GBJ nr 51 flådd inpå "revbenen" (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av morrgan, Wednesday, June 29, 2011, 17:53 (4897 dagar sedan)

Nu har GBJ nr 51, byggd 1927 med 90 hk motor inte långt kvar på spåren.
Det mesta av vagnens stomme i ask är mer eller mindre ruttet eller borta, så BJs har insett sin begränsning och beslutat att vagnen skrotas.
Inför skrotningen har vi flått vagnen på nästan all hel teakpanel, alla beslag och andra detaljer som kan vara organdonationer till andra fordon har lagts i lager.
Om några dagar genomförs den sista färden.

[image]

[image]

[image]

morrgan

Hur många GBJ-fordon finns bevarade?

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, June 29, 2011, 23:08 (4897 dagar sedan) @ morrgan

Nu har GBJ nr 51, byggd 1927 med 90 hk motor inte långt kvar på spåren.
Det mesta av vagnens stomme i ask är mer eller mindre ruttet eller borta, så BJs har insett sin begränsning och beslutat att vagnen skrotas.
Inför skrotningen har vi flått vagnen på nästan all hel teakpanel, alla beslag och andra detaljer som kan vara organdonationer till andra fordon har lagts i lager.
Om några dagar genomförs den sista färden.

[image]

[image]

[image]

morrgan

Ja, det var väl egentligen synd. GBJ-forden hur många finns bevarade? Men självklart vill ingen ta hand om detta fordon så återstår väl bara färd mot jvg-himlen...:-|

P-Å Lampemo

Hur många GBJ-fordon finns bevarade?

av QZGBT5, Wednesday, June 29, 2011, 23:51 (4897 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ett ånglok GBJ 23?/SJ S6 är väl bevarat.

Det fanns/finns hos föreningen i Klippan.

/Bengt

Hur många Devor finns bevarade?

av Anders Johansson, Thursday, June 30, 2011, 00:10 (4897 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ursäkta mig Per-Åke men GBJs fordon må vara intressant men det mest intressanta tycker jag är: Hur många Devor finns bevarade?
Detta är den andra inom bara något år som försvinner.
Dessa motorvagnar är näst intill dags att sätta på en internationell bevarandeplan då det handlar om världens första diesel-elektriska motorvagnar.
Det finns dessbättre ett DEVA-lok i Danmark.

Morrgan: Du protesterade när man i Klippan använde en C4 som korvbod, eller vad det nu var. Det finns det ju flera kvar av ännu...
Nu vet jag att det är svårt att engagera resurser för en DEVA, tyvärr.
Personligen anser jag att detta är av så hög dignitet att det vore ett fall för SvJvm.

Hur många Devor finns bevarade?

av Gunnar L, Thursday, June 30, 2011, 00:33 (4897 dagar sedan) @ Anders Johansson

vill bara instämma i det Anders skrev.dt

Hur många Devor finns bevarade?

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Thursday, June 30, 2011, 00:48 (4897 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det krävs enorma resurser att återställa en träkorg, sedan få tag på en renoverad motor och körreglage, visst EU-bidrag ja, men denna branch får tydligen inte några bidrag från Bryssel, Sverige betalar mest och får minst tillbaka, precis som Oldsmobile skrev.

Hur många Devor finns bevarade?

av morrgan, Thursday, June 30, 2011, 02:30 (4897 dagar sedan) @ Anders Johansson

Ursäkta mig Per-Åke men GBJs fordon må vara intressant men det mest intressanta tycker jag är: Hur många Devor finns bevarade?
Detta är den andra inom bara något år som försvinner.
Dessa motorvagnar är näst intill dags att sätta på en internationell bevarandeplan då det handlar om världens första diesel-elektriska motorvagnar.
Det finns dessbättre ett DEVA-lok i Danmark.

Morrgan: Du protesterade när man i Klippan använde en C4 som korvbod, eller vad det nu var. Det finns det ju flera kvar av ännu...
Nu vet jag att det är svårt att engagera resurser för en DEVA, tyvärr.
Personligen anser jag att detta är av så hög dignitet att det vore ett fall för SvJvm.

