[image]
[image]

Bilder
[image]
[image]

Tankvagnar_ritningar

av Björn Santesson, Friday, June 10, 2011, 12:04 (4945 dagar sedan) @ BJ

Här kommer så ritningar över Chr Q12b vagnar.
BJ
[image]

Och här den omtalade boggievarianten.

[image]
[image]

Bilder
[image]
[image]

Tackar för ritningar mm.
Det låter som ett besök på Nynäs i Gävle måste till.
Till Olle S, Vid stopp å Trafikplats Elsborg, Är det vattentagning av personalen och varmgångskontroll.;-)
Hälsar
Björn S

Chr. Olsson tankvagn i DK (1 foto)

av Niels Munch, Saturday, May 11, 2013, 14:00 (4244 dagar sedan) @ BJ

Jernbanehistorisk Forum diskuteres aktuelt denne vogn (med svenske bremsemærker):

[image]
DSB ZE 503 821 Dansk Veedol, 1962 Hirtshals. Foto: Hans Gerner Christiansen, arkiv: henning h087.

Lejet fra Christian Olsson 1961-1964. Vognens svenske betegnelse var SJ Q12b3 506 243, senere Uah 075 0 319 [P].

Hvad mon siden hændte med denne vogn?

Spørgsmålet er også stillet på SJK Postvagnen, ligeledes i f.m. en diskussion om en Chr. Olsson tankvogn i Polen.

Bedste hilsener
Niels