DONJ - SCHOEMA-loket i Norrsundet? (Fordon: lok)
Söker bilder och gärna ritningar/skisser på detta loket. Vad jag förstått så användes det som växellok i Norrsundet.
Söker bilder och gärna ritningar/skisser på detta loket. Vad jag förstått så användes det som växellok i Norrsundet.
Hej!
Den enda "bilden":-D jag har är mha Kodak Instamatic 19700905;-)
mvh//Roger
En stor bok med goda DONJ-ritningar gavs ut för ett antal år sen - kan loket vara med i denna...?
Några frågor till Roger m fl: Var det några (provisoriska?) treskensspår utlagda i Ndt när du var där hösten 1970? Eller ersattes allt smalspår snabbt med 1435 i en enda stor ombyggnad? Och vad hände med Schoemaloket sedan?
Tack för den Roger.
Nej, jag har för mig att den ritningen inte är med där.
Har för mig att det inte var något växellok med alls utan bara "linje" loken.
När det gällde diesel var det bara Falu dieslarna samt lokomotorerna.
Tror att detta liksom avkortningen av stationshuset har behandlats tidigare:
Schoeman köptes av fabriken, vilket DONJ Tc surt konstaterade vid en påstötning av VoVs inspektör Fredriksson: "Loket som du lärer ha köpt" är köpt av fabriken. Däremot slutade det sina dagar i Jädraås som järnskrot. Tror mej inte ha sett någon ritning på loket i DONJs arkiv.
En bild från 1967-06-21:
För att få fram lite detaljer på loket har jag ljusat upp bilden varför den ser förfärlig ut i övrigt, men det var ju loket du ville se.
Kul. Kan den korta växlingsvagnen vara en av dom korta småttingar som köptes från ASLJ nån gång 1954?
Enligt Industrilok i Gästrikland och Hälsingland flyttades loket 1971 till DONJ verkstad i Jädraås för reparation men skrotades i stället 1972. Loket tillhörde sulfatfabriken. Om någon har bilder på sågverkets lok är även dessa av intresse.
EDIT: Lokets tillverkningsnummer var 2030/1957. Typen CFL-200D. Motorn Daimler-Benz typ 846A nr 7500599. Vikt 25 ton. En bild från 1964 tagen av Bo Gyllenberg finns i boken. Där ser man texten på hyttsidan: KOPPARFORS A.-B. SULFATFABRIKEN (???) NORRSUNDET.
M.v.h.
Ola
Enligt Industrilok i Gästrikland och Hälsingland flyttades loket 1971 till DONJ verkstad i Jädraås för reparation men skrotades i stället 1972. Loket tillhörde sulfatfabriken. Om någon har bilder på sågverkets lok är även dessa av intresse.
EDIT: Lokets tillverkningsnummer var 2030/1957. Typen CFL-200D. Motorn Daimler-Benz typ 846A nr 7500599. Vikt 25 ton. En bild från 1964 tagen av Bo Gyllenberg finns i boken. Där ser man texten på hyttsidan: KOPPARFORS A.-B. SULFATFABRIKEN (???) NORRSUNDET.
M.v.h.
Ola
Tack för infon Ola. Du har inte möjlighet att scanna bilden och maila mig då jag inte har boken själv?
Enligt Industrilok i Gästrikland och Hälsingland flyttades loket 1971 till DONJ verkstad i Jädraås för reparation men skrotades i stället 1972. Loket tillhörde sulfatfabriken. Om någon har bilder på sågverkets lok är även dessa av intresse.
EDIT: Lokets tillverkningsnummer var 2030/1957. Typen CFL-200D. Motorn Daimler-Benz typ 846A nr 7500599. Vikt 25 ton. En bild från 1964 tagen av Bo Gyllenberg finns i boken. Där ser man texten på hyttsidan: KOPPARFORS A.-B. SULFATFABRIKEN (???) NORRSUNDET.
M.v.h.
Ola
Tack för infon Ola. Du har inte möjlighet att scanna bilden och maila mig då jag inte har boken själv?
Tyvärr inte. Ska kolla om inte Bosse kan scanna originalet.
M.v.h.
Ola
Tack för bilden Jöran. Häftigt lok.
