Första bilburna tkl? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, Sunday, September 18, 2011, 09:27 (4927 dagar sedan)

Min far var avlägset kollega med SRJ trafikinspektör Malte Svensson (1897-?). En tidigare SJ-man som övergått till chefstjänst vid järnvägsbolag. Ju ännu
förekommande.

Tidpunkten är ca 1955. S. nämnde att han sett trafikpersonalen köpa privatbilar. Trots fribiljetter både på SRJ och SJ. Kunde bolaget på något sätt tillgodogöra sig detta?

Branschen hade 1952 fått två nya kostnadsfaktorer, lagen om veckovila och ob-tillägget. Det gällde att görligast krympa småstationernas helgtjänst. En
söndagsavlösning kunde beröra tre tjänstgöringsdygn, med buss/tågresor och två betalda övernattningar. Med bilresa morgon och kväll arbetsdygnet
berördes bara detta. Givtvis måste milersättningen läggas tillräckligt högt och avtal med personalförbunden träffas.

Stämmer påståendet om SRJ? (Inga dokument finns). Bilburna tkl blev ju med tiden rätt vanligt. Med milersatta privatbilar eller järnvägsägda/-leasade tjänstebilar.

Första bilburna tkl? Fagerhult

av Patrik E, Sunday, September 18, 2011, 13:03 (4927 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1957-59 när Fagerhult bara betjänades av ett tåg om dagen expiderades detta tåg av en bilburen "stins" från en station på KBJ. Tror det var Högsby, jag har inte artikeln tillgänglig nu. Tidningen Östra Småland hade 1/9 -59 en artikel om det sista tåget på MÅJ där den bilburne tkl anländer till Fagerhult för att vinka av det sista resandetåget. Detta var måndagen den 31/8 och tre resande plus reporter och konduktör fick trängas i BFp 277 denna sista dag med Z4p som dragare. Hur det var med övriga stationer på sträckan förtäljer inte historien.

Första bilburna tkl? Fagerhult

av Kjell Aghult @, Monday, September 19, 2011, 11:34 (4926 dagar sedan) @ Patrik E

1957-59 när Fagerhult bara betjänades av ett tåg om dagen expiderades detta tåg av en bilburen "stins" från en station på KBJ. Tror det var Högsby, jag har inte artikeln tillgänglig nu. Tidningen Östra Småland hade 1/9 -59 en artikel om det sista tåget på MÅJ där den bilburne tkl anländer till Fagerhult för att vinka av det sista resandetåget. Detta var måndagen den 31/8 och tre resande plus reporter och konduktör fick trängas i BFp 277 denna sista dag med Z4p som dragare. Hur det var med övriga stationer på sträckan förtäljer inte historien.

Tack för uppgiften! F. var under hela sin existens aldrig mer än enmansstation,
trafiktalen var för låga. Tjänsten var ända fram till 1957 utspridd över ca 14 timmar, med lämpliga avbrott för att hålla nere arbetstiden. Sådant fungerade bara om man bodde en trappa upp i stationshuset. Ordinarie man klagade dock
inte. Han hade sökt tjänsten frivilligt och "stationen hade aldrig haft poäng nog till två man".
F. blev obevakad Soh från tågindragningarna 1957.
Jag åkte f d MÅJ 1959-07-03. Tågsammansättningen på sid 48 i SJK-boken om banan härstammar från min dåvarande anteckningsbok. Den finns än kvar i arkivet.

Bok om MÅJ ?

av K Lemming, Saturday, August 21, 2021, 02:03 (1302 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1957-59 när Fagerhult bara betjänades av ett tåg om dagen expiderades detta tåg av en bilburen "stins" från en station på KBJ. Tror det var Högsby, jag har inte artikeln tillgänglig nu. Tidningen Östra Småland hade 1/9 -59 en artikel om det sista tåget på MÅJ där den bilburne tkl anländer till Fagerhult för att vinka av det sista resandetåget. Detta var måndagen den 31/8 och tre resande plus reporter och konduktör fick trängas i BFp 277 denna sista dag med Z4p som dragare. Hur det var med övriga stationer på sträckan förtäljer inte historien.

Tack för uppgiften! F. var under hela sin existens aldrig mer än enmansstation,
trafiktalen var för låga. Tjänsten var ända fram till 1957 utspridd över ca 14 timmar, med lämpliga avbrott för att hålla nere arbetstiden. Sådant fungerade bara om man bodde en trappa upp i stationshuset. Ordinarie man klagade dock
inte. Han hade sökt tjänsten frivilligt och "stationen hade aldrig haft poäng nog till två man".
F. blev obevakad Soh från tågindragningarna 1957.
Jag åkte f d MÅJ 1959-07-03. Tågsammansättningen på sid 48 i SJK-boken om banan härstammar från min dåvarande anteckningsbok. Den finns än kvar i arkivet.

Det finns alltså en bok om MÅJ, den har jag helt missat. Försöke googla lite men inga träffar, kollade SJK's sida men inget, inte heller på sajten Bokbörsen fanns något.
Vad är det för titel och vem/vilka är författare?
Länge sen den gavs ut?

