Upprop för järnvägen Vadstena-Fågelsta bevarande (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson., Friday, July 04, 2008, 22:39 (6163 dagar sedan)

Järnvägen Vadstena-Fågelsta är en av de i landet existerande veteranjärnvägarna med kanske högst potential av dem alla på många områden. Den fantastiskt vackra staden Vadstenas rika kulturliv och historia, Vättern och närheten till Göta kanaltrafiken, listan över superlativ kan göras lång.

Det finns inte en veteranjärnväg i Sverige som har ett sådant omland som triangeln Gränna-Askersund-Linköping utgör. Förutsättningarna för en framgångsrik etablering är de bästa tänkbara, men den måste få chans att växa till "kritisk massa" för att kunna ge något tillbaka.

Det finns flera till synes hopplösa järnvägsprojekt som i slutänden visat sig vara riktiga satsningar. Se alla omtagen som krävts genom åren i småland sedan 1984, och se nu vilken briljant järnvägstrafik som blott nyligen tagit sig över "krönet" till att kunna ge tillbaka och vilken betydelsefull verksamhet det då är, trots att det bara är början till något stort vi ser, som nu äntligen har slagit rot. Se hur en järnväg från Uppsala till "ingenstans" efter långt och hårt arbete under 30 år har gått från den hånfulla omnämningen "Upplands längsta åker" till en välbesökt järnväg av internationellt hög klass. Se hur en järnväg som Anten-Gräfsnäs, trots måttligt attraktiva ändpunkter ändå utgör en pärla bland landets veteranjärnvägar och har en besöksstatistik [i]som bygger på järnvägens egen attraktionskraft[/i].

Kommunpolitiker i Vadstena, vi som svarar på detta upprop ber er att besinna er. Kontakta gärna era kollegor på andra orter där järnväg drivs av idéella föreningar, till exempel Uppsala, Strängnäs, Nora, Ockelbo, Västervik, Hultsfred, och fråga er om detta sällskap är något ni verkligen vill utesluta Vadstena och dess innevånare ifrån. Ert beslut är i förlängningen av betydelse för Vadstenas framtida besöksnäring och handel, även om det verkar svårt att tro nu.

Den som stöder detta upprop svarar på detta inlägg.
Den som "har kontakter" ombedes sända en länk till de som uppropet riktar sig till. (Vadstena kommun)

Upprop för järnvägen Vadstena-Fågelsta bevarande

av Anders Östlund, Friday, July 04, 2008, 22:44 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag skriver under på detta upprop!

Jag vill också till listan över lyckade museibanor ven föra in GHJ och deras aktiviteter på Gotland. Det verkar vara inne i en oerhört positiv spiral med massor av intresse även utanför järnvägen. Roma Kloster är slutdestinationen och där möts gammal och ny kultur sida vid sida nästan som det skulle kunna bli i Vadstena!

Hälsar,
Anders Östlund, Habo

av Ante Svensson, Friday, July 04, 2008, 22:52 (6163 dagar sedan) @ Anders Östlund

Även jag svarar upp på detta! Glöm inte Jädraås där en välbevarad lokstation likt den i Vadstena tagits om hand och blivit en fantastisk miljö och där museibanan blivit ortens nav.

Ante Svensson
Visby

av Anders Ö/NJM, Saturday, July 05, 2008, 00:01 (6163 dagar sedan) @ Ante Svensson

Likaledes gör jag.....

Andra exempel, dock ej av samma dignitet kanske..
Munkedal
Karlsvikshyttan
Malmköping

(Ante, du vet att JTJ hör till Ockelbo kommun?)

av Jan Frelin, Saturday, July 05, 2008, 10:13 (6162 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag är med!

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Friday, July 04, 2008, 22:57 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Järnvägen Vadstena-Fågelsta är en av de i landet existerande veteranjärnvägarna med kanske högst potential av dem alla på många områden. Den fantastiskt vackra staden Vadstenas rika kulturliv och historia, Vättern och närheten till Göta kanaltrafiken, listan över superlativ kan göras lång.

