Första bilburna tkl? (Järnväg allmänt)
Min far var avlägset kollega med SRJ trafikinspektör Malte Svensson (1897-?). En tidigare SJ-man som övergått till chefstjänst vid järnvägsbolag. Ju ännu
förekommande.
Tidpunkten är ca 1955. S. nämnde att han sett trafikpersonalen köpa privatbilar. Trots fribiljetter både på SRJ och SJ. Kunde bolaget på något sätt tillgodogöra sig detta?
Branschen hade 1952 fått två nya kostnadsfaktorer, lagen om veckovila och ob-tillägget. Det gällde att görligast krympa småstationernas helgtjänst. En
söndagsavlösning kunde beröra tre tjänstgöringsdygn, med buss/tågresor och två betalda övernattningar. Med bilresa morgon och kväll arbetsdygnet
berördes bara detta. Givtvis måste milersättningen läggas tillräckligt högt och avtal med personalförbunden träffas.
Stämmer påståendet om SRJ? (Inga dokument finns). Bilburna tkl blev ju med tiden rätt vanligt. Med milersatta privatbilar eller järnvägsägda/-leasade tjänstebilar.