Någon som vet om det fanns fler SCHOEMA-lok i Sverige?
Enligt Industrilok i Gästrikland och Hälsingland flyttades loket 1971 till DONJ verkstad i Jädraås för reparation men skrotades i stället 1972. Loket tillhörde sulfatfabriken. Om någon har bilder på sågverkets lok är även dessa av intresse.
EDIT: Lokets tillverkningsnummer var 2030/1957. Typen CFL-200D. Motorn Daimler-Benz typ 846A nr 7500599. Vikt 25 ton. En bild från 1964 tagen av Bo Gyllenberg finns i boken. Där ser man texten på hyttsidan: KOPPARFORS A.-B. SULFATFABRIKEN (???) NORRSUNDET.
M.v.h.
Ola
Tack för infon Ola. Du har inte möjlighet att scanna bilden och maila mig då jag inte har boken själv?
Tyvärr inte. Ska kolla om inte Bosse kan scanna originalet.M.v.h.
Ola
Ok, ja känner du Bosse så får du hemskt gärna göra det.
Någon som vet om det fanns fler SCHOEMA-lok i Sverige?
Schöma nr 1730/1956 fotograferat på pappersbruket i Silverdalen den 16 juni 1965. Är det inte detta lok som numera står uppställt i Lerbäck?
Björn M.
Tack för bilden Jöran. Häftigt lok.
Någon som vet om det fanns fler SCHOEMA-lok i Sverige?
Garphytte Bruk hade Schöma 2003/1957 (spårvidd 600 mm).
Är det någon i forumet som vet var det befinner sig nu? Enligt "Industrilok i Närke" (SJK Småbaneavdelning) såldes det till Smedjebackens Valsverk.
/Bengt, född och uppvuxen i Garphyttan
Tack för bilden Jöran. Häftigt lok.
Någon som vet om det fanns fler SCHOEMA-lok i Sverige?
Garphytte Bruk hade Schöma 2003/1957 (spårvidd 600 mm).Är det någon i forumet som vet var det befinner sig nu? Enligt "Industrilok i Närke" (SJK Småbaneavdelning) såldes det till Smedjebackens Valsverk.
/Bengt, född och uppvuxen i Garphyttan
På Industribaneföreningens hemsida kan man bland listorna med industrilok i Sverige hitta bl a denna lista över Schöma-lok, uppdaterad i mars 2010.
2003/1957 verkar enligt denna troligen ha skrotats på 1970-talet.
Mycket annat intressant finns på denna hemsida, så gå gärna med och stöd denna förening!
/CEO
Kul loklista. Har aldrig hört talas om spv. 1040 mm förut - gäller/gällde som synes ett impregeringsverk i Bergslagen! Är det någon som vet mera om bakgrunden?
Finns det spår av detta kvar i dag? Blotta faktum att man nybeställde ett lok, tyder ju på ganska stor verksamhet, låt vara att loket bara hade 55 hkr motorstyrka...
Har någon en verktumstock o kan se om 1040 mm råkar sammanfalla med ett tummått? Har ingen tillgänglig själv just nu...
Det ser ut att vara samma maskin.
Lerbäck 2006-06-19.
Tack för länkarna, Kopparsforsloket var alltså det enda av den typen i Sverige.
Tillverkade SCHOEMA fler lok av denna typen? Borde väl gått några i Tyskland, eller?
Tack Björn och Jöran för bilderna.
Troligen, ja - spv. 900 mm var inte ovanligt på div. tyska industribanor, både öster- o västerut.
Det fans färgbilder på schoema loket i norrsundet för några årsen på forumet.
Ett mindre Schömalok finns bevarat vid Närsen-Grontjärns Järnväg, NGJ.
Det är ett Schöma CHL 20 G med spv 750 mm. Loket togs upp ur Falu Gruva år 2009.
Loket stod kvar på nivå 195 m i ett torrt utrymme i verkstadsutrymmet. Lokets motor hade tagits upp redan år 1992 vid gruvans nedläggning. Loket är nu blästrat och målat. Motorn och hydralutrustningen kommer att renoveras under nästa vinter och sättas i drift vid järnvägen i Dala-Floda på det nya treskensspåret, 600 mm och 750 mm.
Mvh
Staffan Eronn:-)