Ångfinksplaceringar m.m (Fordon: vagnar)

av Conny Sernfalk, Thursday, June 26, 2008, 20:32 (6001 dagar sedan)

Här kommer olika ångfinksplaceringar och lite data efter deras aktiva tid som driftvagnar. Tacksam för Kompletteringar. Likaså deras öden i dagsläget

25531
Slopad 1963

25535
1972-05-06 Hallsberg ute
1972-08-07 D:o
1972-08-17 Mosås utanför lokhuset
1972-09-09 Mosås lokhus torrluftkonserverad

25550
Slopad 1963

25552
Slopad 1963

25613
1972-10-14 Knivsta lokhus torrluftkonserverad
1972-11-12 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25614
1972-05-28 Tomteboda lokhus
1972-09-23 Tomteboda lokhus torrluftkonserverad
1972-10-01 D:o
1972-10-28 D:o
1972-11-12 D:o
1973-01-23 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25616
1972-05-28 Tomteboda lokhus
1972-09-23 Tomteboda lokhus torrluftkonserverad
1972-10-01 D:o
1972-10-28 D:o
1972-11-12 D:o
1973-01-23 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25617
1972-05-14 Sveg lokstall
1980 talet Såld till OKBv

25618
Slopad 1961

25625
1971-04-16 Katrineholm ute
1972-07-31 D:o
1972-09-09 D:o
Panna 188 Ö 66 1918 Sista revision 1955-01-17 S.R Ör

25626
1972-08-20 Älmhult lokstall torrluftkonserverad

25627
1966-12-22 Norrköping ute

25628
1972-07-31 Katrineholms lokstall tórrluftkonserverad
1972-09-09 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25629
1972-08-17 Mosås utanför lokhuset
1972-09-09 Mosås lokhus torrluftkonserverad
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25630
1966-12-22 Norrköping ute
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25631
1976 Sölvesborg
1980 talet Såld till GBBJ

25632

25633
1976 Sölvesborg
1980 talet såld till GBBJ

25692
1967-08-25 Halmstad ute
1980 talet Såld till GBBJ

25693

25694
1971-04-16 Katrineholm ute
1972-05-13 Östersund ute (beredskapsanslag: avställd 1959-04-09, fick användas 6 mån innan ny revision)Panna SJ 199 Cv Ör 81 1920
Rev: 8/10 1923 LM, 11/8 1926 LM, 24/7 1929 M, SB 24/9 1934 Ör, SB 8/10 1942 Ös, 2/10 1946 M, SB 28/10 1952 M, SB 23/9 1957 Y
1980 talet Såld till OKBv

25695
1980 talet Såld till FåVB
25696

25708

25709
1972-07-31 Katrineholms lokstall torrluftkonserverad
1972-09-09 D:o
1980 talet Såld till Hans Näckdal. senare vidaresåld till Danmark

25710
1972-08-20 älmhult lokstall torrluftkonserverad
1980 talet såld till BJs

25711
1972-06-03 Gävle södra lokstall
1972-08-03 Storvik lokstall torrluftkonserverad
1972-10-14 D:o
1980 talet Såld till SÅS

25712
1980 talet Såld till FåvB

25713
Slopad 1960

25714
1971-07-09 Arvidsjaurs lokstall
1988-08-09 Nederhögens lokhus torrluftkonserverad (osäker uppgift)
1980 talet Såld till MBV

25715
1972-08-20 älmhult lokstall torrluftkonserverad
1980 talet Såld till BJs

25716
1980 talet Såld till OKBv

25717
1972-07-01 Lycksele lokstall torrluftkonserverad
1988-08-06 Skatans lokhus torrluftkonserverad
1980 talet Övertagen av JVM

25718
1972-08-03 Storvik lokstall torrluftkonserverad (oljeeldad)
1972-10-14 D:o

25719
1972-05-14 Sveg lokstall
1988-08-09 Överhogdals lokhus torrluftkonserverad
1980 talet Såld till OKBv
Sista revision 1963-02-07 Ös

25720
1972-08-09 Bastuträsk ute
1980 talet Såld till SkåJ

25721

25722
1972-08-09 Bastuträsk ute
1980 talet Såld till FåVB

55117
Slopad 1958

55118

55119

55120
1980 talet Såld VFöJ

55121

55122
Osäker uppgift om uppställning i Landvetter (tidigare lokhuset?)

55123
1980 talet Såld JååJ

Någon litt S17åc såldes väl till RLJ?

