Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, August 30, 2011, 07:38 (4828 dagar sedan)

[image]

Det bästa har jag sparat till sist - S 1054 som tenderlok. Ett underbart foto fångat av Börje Hedbergs lådkamera, när loket står vid lokstallet vid Borås C troligen år 1945. Åren 1937-1940 tillhörde loket UVHJ, som dess lok nr 21. Under UVHJ-tiden togs sidotankarna ner och loket försågs med tender från UVHJ lok nr 19, vilket lok gick till skrot år 1937. UVHJ nr 19 var i sin tur f.d. SJ Mkc 1033, tidigare MKontJ nr 5/MöToJ nr 6.
År 1946 återställdes S 1054 till tanklok och koleldning. Loket finns fortfarande kvar och har nyligen överlåtits till NBVJ.

Björn M.

S 1054 Äntligen!.

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, August 30, 2011, 09:50 (4827 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Det bästa har jag sparat till sist - S 1054 som tenderlok. Ett underbart foto fångat av Börje Hedbergs lådkamera, när loket står vid lokstallet vid Borås C troligen år 1945. Åren 1937-1940 tillhörde loket UVHJ, som dess lok nr 21. Under UVHJ-tiden togs sidotankarna ner och loket försågs med tender från UVHJ lok nr 19, vilket lok gick till skrot år 1937. UVHJ nr 19 var i sin tur f.d. SJ Mkc 1033, tidigare MKontJ nr 5/MöToJ nr 6.
År 1946 återställdes S 1054 till tanklok och koleldning. Loket finns fortfarande kvar och har nyligen överlåtits till NBVJ.

Björn M.

Så fick jag äntligen se detta sällsynta foto på SJ Sa 1054 med tender.

En klart trevlig och unik bild!

mvh Per-Åke Lampemo

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Tobias B, Tuesday, August 30, 2011, 10:22 (4827 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Det bästa har jag sparat till sist - S 1054 som tenderlok. Ett underbart foto fångat av Börje Hedbergs lådkamera, när loket står vid lokstallet vid Borås C troligen år 1945. Åren 1937-1940 tillhörde loket UVHJ, som dess lok nr 21. Under UVHJ-tiden togs sidotankarna ner och loket försågs med tender från UVHJ lok nr 19, vilket lok gick till skrot år 1937. UVHJ nr 19 var i sin tur f.d. SJ Mkc 1033, tidigare MKontJ nr 5/MöToJ nr 6.
År 1946 återställdes S 1054 till tanklok och koleldning. Loket finns fortfarande kvar och har nyligen överlåtits till NBVJ.

Björn M.

Det hade varit kul att se ombyggnadsordern/beskrivningen. Det ser ut som det nytillkomna gångbordet består av delar av sidotankar (se "den nitade solfjädern" ) Gjorde man någon patentare med lokets egna tankar eller stod det ngt på gården som gick att använda? Syns det några spår på loket idag?

/ Tobias

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Kurtan, Tuesday, August 30, 2011, 10:37 (4827 dagar sedan) @ Tobias B

Intressant, som sagt. Jag kan bara erinra mej ännu ett SJ-tanklok som fick tender, nämligen N-tanken på SSJ. Men det kanske fanns flera...?

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Uno P, Tuesday, August 30, 2011, 11:29 (4827 dagar sedan) @ Kurtan

Intressant, som sagt. Jag kan bara erinra mej ännu ett SJ-tanklok som fick tender, nämligen N-tanken på SSJ. Men det kanske fanns flera...?

Ett annat exempel är S 1277 i en tidigare tråd.

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Christer Fredriksson, Tuesday, August 30, 2011, 13:07 (4827 dagar sedan) @ Uno P

Vid TGOJ försågs två st N-lok med tillkopplad tender för att erhålla större vattenförråd då de skulle används i elmontagetåget. Det sista av dessa ställdes av på Grängesbergs Malmbangård 1956 och stod där några år på "Banmästarsticken" innan det transporterades ned till verkstaden i Kopparberg för koncervering. Tenderns stod dock kvar åtskilliga år till innan den skrotades 1960. Det var en TGOJ K-loks tender som försetts med buffertar och koppel i båda ändar med anordning för koppling av vatten mellan lok och tender i den fd lokänden.