Bok om MÅJ ?

av Ola Almquist, Saturday, August 21, 2021, 02:09 (1302 dagar sedan) @ K Lemming

1957-59 när Fagerhult bara betjänades av ett tåg om dagen expiderades detta tåg av en bilburen "stins" från en station på KBJ. Tror det var Högsby, jag har inte artikeln tillgänglig nu. Tidningen Östra Småland hade 1/9 -59 en artikel om det sista tåget på MÅJ där den bilburne tkl anländer till Fagerhult för att vinka av det sista resandetåget. Detta var måndagen den 31/8 och tre resande plus reporter och konduktör fick trängas i BFp 277 denna sista dag med Z4p som dragare. Hur det var med övriga stationer på sträckan förtäljer inte historien.

Tack för uppgiften! F. var under hela sin existens aldrig mer än enmansstation,
trafiktalen var för låga. Tjänsten var ända fram till 1957 utspridd över ca 14 timmar, med lämpliga avbrott för att hålla nere arbetstiden. Sådant fungerade bara om man bodde en trappa upp i stationshuset. Ordinarie man klagade dock
inte. Han hade sökt tjänsten frivilligt och "stationen hade aldrig haft poäng nog till två man".
F. blev obevakad Soh från tågindragningarna 1957.
Jag åkte f d MÅJ 1959-07-03. Tågsammansättningen på sid 48 i SJK-boken om banan härstammar från min dåvarande anteckningsbok. Den finns än kvar i arkivet.


Det finns alltså en bok om MÅJ, den har jag helt missat. Försöke googla lite men inga träffar, kollade SJK's sida men inget, inte heller på sajten Bokbörsen fanns något.
Vad är det för titel och vem/vilka är författare?
Länge sen den gavs ut?

Den gavs ut av SJK 2007.
LIBRIS

Bok om MÅJ ?

av K Lemming, Saturday, August 21, 2021, 15:22 (1301 dagar sedan) @ Ola Almquist

1957-59 när Fagerhult bara betjänades av ett tåg om dagen expiderades detta tåg av en bilburen "stins" från en station på KBJ. Tror det var Högsby, jag har inte artikeln tillgänglig nu. Tidningen Östra Småland hade 1/9 -59 en artikel om det sista tåget på MÅJ där den bilburne tkl anländer till Fagerhult för att vinka av det sista resandetåget. Detta var måndagen den 31/8 och tre resande plus reporter och konduktör fick trängas i BFp 277 denna sista dag med Z4p som dragare. Hur det var med övriga stationer på sträckan förtäljer inte historien.

Tack för uppgiften! F. var under hela sin existens aldrig mer än enmansstation,
trafiktalen var för låga. Tjänsten var ända fram till 1957 utspridd över ca 14 timmar, med lämpliga avbrott för att hålla nere arbetstiden. Sådant fungerade bara om man bodde en trappa upp i stationshuset. Ordinarie man klagade dock
inte. Han hade sökt tjänsten frivilligt och "stationen hade aldrig haft poäng nog till två man".
F. blev obevakad Soh från tågindragningarna 1957.
Jag åkte f d MÅJ 1959-07-03. Tågsammansättningen på sid 48 i SJK-boken om banan härstammar från min dåvarande anteckningsbok. Den finns än kvar i arkivet.


Det finns alltså en bok om MÅJ, den har jag helt missat. Försöke googla lite men inga träffar, kollade SJK's sida men inget, inte heller på sajten Bokbörsen fanns något.
Vad är det för titel och vem/vilka är författare?
Länge sen den gavs ut?


Den gavs ut av SJK 2007.
LIBRIS

Tack för hjälpen Ola.

Första bilburna tkl? Fagerhult Liten rättning om BFP:n

av Patrik E, Monday, September 19, 2011, 12:35 (4926 dagar sedan) @ Patrik E

1957-59 när Fagerhult bara betjänades av ett tåg om dagen expiderades detta tåg av en bilburen "stins" från en station på KBJ. Tror det var Högsby, jag har inte artikeln tillgänglig nu. Tidningen Östra Småland hade 1/9 -59 en artikel om det sista tåget på MÅJ där den bilburne tkl anländer till Fagerhult för att vinka av det sista resandetåget. Detta var måndagen den 31/8 och tre resande plus reporter och konduktör fick trängas i BFp 277 denna sista dag med Z4p som dragare. Hur det var med övriga stationer på sträckan förtäljer inte historien.

Givetvis ska det vara BFp 276 och Z4p 261. Det finns en bild från Grönskåra som visar dert ganska långa tåget, 13-14 godsvagnar plus BFp:n.

På 27ts fanns som mest i slutet av 50 talet 7 st BF:p. 264,276,277,278,343,344,345. På vilka linjer dessa gick varierade troligtvis men 276:an gick på Mönsteråsbanan där den hösten 1954 ersatte Cp 340 och Fp 12.

[x]
[*]