Ångfinksplaceringar m.m

av Conny sernfalk, Thursday, June 26, 2008, 20:46 (6001 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här kommer olika ångfinksplaceringar och lite data efter deras aktiva tid som driftvagnar. Tacksam för Kompletteringar. Likaså deras öden i dagsläget

25531
Slopad 1963

25535
1972-05-06 Hallsberg ute
1972-08-07 D:o
1972-08-17 Mosås utanför lokhuset
1972-09-09 Mosås lokhus torrluftkonserverad

25550
Slopad 1963

25552
Slopad 1963

25613
1972-10-14 Knivsta lokhus torrluftkonserverad
1972-11-12 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25614
1972-05-28 Tomteboda lokhus
1972-09-23 Tomteboda lokhus torrluftkonserverad
1972-10-01 D:o
1972-10-28 D:o
1972-11-12 D:o
1973-01-23 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25616
1972-05-28 Tomteboda lokhus
1972-09-23 Tomteboda lokhus torrluftkonserverad
1972-10-01 D:o
1972-10-28 D:o
1972-11-12 D:o
1973-01-23 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25617
1972-05-14 Sveg lokstall
1980 talet Såld till OKBv

25618
Slopad 1961

25625
1971-04-16 Katrineholm ute
1972-07-31 D:o
1972-09-09 D:o
Panna 188 Ö 66 1918 Sista revision 1955-01-17 S.R Ör

25626
1972-08-20 Älmhult lokstall torrluftkonserverad

25627
1966-12-22 Norrköping ute

25628
1972-07-31 Katrineholms lokstall tórrluftkonserverad
1972-09-09 D:o
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25629
1972-08-17 Mosås utanför lokhuset
1972-09-09 Mosås lokhus torrluftkonserverad
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25630
1966-12-22 Norrköping ute
Senare flyttad till Gåvastbo lokhus för torrluftkonservering

25631
1976 Sölvesborg
1980 talet Såld till GBBJ

25632

25633
1976 Sölvesborg
1980 talet såld till GBBJ

25692
1967-08-25 Halmstad ute
1980 talet Såld till GBBJ

25693

25694
1971-04-16 Katrineholm ute
1972-05-13 Östersund ute (beredskapsanslag: avställd 1959-04-09, fick användas 6 mån innan ny revision)Panna SJ 199 Cv Ör 81 1920
Rev: 8/10 1923 LM, 11/8 1926 LM, 24/7 1929 M, SB 24/9 1934 Ör, SB 8/10 1942 Ös, 2/10 1946 M, SB 28/10 1952 M, SB 23/9 1957 Y
1980 talet Såld till OKBv

25695
1980 talet Såld till FåVB
25696

25708

25709
1972-07-31 Katrineholms lokstall torrluftkonserverad
1972-09-09 D:o
1980 talet Såld till Hans Näckdal. senare vidaresåld till Danmark

25710
1972-08-20 älmhult lokstall torrluftkonserverad
1980 talet såld till BJs

25711
1972-06-03 Gävle södra lokstall
1972-08-03 Storvik lokstall torrluftkonserverad
1972-10-14 D:o
1980 talet Såld till SÅS

25712
1980 talet Såld till FåvB

25713
Slopad 1960

25714
1971-07-09 Arvidsjaurs lokstall
1988-08-09 Nederhögens lokhus torrluftkonserverad (osäker uppgift)
1980 talet Såld till MBV

