Of2-lok till Rübelandbahn? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Sunday, June 12, 2011, 09:28 (4925 dagar sedan)

I senaste numret av tyska tidskriften Eisenbahn-Geschichte finns en intressant artikel "Schweden-Elloks für den Harz". Där beskrivs hur östtyska järnvägsförvaltningen DR kring 1960 försökte köpa ellok från SJ, närmare bestämt fem malmtågslok Of3, 6 - 10 Of2 och tio D-lok. 50 personvagnar var man också intresserad av, dessa skulle rekonstrueras (antagligen innebärande bl a ny vagnskorg), det gällde väl slopade trävagnar. 20 rälsbussar byggda 1946 -1951 (antagligen Yo1s, som slopades just omkring 1960), räls för industrispår mm stod också på inköpslistan.

Det intressanta i sammanhanget är malmtågsloken. DDR hade 1958 startat ett program för kraftig utbyggnad av den kemiska industrin. Detta medförde bl a behov av ökade kalktransporter på den stigningsrika Rübelandbahn i Harz. Med ångdrift klarade man 450 ton per tåg, och då krävdes ett lok i vardera änden av tåget och ett i mitten, detta för att minska risken för urspåring genom att vagnar trycktes ur spåret. Transportkapaciteten på banan måste dock mer än fördubblas, och detta gick inte att klara med ångdrift. Diesellok av lämplig typ kunde industrin i de socialistiska länderna inte leverera. Därför tänkte sig DR en elektrifiering. Eftersom banan ligger avskilt från det övriga elektrifierade nätet skulle man kunna använda 50 Hz-lok, men sådana kunde inte heller erhållas inom rimlig tid.

Återstod då elektrifiering med 16 2/3 Hz. Matning från DR:s befintliga elbanenät skulle kräva en dyrbar enfasledning. Man hade viss utrustning från ett avvecklat banmatningskraftverk i Schlesien, men att installera dessa i ett kraftverk i närheten av Rübelandbahn var ett alltför stort företag. Omriktare var en tänkbar lösning, men den omriktare som konstruerats i DDR var inte driftsäker. Man fastnade därför för att använda omformare av liknande typ som vid SJ, och DR tycks ha haft kontakter med SJ i detta sammanhang. Detta nämns bara i förbigående i artikeln, som mera fokuserar på loken.

DR hade vid denna tid brist på lämpliga ellok. I stort sett alla elektrolok hade något år efter krigsslutet rekvirerats av Sovjetunionen, som elektrifierade en bana i nordvästra Ryssland med 16 2/3 Hz. Kraftverks- och transformatorutrustning, kontaktledning mm transporterades också österut. Bara några få lok blev dock ombyggda till bredspår; de sovjetiska järnvägarna gick efter kort tid in för 50 Hz-elektrifiering, och DDR fick köpa tillbaka sina lok och viss övrig utrustning. De lok som kom tillbaka var huvudsakligen i dåligt skick och iordningställandet tog lång tid. Dock skulle de gamla loken av typ E91 kunna användas på Rübelandbahn, kompletterade med typ E94. Detta skulle kräva att ånglok i ökad utsträckning nyttjades på andra elektrifierade sträckor. Därav intresset för att köpa ellok i Sverige. Det fanns också ett handelsavtal melan länderna.

SJ var tydligen redo att totalt sälja 41 ellok, men då tycks man ha räknat varje lokdel i Of2/Of3 som ett eget lok. Of2 blev 1963-1964 överflödiga på Malmbanan och flyttades till södra Sverige (ersatta av Dm/Dm3) och slopades några år senare. Jag har ändå svårt att förstå att SJ kunde tänka sig att avstå från loken redan 1963; enligt DDR:s planer måste eldriften på Rübelandbahn vara igång i slutet av detta år.

Nu blev det förstås inget av med SJ:s försäljning av ellok mm till DR, det hela stoppades av DDR:s planeringskommission, som ansåg att handelsbalansen inte möjliggjorde lokimporten. Istället blev banan elektrifierad med 50 Hz och trafikerades av ellok tillverkade i DDR. Driftstarten måste därmed skjutas upp tre år, men det var självklart en fördel att få nya friska lok istället för gamla Of2 eller E91.