SJVM har liksom BJs insett sin begränsning och hänvisat till att det finns DEVA-vagn bevarad
i både Danmark och Finland.
Skulle behov finnas att visa DEVA-vagn så får man väl låna in en vagn är det besked BJs fått av SJVM.

morrgan

Hur många GBJ-fordon finns bevarade?

av morrgan, Thursday, June 30, 2011, 02:32 (4897 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ja, det var väl egentligen synd. GBJ-forden hur många finns bevarade? Men självklart vill ingen ta hand om detta fordon så återstår väl bara färd mot jvg-himlen...:-|

P-Å Lampemo

Det finns en O-vagn från GBJ som är på väg till de historiska godstågen som finns bevarade i Lärje.

morrgan

Hur många Devor finns bevarade?

av HP ⌂ @, Jönköping, Thursday, June 30, 2011, 09:49 (4896 dagar sedan) @ morrgan

Nu vet jag att det är svårt att engagera resurser för en DEVA, tyvärr.
Personligen anser jag att detta är av så hög dignitet att det vore ett fall för SvJvm.


SJVM har liksom BJs insett sin begränsning och hänvisat till att det finns DEVA-vagn bevarad
i både Danmark och Finland.
Skulle behov finnas att visa DEVA-vagn så får man väl låna in en vagn är det besked BJs fått av SJVM.

morrgan

Hej!
Nog vore det kul med en DEVA-vagn som rullade i Sverige. LJ 21 i Danmark är väl det närmaste som finns (den finska är byggd i Finland), och den har ju originalmotorn i behåll. Sedan finns väl några rätt så hyfsade TGOJ/OFWJ- (som vagnar) i Grängesberg? En motor finns bevarad i Stockholm. Men att skapa en svensk DEVA av detta, är nog mer kul och önskvärt än rimligt är jag rädd. Hade det funnit en komplett DEVA kvar, om än i dåligt skick, så hade nog bilden varit en annan tror jag.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Hur många Devor finns bevarade?

av Ante Svensson, Thursday, June 30, 2011, 10:18 (4896 dagar sedan) @ HP

Nu vet jag att det är svårt att engagera resurser för en DEVA, tyvärr.
Personligen anser jag att detta är av så hög dignitet att det vore ett fall för SvJvm.


SJVM har liksom BJs insett sin begränsning och hänvisat till att det finns DEVA-vagn bevarad
i både Danmark och Finland.
Skulle behov finnas att visa DEVA-vagn så får man väl låna in en vagn är det besked BJs fått av SJVM.

morrgan


Hej!
Nog vore det kul med en DEVA-vagn som rullade i Sverige. LJ 21 i Danmark är väl det närmaste som finns (den finska är byggd i Finland), och den har ju originalmotorn i behåll. Sedan finns väl några rätt så hyfsade TGOJ/OFWJ- (som vagnar) i Grängesberg? En motor finns bevarad i Stockholm. Men att skapa en svensk DEVA av detta, är nog mer kul och önskvärt än rimligt är jag rädd. Hade det funnit en komplett DEVA kvar, om än i dåligt skick, så hade nog bilden varit en annan tror jag.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Jag håller inte med! En DEVA utan motor men återställd i övrigt vore värd att satsa på i brist på annat -tycker jag! Tyvärr tycker jag att det finns en fixering vid ordet körbar i branschen som gör att objekt som detta inte har en chans gentemot andra -mer ordinära- som kan rulla på spåren. Hellre skulle jag se att man valde ut några objekt som f n inte går att återställa till körbart skick och gav dem en vitrinrenovering för att säkra deras fortbestånd än att vi om fem år konstaterar att DEVA:n är borta och ångrar oss. Att BJs inte har resurserna är en sak. Att ingen annan stiger in är däremot mycket synd. Och att skälet till ointresset är avsaknaden av motor är värre. På SvJvm hade en DEVA definitivt fyllt sin plats. Hur många av besökarna hade noterat att motorn saknades? Är det inte dags att samla sig kring de f d TGOJ-vagnar som ännu går att rädda?