Det finns inte en veteranjärnväg i Sverige som har ett sådant omland som triangeln Gränna-Askersund-Linköping utgör. Förutsättningarna för en framgångsrik etablering är de bästa tänkbara, men den måste få chans att växa till "kritisk massa" för att kunna ge något tillbaka.

Det finns flera till synes hopplösa järnvägsprojekt som i slutänden visat sig vara riktiga satsningar. Se alla omtagen som krävts genom åren i småland sedan 1984, och se nu vilken briljant järnvägstrafik som blott nyligen tagit sig över "krönet" till att kunna ge tillbaka och vilken betydelsefull verksamhet det då är, trots att det bara är början till något stort vi ser, som nu äntligen har slagit rot. Se hur en järnväg från Uppsala till "ingenstans" efter långt och hårt arbete under 30 år har gått från den hånfulla omnämningen "Upplands längsta åker" till en välbesökt järnväg av internationellt hög klass. Se hur en järnväg som Anten-Gräfsnäs, trots måttligt attraktiva ändpunkter ändå utgör en pärla bland landets veteranjärnvägar och har en besöksstatistik [i]som bygger på järnvägens egen attraktionskraft[/i].

Kommunpolitiker i Vadstena, vi som svarar på detta upprop ber er att besinna er. Kontakta gärna era kollegor på andra orter där järnväg drivs av idéella föreningar, till exempel Uppsala, Strängnäs, Nora, Ockelbo, Västervik, Hultsfred, och fråga er om detta sällskap är något ni verkligen vill utesluta Vadstena och dess innevånare ifrån. Ert beslut är i förlängningen av betydelse för Vadstenas framtida besöksnäring och handel, även om det verkar svårt att tro nu.

Den som "har kontakter" ombedes sända en länk till de som uppropet riktar sig till. (Vadstena kommun)

Självklart stödjer jag detta upprop!

Mvh Per-Åke Lampemo

av Stefan Nilsson, Friday, July 04, 2008, 22:59 (6163 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag stödjer också detta upprop!

av Ingwar Åfeldt, Friday, July 04, 2008, 23:10 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag stöder detta upprop! Att inte bevara järnvägen Vadstena - Fågelsta vore otroligt kortsiktigt och ett kulturmord av högsta rang. Ytterst ansvarslöst med andra ord.

M v h
Ingwar

av WS, Friday, July 04, 2008, 23:26 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jivetvis vill vi se WFJ klara sej i denna kamp mellan David och Goliath. WS.

Från Vadstena går - Ett järnvägaspår
Syllen är rööten - Ska vi riva brööten?
Nej satsa en slant - Det kommer gå galant
Trots brist på likvid - Tänk på vår framtid!

av Christer Fredriksson @, Friday, July 04, 2008, 23:44 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag stödjer till fullo detta upprop!

Jag har själv min moders rötter i Hästholmen och Väderstad, så jag har åkt på
fd FVÖJ,MÖJ,VSBJ samt MHJ ett mycket stort antal gånger från slutet av
1940-talet och framåt, och vet vilken pärla som Vadstena utgör vad gäler
turism och kulturhistoria på många områden samt många övriga intressanta
besöksmål i närområdet, som borde borga för en mycket stot kommande
turistatraktion som Vadstena kommun borde kunna känna sig glada för och som
även den kommer att tillföra kommunens näringsliv ytterligare kronor i kassan!
Då vi alla järnvägsintresserade i omvärlden kommer att besöka Vadstena även
för den mycket kulturhistoriska miljön i Vadstena, och därmed besöka även andra objekt i närområdet samt mat- och logiintäckter inte att förglömma.
Det kan många orter med museibanor intyga, titta bara på lilla Grängesberg och
Ludvika, vad skulle då detta inte minst innebära ekonomiskt för kulturpärlan
Vadstena!?!