25715
1972-08-20 älmhult lokstall torrluftkonserverad
1980 talet Såld till BJs

25716
1980 talet Såld till OKBv

25717
1972-07-01 Lycksele lokstall torrluftkonserverad
1988-08-06 Skatans lokhus torrluftkonserverad
1980 talet Övertagen av JVM

25718
1972-08-03 Storvik lokstall torrluftkonserverad (oljeeldad)
1972-10-14 D:o

25719
1972-05-14 Sveg lokstall
1988-08-09 Överhogdals lokhus torrluftkonserverad
1980 talet Såld till OKBv
Sista revision 1963-02-07 Ös

25720
1972-08-09 Bastuträsk ute
1980 talet Såld till SkåJ

25721

25722
1972-08-09 Bastuträsk ute
1980 talet Såld till FåVB

55117
Slopad 1958

55118

55119

55120
1980 talet Såld VFöJ

55121

55122
Osäker uppgift om uppställning i Landvetter (tidigare lokhuset?)

55123
1980 talet Såld JååJ

Någon litt S17åc såldes väl till RLJ?

ursäkta NJM. Jag hade glömt skriva in NJM:s 3 ångfinkor 25628-30. jag var ju själv med och hämtade ut dom 1988-09-07. även 25614 såldes ju först till NJM och genom byte finns vagnen idag utan panna i Järna. Tack för utdragen som publicerats här.

Tillägg:
25613 och 25614 tror jag såldes till SÅS
25626 Såld till MfÖSJ o fanns i Kristianstad 1987-06-18
25535 hamnade hos BJs och fick påbyggnaden på taket genom BJs.

Ångfinksplaceringar m.m

av Niklas Biedermann ⌂ @, Thursday, June 26, 2008, 21:24 (6001 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Intressanta trådar om ångfinkor. När slutade de användas i ordinarie trafik? Jämfört med andra länder försvann väl ångvärmen mycket tidigt här. På annat håll är den ju också fotfarande i bruk!?

25625
1971-04-16 Katrineholm ute
1972-07-31 D:o
1972-09-09 D:o
Panna 188 Ö 66 1918 Sista revision 1955-01-17 S.R Ör

Till 25625 kan jag i allafall konstatera att detta finns kvar, men det vore kul att veta vart resten tog vägen.

[image]

[image]

Är det f.ö. någon som är road av godsvagnslitteraskyltar och kan erbjuda något mindre skrymmande skyltar i stället? De tillhör inte just kärnverksamheten i samlingen s.a.s. och det finns några till. ;-)

Ångfinksplaceringar m.m

av s svensson, Thursday, June 26, 2008, 22:11 (6001 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Det är litet svårt att svara på frågan. För det fanns en tanke att använda ångfinkorna till uppvärmning av sådant som inte hade med järnvägar att gära.
Ångvärmen i Danmark försvann ju och därmed resterna av den svenska ångvärmen.Jag vill minnas att det var i okt 1975 som det första eltåget gick till Danmark.Passerade Kattarp med ett ÖSJ mf utflyktståg som tittade på.

I Göteborg fanns det fö en kontaktledningsstolpe för att användas till elvärme och elfinka. På bangården mitt emot Kruthusgatan.
Denna bangård blev sedan elektrifierad och efter enbart några år åter avelektrifierad.Tyvärr har jag glömt årtalen.Det fanns elfinkor också. Det var lättare att förstå deras användining.

Jag vill dock minnas att ångfinkorna i huvudsak sparades i beredskapsstall för att användas till uppvärming av fasta byggnader.
Det var alltså möjligt att värma AB3K,B1K ,ca 10 B8FR 4379-4388(några vagnar blev B3 före 1975)enstaka AB7R (flera blev BC2) med ånga.
Vad gäller B1 är denna "bäddbar" genom att placera om stolarna. Däremot kunde B6 inte värmas med ånga. Till dessa vagnar fanns kaminer.
I varje fall vet jag inte hur försvarsplaneringen gick till i detta fall.

