Upprop för järnvägen Vadstena-Fågelsta bevarande (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Hans Kihlberg @, Säffle, Saturday, July 05, 2008, 13:06 (6148 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Hej alla beslutsfattare och andra!

Jag kom redan som ganska ung att lämna min vagga Stockholms stad, men var hos min farmor varje sommar i södra änden (Stortorp). Jag har därför massvis med minnen från Nynäsbanan. En Nynäsbana som skiljer sig betydligt från den vi ser i dag. Efter ett litet mellanspel i Eksjö, med sin järnvägshistoria och min fars verkmästargärning på Märstaverken, flyttade vi till Linköping. Förutom den flyghistoria som intresserar mig mycket (okej, det kan vara som att svära i kyrkan i detta forum, så kom jag för andra gången i livet i kontakt med 891 mm. Fascinerande för en sjuåring, vars järnvägsvärld bara innehöll Norra säcken på Stockholms C, och uppåt inklusive Ådalsbanan, samt den egenartade Nynäsbanan. Genom min far blev jag lite splittrad eftersom jag även kom i kontakt med GM-Mustanger (A 25) och tunnelbanevagnarna C1 och C2.

Ovanstående är min spårbundna bakgrund, och det förefaller mig helt otroligt att en kommun som Vadstena inte ser till att den historiska mångfalden i området (regionen) tas tillvara. Självklart ska, hela Vadstenas historia beskrivas. Där ingår järnvägen som en ytterst väsentlig del. Det bör vara varje samhällsmedborgares rätt att kunna se tillbaka på hur livet kunde gestalta sig i och kring den ort man lever i. Det östgötska smalspårsnätet var även med svenska mått mätt ganska stort. Den bit som finns i dag är såvitt jag vet den enda som minner om denna del av Östergötlands järnvägshistoria. I detta fall när man befinner sig nära den "Heliga Birgitta" kan man kanske tala om helgerån om banan skulle tvingas försvinna. Detta med museijärnvägar kom till som en större trend från början av 1970-talet. Jag vet Linabanan fanns redan 1959. Men genom järnvägsnedläggelserna för framför allt smalspåret under 1960- och 1970-talen, blev det historiska sparandet akut. Ett oräkneligt antal frivilliga har slitit för att visa svenska folket hur farmors far och farfars mor reste. Detta enorma arbete får inte för snöd (politisk) vinnings skull omintetgöras.

Kommunerna inte bara Vadstena måste värna om sin historia. Det har i utredningar framlagts den betydelse olika turistnärningar har för regionens utveckling. DEt gäller bara att hitta vägen. Själv är jag bitvis engagerad i den lilla normalspårsbana som förbinder Åmål och Svanskog. Det gäller att se samverkan mellan olika historiska mål och skeenden. Om mamma vill se på knyppling, så kanske pappa och barnen också vill det om de får åka historiskt ångtåg. Nu höll jag på att skriva "carpe diem", men det får vara för i dag!

MVH

Hans Erik Kihlberg

Hela tråden:

[x]
[*]