På senare år har trafiken på Rübelandban minskat kraftigt, och eldriften har långa perioder varit ur bruk.

Kanske har någon hittat information om den planerade försäljningen i SJ-arkiven och kan komplettera ovanstående upppgifter?

Of2-lok till Rübelandbahn?

av Niklas Biedermann @, Sunday, June 12, 2011, 10:06 (4925 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Man fastnade därför för att använda omformare av liknande typ som vid SJ, och DR tycks ha haft kontakter med SJ i detta sammanhang. Detta nämns bara i förbigående i artikeln, som mera fokuserar på loken.

Roterande omformare som senare byggdes i Östtyskand (av Sachsenwerk, har jag för mig).

[image]

Bild från Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom med CC-licens

Lite kul i sammanhanget är att Sachsenwerk finns kvar, under DDR tiden blev det "moderbolag" i žVEB Kombinat Elektromaschinenbau (VEM)“ och idag heter moderbolaget VEM Holding GmbH, omsätter 250 milj EUR per år och gör stora elektriska prylar. Men som hos bla SJ eller ÅF är nog VEM inte längre förkortningen för "Volkseigener Betrieb Kombinat Elektromaschinenbau" ... :-D

Deras aggregat är mycket lika svenska Q48 omformare, de använder dock ingen transformatorvagn utan dessa delar och styrutrustning är monterat i stationen. Därutöver är maskinerna direktstartade. Det är dock långt ifrån osannolikt att några av dessa Q48 kloner i sinom tid kommer att hamna i Sverige. De är enligt uppgift "bra" och skulle kunna byggas om så att de blir helt kompatibla med Q48. Dessutom är de byggda in på 1980-talet.

Här är en lång tråd om järnvägens kraftförsörjning hos DR.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=22815

Elmatningen i Östtyskland

av Gunnar Ekeving, Sunday, June 12, 2011, 21:22 (4924 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Deras aggregat är mycket lika svenska Q48 omformare, de använder dock ingen transformatorvagn utan dessa delar och styrutrustning är monterat i stationen. Därutöver är maskinerna direktstartade. Det är dock långt ifrån osannolikt att några av dessa Q48 kloner i sinom tid kommer att hamna i Sverige. De är enligt uppgift "bra" och skulle kunna byggas om så att de blir helt kompatibla med Q48. Dessutom är de byggda in på 1980-talet.

Det skulle vara kul om f d DR-omformarvagnar hamnar i Sverige. En tidigare chef för SJ omformaravdelning nämnde f ö att han blivit mycket misstänksam när DR vid något tillfälle ville hyra en omformare från SJ (detta troligen långt senare än när den påtänkta 16 2/3 Hz-elektrifieringen av Rübelandbahn var aktuell). SJ hade vägrat hyra ut omformaraggregatet eftersom man misstänkte att syftet var att kopiera den svenska tekniken.

Här är en lång tråd om järnvägens kraftförsörjning hos DR.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=22815

Mycket inressant -t ex skrivs en del om hur lokförare i Tyskland vid behov jordar kontaktledningen.

Elmatningen i Östtyskland

av Micke Carlsson., Monday, June 13, 2011, 10:48 (4924 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


Mycket inressant -t ex skrivs en del om hur lokförare i Tyskland vid behov jordar kontaktledningen.


Det beskrivs också i tidiga handhavandeböcker för t ex D-lok, när strömavtagarens slitskena måste avsynas akut eller för andra liknande situationer. Tyvärr har jag inget eget ex av bokverket och kan inte direktcitera.

Of2-lok till Rübelandbahn?

av BD, Sunday, June 12, 2011, 12:20 (4924 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kanske har någon hittat information om den planerade försäljningen i SJ-arkiven och kan komplettera ovanstående upppgifter?

I slutet på artikel står att Borbes arkivmaterial har kompletterats med uppgifter från Riksarkivet.