Ångfinksplaceringar m.m

av Anders Ö/NJM, Thursday, June 26, 2008, 23:10 (6001 dagar sedan) @ s svensson

Jag vill dock minnas att ångfinkorna i huvudsak sparades i beredskapsstall för att användas till uppvärming av fasta byggnader.
Det var alltså möjligt att värma AB3K,B1K ,ca 10 B8FR 4379-4388(några vagnar blev B3 före 1975)enstaka AB7R (flera blev BC2) med ånga.
Vad gäller B1 är denna "bäddbar" genom att placera om stolarna. Däremot kunde B6 inte värmas med ånga. Till dessa vagnar fanns kaminer.

- Menar du Bo6a-d??
Var skulle då dessa kaminer ha plaserats i vagnen?

I varje fall vet jag inte hur försvarsplaneringen gick till i detta fall.

Ångfinksplaceringar m.m+ B6 med kamin

av s svensson, Friday, June 27, 2008, 11:27 (6001 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det fanns instruktioner om hur vagnar skulle ställas till försvarets gagn.Till B6 fanns det kaminer i mob-förråd. Jag vill minnas att man drog ned ett eller två fönster och drog skorsstenar till kaminer. Dessa torde placerats på golvet och på något sätt skruvas fast.
Det finns i någon SJ nytt foto på en B6 i detta utförande. Det handlar alltså om B6 och B6G på 70 talet.
Jag är inte helt säker på hur det förekom tidigare.

Tittar man i olika sammanställningar från 50 tal och början av 60 tal ser man att i stort sett användes godsvagnar till trupptransportr. Det handlade då om vagnar som ibland frågas om som boskapsvagnar. Alltså Gsh,Gq,G,Grh och liknande.
Vagnarna fylldes med halm och det placerades in en kamin. Det fanns lock och nödbroms på vagnarna redan. Kaminerna kom från mobförråd.
SJ godsvagnar ändrade karaktör på 60 talet.
Godsvagnar anskaffades av en helt ny typ. Det var Ge,Gre samt några ombyggda G. Det helt nya var att man gick ifrån massivt trä i vagnväggarna och ersatte dessa med träfiberplattor. Dessa plattor kunde inte hålla värmen.
Det blev en del negativa skriverier om kylslagna transporter.Så SJ utvecklade lite ny inredning i godsvagnarna. Samt ställde i ordning B6 med kaminer för trupptransport.
Vad gällde B1 kunde dessa bäddas om till liggande avdelning. Speciellt för sjuktransporter gick det använda dessa. Kanske det gick att använda m60 vagnar med salong. Det viktiga var att inredningen var möjlig att bädda om med.
Viktigt var att när man övat färdigt (tror vagnarna endast övades med) skulle platsmarkeringarna stämma med översiktsplanen. Vagnarna i m60 serien har alltså salonger där fällbara sätena är tvådelade.
Äldre vagnar såsom B8 hade ganska länge liggbrädor som användes till militära transporter men även när skolbarn skulle på längre utflykter.

Ångfinksplaceringar m.m+ B6 med kamin

av Anders Ö/NJM, Friday, June 27, 2008, 23:17 (6000 dagar sedan) @ s svensson

Ahaja.. när du nämner det minns jag en bild på kamin med skorstensröret ut genom ett neddraget fönster och öppningen täckt av en skiva, dock ej vilken vagntyp eller var jag såg bilden..

Ångfinksplaceringar m.m+ B6 med kamin

av -ch-, Saturday, June 28, 2008, 14:31 (6000 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ahaja.. när du nämner det minns jag en bild på kamin med skorstensröret ut genom ett neddraget fönster och öppningen täckt av en skiva, dock ej vilken vagntyp eller var jag såg bilden..