Ante

Hur många Devor finns bevarade?

av Per-Åke Lampemo, Freden, Thursday, June 30, 2011, 10:34 (4896 dagar sedan) @ Anders Johansson

Ursäkta mig Per-Åke men GBJs fordon må vara intressant men det mest intressanta tycker jag är: Hur många Devor finns bevarade?
Detta är den andra inom bara något år som försvinner.
Dessa motorvagnar är näst intill dags att sätta på en internationell bevarandeplan då det handlar om världens första diesel-elektriska motorvagnar.
Det finns dessbättre ett DEVA-lok i Danmark.

Morrgan: Du protesterade när man i Klippan använde en C4 som korvbod, eller vad det nu var. Det finns det ju flera kvar av ännu...
Nu vet jag att det är svårt att engagera resurser för en DEVA, tyvärr.
Personligen anser jag att detta är av så hög dignitet att det vore ett fall för SvJvm.

Som sagt jag tycker nog det är synd att man skrotar denna f.d GBJ DEVA-vagn. Visst är det stort arbete att återställa/renovera en trästomme. Det råder det inget tvivel om! Men om man hela tiden hänvisar till skicket för att skrota, trots ett större historiskt värde...ja då urholkar man väl museitågsbranschens syfte, mål och i det långa loppet också förtroendet. Vad vill museitågsbranschen egentligen visa? Varför ska alla renoveringar vara lätta?

Pensel-renoveringar är säkert bra i vissa fall. Men jag vill påstå att det skapar status och värdefull kunskap för branschen att ge sig på ett "riktigt renoveringsobjekt". Jag tycker att man ska vara rädd om våra svenska museala jvg-fordon allra helst om det är av historiskt värde.


Ja, den där C4:an i Klippan var det en del diskussioner om. Ja, det är aldrig bra att kasta sten i glashus...;-)

Mvh Per-Åke Lampemo

Hur många GBJ-fordon finns bevarade?

av Henrik mundt @, Skåne, Thursday, June 30, 2011, 11:16 (4896 dagar sedan) @ morrgan

GBJ 23 alias SJ S6 1611 är sedan tidigt 90-tal såld. Första ägare var en förening i Flensburg(?) Tyskland. Sedan landade loket i Holland.
Anledningen till försäljningen var akut ont i föreningens kassa och att fyrboxen var utdömt (stålbox).
Renovering af 23:an har enligt rykten påbörjats i Holland (Statskanal?)

Hur många GBJ-fordon finns bevarade?

av Jonas N., Et, Thursday, June 30, 2011, 12:00 (4896 dagar sedan) @ morrgan

Finns det ett intresse att spara underredet på "vagnen" efter som det ser ut att vara ett riktigt Deva underrede med rätt fjädring och axlar.
Vagnarna som står i Gränges är ju av ett hyfsat skick men ena är ju försedd med boggi och den andra med endast två axlar om de ens är original.
För om det skulle vara av intresse att få igång en vagn (stort projekt) så är det möjligt!?

Det är som det sägs roligt om det hade funnits kvar en i Sverige som hade varit körbar men en början är kanske att ha en som bara utvändigt ser ut som en Deva och på sikt plockar i Motor reglage m.m. och får den körbar för att bevara det åt efter världen!

Mvh. Jonas N.

Hur många GBJ-fordon finns bevarade?

av morrgan, Thursday, June 30, 2011, 13:13 (4896 dagar sedan) @ Jonas N.

Finns det ett intresse att spara underredet på "vagnen" efter som det ser ut att vara ett riktigt Deva underrede med rätt fjädring och axlar.
Vagnarna som står i Gränges är ju av ett hyfsat skick men ena är ju försedd med boggi och den andra med endast två axlar om de ens är original.
För om det skulle vara av intresse att få igång en vagn (stort projekt) så är det möjligt!?

Det är som det sägs roligt om det hade funnits kvar en i Sverige som hade varit körbar men en början är kanske att ha en som bara utvändigt ser ut som en Deva och på sikt plockar i Motor reglage m.m. och får den körbar för att bevara det åt efter världen!

Mvh. Jonas N.

Sista resan har inte gått än, det är bara att seriöst höra av sig och hämta skelettet och ramverket med hjul så fort som möjligt.

morrgan