Hälsningar
Christer Fredriksson, nu mas med rötterna i Östergötland!

Ännu ett litet sidospår

av Johan Vinberg, Bromsten, Saturday, July 05, 2008, 00:11 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Se hur en järnväg från Uppsala till "ingenstans" efter långt och hårt arbete under 30 år har gått från den hånfulla omnämningen "Upplands längsta åker" till en välbesökt järnväg av internationellt hög klass.

Det fanns också ett annat epitet som baserades på ULJs slogan "Sveriges längsta museijärnväg".
Man sa istället "Sveriges längsta gräsmatta":-D

Hilsen
JV

Ännu ett litet sidospår

av Micke Carlsson., Saturday, July 05, 2008, 01:54 (6163 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Vid höbärgningstiden?:-D

av Janne H, Saturday, July 05, 2008, 00:28 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag har skrivit en rad...

av Rasmus Axelsson, Saturday, July 05, 2008, 00:56 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

...till [link=http://valda.vadstena.se/WinessInternetFms/Person.asp?sPersonID=91]Tommy Palmqvist[/link] och försökt ge en objektiv syn på det hela. Vadstena har staden, slottet och museijärnvägen som visar spår av medeltid, renässans och industrialisering. Alla är lika viktiga!

[link=http://www.namninsamling.se/]Varför inte starta en namninsamling?[/link] I annat fall kan jag säkert snickra ihop ett webbformulär som fixar saken... det gäller bara var man ska lägga det...

av Lasse M, Saturday, July 05, 2008, 01:15 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

"Undertecknar" uppropet.

av Peter Sjöquist ⌂, Saturday, July 05, 2008, 01:39 (6163 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Absolut!

av Robin, Saturday, July 05, 2008, 07:33 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag stödjer detta upprop!

av Peter Wigren, Gotland, Saturday, July 05, 2008, 08:18 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Vakna, Vadstena kommun! Gör inte samma misstag som andra kommuner i Sverige. Stötta istället den här sortens verksamhet och var tacksamma för att det fortfarande finns ideella krafter som vill och orkar hålla på med sådant som samhället borde lägga mer medel på.

av Mats J, Saturday, July 05, 2008, 09:42 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Undertecknar självklart uppropet med.

/Mats Johansson , Skövde

av C. Andersson, Saturday, July 05, 2008, 10:10 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det är bra med ett upprop, men man måste tänka på att järnvägen är en lokal angelägenhet, det är främst en fråga för Vadstena kommun och folket som bor där. Det är ju de som ska betala för verksamheten. Att ena landets järnvägsentusiaster kring detta är att göra det enkelt för sig, även om man måste börja i någon ända. Om man däremot lyckas att påverka opinionen bland de icketroende kan det med tiden ge resultat. Att skriva brev till Tommy Palmqvist är ett bra initiativ, problemet är att lyckas övertala denne rabiate järnvägsmotståndare på ett övertygande sätt, han är svårcharmad. Jag skulle råda WFJ att även gå ut i skolorna och på arbetsplatserna och informera om museijärnvägen och den rådande situationen. Där kan många röster vinnas.

av Anders Östlund, Saturday, July 05, 2008, 14:21 (6162 dagar sedan) @ C. Andersson

[Quote]Det är ju de som ska betala för verksamheten.[/Quote]

Är det så, vill minnas att föreningen inte fått några kommunala bidrag alls...

Det är VI som turister som betalar för verksamheten, kanske vi även betalar via någon form av stadsbidrag men som någon skrev. Vansinne av kommunen att INTE nappa på en chans att få en turistattraktion som någon sköter ideellt och som de knappt behöver blanda sig i. (Föärutom att komma med vissa krav på verksamheten om de lämnar några bidrag förståss...)

