Ursäkta mig Per-Åke men GBJs fordon må vara intressant men det mest intressanta tycker jag är: Hur många Devor finns bevarade?
Detta är den andra inom bara något år som försvinner.
Dessa motorvagnar är näst intill dags att sätta på en internationell bevarandeplan då det handlar om världens första diesel-elektriska motorvagnar.
Det finns dessbättre ett DEVA-lok i Danmark.
Morrgan: Du protesterade när man i Klippan använde en C4 som korvbod, eller vad det nu var. Det finns det ju flera kvar av ännu...
Nu vet jag att det är svårt att engagera resurser för en DEVA, tyvärr.
Personligen anser jag att detta är av så hög dignitet att det vore ett fall för SvJvm.
Som sagt jag tycker nog det är synd att man skrotar denna f.d GBJ DEVA-vagn. Visst är det stort arbete att återställa/renovera en trästomme. Det råder det inget tvivel om! Men om man hela tiden hänvisar till skicket för att skrota, trots ett större historiskt värde...ja då urholkar man väl museitågsbranschens syfte, mål och i det långa loppet också förtroendet. Vad vill museitågsbranschen egentligen visa? Varför ska alla renoveringar vara lätta?
Pensel-renoveringar är säkert bra i vissa fall. Men jag vill påstå att det skapar status och värdefull kunskap för branschen att ge sig på ett "riktigt renoveringsobjekt". Jag tycker att man ska vara rädd om våra svenska museala jvg-fordon allra helst om det är av historiskt värde.
Ja, den där C4:an i Klippan var det en del diskussioner om. Ja, det är aldrig bra att kasta sten i glashus...;-)
Mvh Per-Åke Lampemo