Det här var kanske en av bilderna du såg, en B7:a iordningställd för sjuktransport. [image]

Ångfinksplaceringar m.m+ B6 med kamin

av Anders Ö/NJM, Saturday, June 28, 2008, 16:14 (6000 dagar sedan) @ -ch-

Näe den har jag inget minne av...men den ger ju svaret..dock var det en liknande kamin med genomföring för fönstret. Tackar..

Dansk Elvärme

av Måns Johannesson, Thursday, July 24, 2008, 13:22 (5974 dagar sedan) @ s svensson

Ångvärmen i Danmark försvann ju och därmed resterna av den svenska ångvärmen.Jag vill minnas att det var i okt 1975 som det första eltåget gick till Danmark.Passerade Kattarp med ett ÖSJ mf utflyktståg som tittade på.

Det var 1977 Danmark gick över till elvärme i tågen till Sverige.

/Måns

Ångfinksplaceringar m.m

av Conny Sernfalk, Thursday, June 26, 2008, 23:18 (6001 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Andra kan säkert svara bättre hur länge ångfinkor var i trafik och på vilka sträckor. Anteckningar jag har tyder på att flera vagnar överfördes till beredskapsfordonsparken under 1950 talet. Möjligen även tidiga 1960 talet. Däremot har jag för mig att en eller flera finkor användes i det s.k vasaloppståget som var igång med ånglok fram till ca 1967-68. Kan varit driftvagnar eller finkor man tillfälligt tagit fram som varit beredskapsavställda.
Hur ser det ut med upptagandet av finkorna i str 77/420? Ånglok som överfördes till beredskapsfordonsparken ströks ju ur Str. Likadant med ångfinkorna?

Fann några uppgifter till:
25628 Transport från Katrineholm - Gävle 1976-10-18 (f.v.b Gåvastbo lokhus)
25629 transport Hallsberg-Gävle 1976-10-25
25630 Transport från Vilhelmina till Gävle (okänt datum)
25709 Transport Katrineholm till Gävle 1976-10-18
25694 Avställd Malmö 1959-04-09. Får användas sex månader före nästa pannrevision.

Ångfinksplaceringar m.m

av s svensson, Friday, June 27, 2008, 11:13 (6001 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ångfinkorna och elfinkorna finns upptagna i materielförteckningar på 70 talet.

Ångfinksplaceringar m.m

av Jonas Sjöberg - NJM, Wednesday, July 02, 2008, 11:15 (5996 dagar sedan) @ s svensson

Hitta just en anteckning i Weines Stenqvists saml. att 25630 fanns i Vilhemina 74-07-09

Ångfinksplaceringar m.m - 25625

av Ola Almquist, Thursday, July 24, 2008, 08:14 (5974 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Till 25625 kan jag i allafall konstatera att detta finns kvar, men det vore kul att veta vart resten tog vägen.

[image]

[image]

Har noterat att SV4 25625 slopades 1977-10-03 och skrotades i Vislanda 1977-09!
Uppgift om källa saknas, men troligen TÅG.

M.v.h.
Ola

Ångfinksplaceringar m.m - 25625

av Conny Sernfalk, Thursday, July 24, 2008, 10:56 (5974 dagar sedan) @ Ola Almquist

Till 25625 kan jag i allafall konstatera att detta finns kvar, men det vore kul att veta vart resten tog vägen.

[image]

[image]

Har noterat att SV4 25625 slopades 1977-10-03 och skrotades i Vislanda 1977-09!
Uppgift om källa saknas, men troligen TÅG.

M.v.h.
Ola

Kul att tråden är igång igen.

Minns att 25625 stod ute länge i Katrineholm. Såg skamfilad ut redan 1970-71.
Ansågs kanske vara i för dåligt skick för att bli beordrad till torrluftkonservering och slopades därefter. Ska ha bild någonstans.

Vet du Ola vilken S17åc som såldes till Risten-Lakvik? Och vad hände med den? Tillvaratagande av panna?
Har något svagt minne att vagnen stod i Åtvidaberg i slutet av 1980 talet.