Visst är det en lokal fråga i Vadstena, men jag tror att vi som "turister" bidrar med pengar nästan i samma omfattning. OM inte så bidrar vi kanske per person med lika mycket som VFJ belastar skatten i Vadstena. Tycker nog att alla har rätt att tycka om detta oavsett bostadsort... ;-)

Tyckte,
Anders Ö

av Conny Sernfalk, Spånga, Saturday, July 05, 2008, 10:35 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Självklart stödjer jag detta. Det är bra med alla initiativ. Varför inte även skicka det eller liknande text till dom två lokaltidningarna som t.ex insändare. Länk till tidningarna har Granis lagt ut i tråden häromdagen/ Conny

av Mazz, Saturday, July 05, 2008, 10:40 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Självklart stödjer jag detta!

/Mats Abramson

av HJP @, Saturday, July 05, 2008, 11:19 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Den smalspåriga järnvägen, har haft en oerhört stor betydelse för trakten, och utgör en del av det historiska arvet.

Slott, kloster och annat, bevaras.
Museijärnvägen är ett "folkets vardag". Många reste med järnvägen, som utgjorde en viktig kommunikation.
Detta är en, mycket viktig, hisorik företeelse, att bevara för eftervärden.

Jag tror att det vore mycket oklokt, att riva detta museala projekt. Bättre att stödja projektet, och betrakta det som en framtida tillgång för hela kommunen.

Jag har skrivit på "snälla listan".

Hans Polanik
Stockholm

av Hans Kihlberg @, Säffle, Saturday, July 05, 2008, 13:06 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Hej alla beslutsfattare och andra!

Jag kom redan som ganska ung att lämna min vagga Stockholms stad, men var hos min farmor varje sommar i södra änden (Stortorp). Jag har därför massvis med minnen från Nynäsbanan. En Nynäsbana som skiljer sig betydligt från den vi ser i dag. Efter ett litet mellanspel i Eksjö, med sin järnvägshistoria och min fars verkmästargärning på Märstaverken, flyttade vi till Linköping. Förutom den flyghistoria som intresserar mig mycket (okej, det kan vara som att svära i kyrkan i detta forum, så kom jag för andra gången i livet i kontakt med 891 mm. Fascinerande för en sjuåring, vars järnvägsvärld bara innehöll Norra säcken på Stockholms C, och uppåt inklusive Ådalsbanan, samt den egenartade Nynäsbanan. Genom min far blev jag lite splittrad eftersom jag även kom i kontakt med GM-Mustanger (A 25) och tunnelbanevagnarna C1 och C2.

Ovanstående är min spårbundna bakgrund, och det förefaller mig helt otroligt att en kommun som Vadstena inte ser till att den historiska mångfalden i området (regionen) tas tillvara. Självklart ska, hela Vadstenas historia beskrivas. Där ingår järnvägen som en ytterst väsentlig del. Det bör vara varje samhällsmedborgares rätt att kunna se tillbaka på hur livet kunde gestalta sig i och kring den ort man lever i. Det östgötska smalspårsnätet var även med svenska mått mätt ganska stort. Den bit som finns i dag är såvitt jag vet den enda som minner om denna del av Östergötlands järnvägshistoria. I detta fall när man befinner sig nära den "Heliga Birgitta" kan man kanske tala om helgerån om banan skulle tvingas försvinna. Detta med museijärnvägar kom till som en större trend från början av 1970-talet. Jag vet Linabanan fanns redan 1959. Men genom järnvägsnedläggelserna för framför allt smalspåret under 1960- och 1970-talen, blev det historiska sparandet akut. Ett oräkneligt antal frivilliga har slitit för att visa svenska folket hur farmors far och farfars mor reste. Detta enorma arbete får inte för snöd (politisk) vinnings skull omintetgöras.