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Anders Sandgren, Wednesday, August 31, 2011, 17:55 (4826 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ke 924 ombyggdes till tenderlok (med Kd-tender antagligen, men viken?), N 1435 blev också tenderlok hos SSJ.
HNJ byggde om tanklok till tender (de som senare hamnade hos BJ) och vice versa, t.ex SJ litt N4.

Panna Mkc 1093. Senare nr 1862 med UVHJ 11

av BD, Tuesday, August 30, 2011, 10:34 (4827 dagar sedan) @ Björn Malmer

Det bästa har jag sparat till sist - S 1054 som tenderlok. Ett underbart foto fångat av Börje Hedbergs lådkamera, när loket står vid lokstallet vid Borås C troligen år 1945. Åren 1937-1940 tillhörde loket UVHJ, som dess lok nr 21. Under UVHJ-tiden togs sidotankarna ner och loket försågs med tender från UVHJ lok nr 19, vilket lok gick till skrot år 1937. UVHJ nr 19 var i sin tur f.d. SJ Mkc 1033, tidigare MKontJ nr 5/MöToJ nr 6.


Pannan i Mkc 1033 erhöll SJ nr 1093 vid SJ övertagande.
Pnnan återkom till SJ liggande i UVHJ lok nr 11 men återfick inte sitt gamla SJ pannnummer utan tilldelades nr 1862.
Då återstår frågan om vilken panna som låg i UVHJ lok 19 vid skrotningen?

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Kent Lillfors @, Ale, Tuesday, August 30, 2011, 20:00 (4827 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Det bästa har jag sparat till sist - S 1054 som tenderlok. Ett underbart foto fångat av Börje Hedbergs lådkamera, när loket står vid lokstallet vid Borås C troligen år 1945. Åren 1937-1940 tillhörde loket UVHJ, som dess lok nr 21. Under UVHJ-tiden togs sidotankarna ner och loket försågs med tender från UVHJ lok nr 19, vilket lok gick till skrot år 1937. UVHJ nr 19 var i sin tur f.d. SJ Mkc 1033, tidigare MKontJ nr 5/MöToJ nr 6.
År 1946 återställdes S 1054 till tanklok och koleldning. Loket finns fortfarande kvar och har nyligen överlåtits till NBVJ.

Björn M.

En Länk nedan till loket idag!

http://www.gunnarpalmborg.se/Herrljungalokstall/bilder2011/index.html#home

Foto Gunnar P, fotograferat i Herrljunga 2011-08-20!

Kent

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Kent A, Mariefred, Wednesday, August 31, 2011, 08:51 (4826 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Länken fungerar inte......
men när du får 404.... ta bort allt efter 2011 i adressen och Sesam öppnar sig

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Kent Lillfors @, Ale, Thursday, September 01, 2011, 01:01 (4826 dagar sedan) @ Kent A

Länken fungerar inte......
men när du får 404.... ta bort allt efter 2011 i adressen och Sesam öppnar sig

??????

Testade länken innan jag la ut den!!!!

Då fungerade den?????

Backar jag vid "error 404", kommer ett album fram????

Övergår mitt förstånd och går över till grisens (inget ont om
just grisar, filén är god, revbenen, kotletterna för att inte
tala om de bakre delarna :-D :-D :-D )

Kent

Foton från Börje Hedberg, sista delen, S 1054.

av Conny Sernfalk, Tuesday, August 30, 2011, 20:33 (4827 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Det bästa har jag sparat till sist - S 1054 som tenderlok. Ett underbart foto fångat av Börje Hedbergs lådkamera, när loket står vid lokstallet vid Borås C troligen år 1945. Åren 1937-1940 tillhörde loket UVHJ, som dess lok nr 21. Under UVHJ-tiden togs sidotankarna ner och loket försågs med tender från UVHJ lok nr 19, vilket lok gick till skrot år 1937. UVHJ nr 19 var i sin tur f.d. SJ Mkc 1033, tidigare MKontJ nr 5/MöToJ nr 6.
År 1946 återställdes S 1054 till tanklok och koleldning. Loket finns fortfarande kvar och har nyligen överlåtits till NBVJ.

Björn M.

Det var en riktig godbit du sparade till sist!

Enl. skrivelse från 1945-10-09 var dock konstruktionen inte lyckad. Loket erhöll sämre dragkraft och fick en benägenhet att spåra ur som tenderlok. Loket återställdes till tanklok 1946.

/ Conny