När det gäller 55120 som såldes till Vadstena har jag fått information från person inom VFJ att pannan såldes till privatperson. Det övriga är skrotat

Ångfinksplaceringar m.m - S17åc/SV3

av Ola Almquist, Friday, July 25, 2008, 07:35 (5973 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vet du Ola vilken S17åc som såldes till Risten-Lakvik? Och vad hände med den? Tillvaratagande av panna?
Har något svagt minne att vagnen stod i Åtvidaberg i slutet av 1980 talet.

Det var 1987 som SV3 55119 och 55120 plockades ut ur lokhus (troligen i Jakobshyttan) och ställdes upp på Motala C. RLJ och WFJ fick en gemensam snilleblixt och köpte varsin vagn. När man tänkt efter blev det dock skrot av båda. 55119 skrotades i Åtvidaberg på 1990-talet (vet inte vad som hände med pannan, men den togs troligen tillvara) medan 55120 skrotades i Aska för några år sedan. Jag saknar tyvärr exakt årtal men det finns säkert med i Ånghwisslan.

Jag inser att jag saknar uppgifter om en ångfinka, nämligen 55117. Historia? Har inte Str 77 tillgängligt.

M.v.h.
Ola

Ångfinksplaceringar m.m - S17åc/SV3

av Sid, Friday, July 25, 2008, 18:18 (5973 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag inser att jag saknar uppgifter om en ångfinka, nämligen 55117. Historia? Har inte Str 77 tillgängligt.

M.v.h.
Ola

Nr 55117 var ingen ångfinka, utan en mät- eller inspektionsvagn.
Ombyggd 1949 från C3d 2380, tillverkad 1915 hos ASJL, och littrerades vid ombyggnaden F7, ommärkt 1956 till S4, slopad och skrotad 1958, vet ej var den skrotades.
Mvh/Sid

55123

av David Sohlberg, Friday, June 27, 2008, 07:49 (6001 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

55123
1980 talet Såld JååJ

Avställd i Jakobshyttan
Slopad 19860905
Såld JÅÅJ 19860905

Revmärkning 10-65 Ös / REV ÖS 20.10.65

Sen har inte jag så mycket mer om den jag heller så även jag är intresserad av kompletteringar och historik.

Ångfinksplaceringar m.m

av Anders Svensson, SKÅJ ⌂ @, Saturday, June 28, 2008, 21:33 (5999 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

25720
1972-08-09 Bastuträsk ute
1980 talet Såld till SkåJ

Överläts och transporterades till MfGDJ (i Falun) sommaren 2002. //Anders

Ångfinksplaceringar i bild

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Friday, July 25, 2008, 00:31 (5973 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här kommer olika ångfinksplaceringar och lite data efter deras aktiva tid som driftvagnar. Tacksam för Kompletteringar. Likaså deras öden i dagsläget

...


25694
1971-04-16 Katrineholm ute
1972-05-13 Östersund ute (beredskapsanslag: avställd 1959-04-09, fick användas 6 mån innan ny revision)Panna SJ 199 Cv Ör 81 1920
Rev: 8/10 1923 LM, 11/8 1926 LM, 24/7 1929 M, SB 24/9 1934 Ör, SB 8/10 1942 Ös, 2/10 1946 M, SB 28/10 1952 M, SB 23/9 1957 Y

[image]

1980 talet Såld till OKBv

...


25711
1972-06-03 Gävle södra lokstall

[image]

[image]

1972-08-03 Storvik lokstall torrluftkonserverad
1972-10-14 D:o
1980 talet Såld till SÅS

...


25720
1972-08-09 Bastuträsk ute

[image]

1980 talet Såld till SkåJ

...


25722
1972-08-09 Bastuträsk ute

[image]

1980 talet Såld till FåVB

...

Bilderna i vanlig ordning också infogade bland alla övriga hos Nitton