-Vad var de största problemen med loket?
Det fanns enligt "traditionen" en del frågor kring avgastemperaturen då brännarn var igång, påstås att man i början lyckats bränna av kontaktledningen då man skulle dra igång tungt tankvagnståg i Älvsjö. Om det är alldeles sant eller inte vet jag ej. Det kanske bara var elkillarna på SJ som var oroliga i början.
På SNJ var det inget problem men när SJ tog över och flyttade loket söderut blev det jätteproblem med handhavandet eftersom Nässjöpersonalen inte gillade ett lok där man måste vänta 2 minuter på turbinen innan man kunde lägga om körriktningen. Så de lade om körriktningen när det passade, och kraschade därmed växellådan rejält ett par gånger. Den hade ju en helt mekanisk kraftöverföring där motor, kompressor och gasturbin drev eller drevs från samma växellåda kopplad till drivaxlarna. Så länge turbinen fortfarande snurrade så var någon kugg i rörelse och då kunde man inte lägga om riktning utan att krossa något vitalt på kuppen.
-Hur länge kunde man ha "efterbrännkamaren" igång? det måste blivit väldigt varmt? och slitet på turbinen mycket?
Avgastemp runt 1500 grader vill jag minnas ha sett uppgifter om, turbinen jobbade ju hela tiden med avgastrycket och kompressorluft, extra bränsleinsprutningen för att sätta lite sprutt kostade ju sköna slantar och var väl bara i bruk för att komma igång. Gasturbindrift är törstigt. Man hade ju 50-vagnars tankvagnståg på runt 1500 ton att få igång i backen och kurvan ut från Nynäshamn, och en ständig klättring ända till Jordbro 3 mil norrut där det planade ut. Så det behövdes lite pulver i starten från Nynäshamn.
På det hela taget var det nog ingen lyckad konstruktion trots att loket fungerade bra. Mycket skrik för lite ull liksom. Verkningsgrad en 5-7% bättre kanske jämfört med ett "rent" diesellok. Turbomotor med laddluftkylare hade nog gjort precis lika bra ifrån sig effektmässigt och blivit både billigare och enklare. Men nu hade Hedemora en licens på Pielstick-motorer och råkat få med sig rättigheter att använda gasturbinboostern patent Giesl så fick Motala bygga ett "Thermolok" åt SNJ. Hedemora, Motala, SNJ = Johnsonkoncernen. Hedemora-Pielstickmotorer fick sedan dåligt rykte genom ASEAs T45 men oförtjänt tror jag, även om det är svårt att matcha något så robust som GM:s stenkrossar till motorer.
En rolig detalj är att detta måste vara Sveriges första fordon med den sedan så vanliga fyrpunktskonfigurationen av strålkastarna. Vit-röd-vit i topp och vit-vit nere. SJ hade fortfarande många Ma, Da, Ra och U-lok att ta emot med trepunktsbelysning då SNJ 13 börjat rumla omkring. SJ:s första måste ha varit Tp, som väl är något år senare än SNJ 13/T6 206?