Kommunerna inte bara Vadstena måste värna om sin historia. Det har i utredningar framlagts den betydelse olika turistnärningar har för regionens utveckling. DEt gäller bara att hitta vägen. Själv är jag bitvis engagerad i den lilla normalspårsbana som förbinder Åmål och Svanskog. Det gäller att se samverkan mellan olika historiska mål och skeenden. Om mamma vill se på knyppling, så kanske pappa och barnen också vill det om de får åka historiskt ångtåg. Nu höll jag på att skriva "carpe diem", men det får vara för i dag!

MVH

Hans Erik Kihlberg

av Thomas Lange, MRO @, Vikingstad, Saturday, July 05, 2008, 14:39 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

MRO vårmöte beslutade den 8 mars 2008 att stödja WFJ med olika insatser.
Ett upprop om stöd med arbetsinsatser gjordes omgående till alla MRO-föreningar.
Uttalanden till stöd har gjorts i lokalpress.
En uppvaktning hos kommunledningen med mederkan av presidenten i Fedecrail, David T Morgan, är förberedd och svar väntas.
Arbetets museums oförtröttlige medarbetare, Tortsten Nilsson, har ansökt hos länsantikvarien om kulturminnesmärkning av järnvägens område.
Vid ett möte med styrelsen i WFJ häromveckan diskuterades ytterligare konkreta insatser samt ingjöts mod.

[b]Detta upprop ingjuter ytterlgare mod. Tack för initiativet![/b]

av nicke Bergqvist, Saturday, July 05, 2008, 15:29 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag skriver under på detta upprop!

nicke Bergqvist, GHJ.

av Per Nilsson, Karlskrona, Saturday, July 05, 2008, 15:42 (6162 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag undertecknar också detta upprop, och hoppas att de goda krafterna segrar så den fina stationsmiljön i Vadstena och banan med 134 år på nacken får vara kvar.

Att inte låta de ideella krafter som vill bevara och driva museijärnvägen få ha kvar banan vore att spotta inte bara på dagens entusiaster, utan också på de förfäder som en gång med stor möda såg till att järnvägen byggdes!

Med tanke på Vadstenas andra historiska sevärdheter, så borde kommunledningen tänka sig för mer än en gång innan man själsvåldigt svartlistar sig själva i inte bara järnvägskretsar utan i hela museisverige!

Vänligen / Per Nilsson, Karlskrona

av Gunnar Strömberg @, Hjo, Saturday, July 05, 2008, 23:12 (6162 dagar sedan) @ Per Nilsson

Jag önskar att järnvägen bevaras. Vi måste vara rädda om våra kulturskatter.
Gunnar Strömberg
Hjo

av Torsten Nilsson @, Sunday, July 06, 2008, 10:35 (6161 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Stå upp för Vadstena!
totte

av Jonas Sjöberg, Monday, July 07, 2008, 00:30 (6161 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Stöder detta till 100%.
En uppsägning är dessutom en väldigt skymf mot de alla som jobbat ideelt och oavlönat i många år för att berika kommunens industrikulturella arv!

av Klas Eriksson @, Norrköping, Monday, July 07, 2008, 21:34 (6160 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det gäller att rädda en gammal vän som är i verklig knipa.En ursprunglig miljö som aldrig kommer att kunna återskapas.

av Hasse Johansson @, Motala, Tuesday, July 08, 2008, 10:02 (6159 dagar sedan) @ Klas Eriksson

Skriver under detta upprop, och skickar också en känga till trångsynta Vadstenapolitiker.

av Anders Lindgren @, Stockholm, Sunday, July 20, 2008, 22:49 (6147 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Stödjer uppropet!

av Staffan Granath, Sunday, July 20, 2008, 23:10 (6147 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

absolut stöd!
har lagt ut namninsamlingen på jobbet mm, hoppas att det är till er hjälp

av Borhell, Wednesday, March 18, 2009, 11:34 (5906 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tiden är inte ute än så gör som jag
STÄLL UPP PÅ DET HÄR UPPROPET!!!

[x]
[*]