Vänta stopp (Järnväg allmänt)
Den här skivförsignalen fotade jag vid midsommartid 1973. När den två år senare togs bort var den landets sista.
av Jöran Johansson, Friday, June 24, 2011, 11:30 (4893 dagar sedan)
Den här skivförsignalen fotade jag vid midsommartid 1973. När den två år senare togs bort var den landets sista.
av mrwhans, Friday, June 24, 2011, 11:36 (4893 dagar sedan) @ Jöran Johansson
En härlig bild!
Var någonstans stod den här signalen?
av Jöran Johansson, Friday, June 24, 2011, 12:35 (4893 dagar sedan) @ mrwhans
Längre fram stod huvudsignalen på stopp.
av S Johansson, Friday, June 24, 2011, 12:47 (4893 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Bredsjö?
av Jöran Johansson, Friday, June 24, 2011, 12:59 (4893 dagar sedan) @ S Johansson
Javisst!
av Kjell Aghult , Friday, June 24, 2011, 13:06 (4893 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Signalen var sönder de sista åren och visade ständigt "vänta stopp". Detta stod på en lapp på noraförarnas ordertavla. Då den bara gällde för tre tåg i veckan ansågs reparation onödig. Då Bredsjö fick elektriskt ställverk 1975 ersattes den också av en orienteringstavla,
av Max Jüdel, Friday, June 24, 2011, 18:36 (4892 dagar sedan) @ Jöran Johansson
En liten korrigering. Bredsjö var sannolikt den sista i drift men definitivt inte den sista som stod kvar. Skivförsignalen i Gävunda (på Inlandsbanan mellan Mora -- Vansbro)stod kvar ända till slutet av åttitalet (var det väl) när museibanan ÖSlJ tog ner den för återuppsättning vid Mariefred (inom parentes kan man undra hur vanligt det var med skivförsignal på 600mm-banor, men det är en annan fråga det!).
Trevlig bild och lika trevlig den efterföljande bilden med semaforen! :-)
av Kurtan , Friday, June 24, 2011, 18:51 (4892 dagar sedan) @ Max Jüdel
Hos oss på ÖSLJ fyller skivförsignalen utanför Mariefred en högst viktig funktion - sikten mot infartssemaforen är begränsad och framför allt vid halka/nytt duggregn/lövfällning/stort plötsligt anordnat extratåg på rostigt spår är fsi guld värd. Helt enkelt därför att både lokps och bromsar/en/na i tågsättet ofta har svårt att undvika fastbromsning av hjulen.
av Baloo, Friday, June 24, 2011, 21:21 (4892 dagar sedan) @ Kurtan
Nu var det inte dagens funktion som frågades efter utan det frågades hur vanligt det var med skivförsignal på 600-banor. ÖSlJ är ju en efterkonstruktion och då är det faktiskt en relevant fråga.
av Micke Carlsson., Sunday, June 26, 2011, 12:31 (4891 dagar sedan) @ Max Jüdel
Den i Tallås är väl inte omplanterad, så där är det autentisk signal i autentiskt läge. Men ej i drift antar jag?
av Rikard Johanson, Sunday, June 26, 2011, 13:36 (4891 dagar sedan) @ Micke Carlsson.
Den i Tallås är väl inte omplanterad, så där är det autentisk signal i autentiskt läge. Men ej i drift antar jag?
Försignalen i Tallås är nerplockad sen flera år tillbaka och lär inte komma på plats igen. Tveksamt om den är original på platsen, när Tallås lades ner som lastplats 1955 sanerades stationen på sidospår och T-semafor i alla fall. Dagens sidospår och T-semafor tillkom under de första JTJ-åren.
Kanske kan nån annan komplettera med uppgifter om försignalen verkligen har DONJ-förflutet.
av Micke Carlsson., Sunday, June 26, 2011, 13:57 (4891 dagar sedan) @ Rikard Johanson
OK, jag såg den runt 1984, den kan ju satts dit av föreningen själv någon gång mellan 1970-83, konstigare saker har hänt i världshistorien. Å andra sidan var Tallås med Itranitespåret en inte helt okomplicerad plats sedan infartssignaler bytts ut mot T-semaforen m m 1936 men där T inte syns vid första växeln p g a kurvan mot Itranitebacken. Nu är det förstås reglementsvidrigt men om försignalen gjorde tjänst som "skvallra" för vad T-semaforen, osynlig från växeln i huvudspåret närmast Itranite, visar, så skulle ju stopp i T innebära stopp i stort sett där försignalen stod? Placeringen av försignalen var alltså någorlunda begriplig, vettig och funktionell 1936-1955.
av Lennart Fransson, Sunday, June 26, 2011, 14:10 (4891 dagar sedan) @ Micke Carlsson.
OK, jag såg den runt 1984, den kan ju satts dit av föreningen själv någon gång mellan 1970-83, konstigare saker har hänt i världshistorien. Å andra sidan var Tallås med Itranitespåret en inte helt okomplicerad plats sedan infartssignaler bytts ut mot T-semaforen m m 1936 men där T inte syns vid första växeln p g a kurvan mot Itranitebacken. Nu är det förstås reglementsvidrigt men om försignalen gjorde tjänst som "skvallra" för vad T-semaforen, osynlig från växeln i huvudspåret närmast Itranite, visar, så skulle ju stopp i T innebära stopp i stort sett där försignalen stod? Placeringen av försignalen var alltså någorlunda begriplig, vettig och funktionell 1936-1955.
Det påminner lite om försignalen till Torup för tyngre "tåg" från Hylte, där skall försignalbeskeden tolkas som "vänta kör 40" eller "stanna här och invänta "vänta kör 40", annars blir det problem". :-D
av Rolf Sten , Sunday, June 26, 2011, 18:41 (4890 dagar sedan) @ Micke Carlsson.
Skivförsignalen i Tallås sattes upp av JTJ strax efter det att föreningen fått tillträde till stationen.
På DONJ:s tid fanns det aldrig någon försignal i Tallås. Sedan linjeväxeln till lastplatsen Itranite tagits bort 1936 anslöts lastplatsen via ett sidospår direkt till Tallås station. På den tiden var skogen längs spåret nedhuggen vilket gjorde att T-semaforen på Tallås syntes tillräckligt tydligt för att västgående tåg skulle hinna stanna i tid.
--
RS www.historiskt.nu