T41-lok i Dalarna, del 2. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, September 20, 2011, 06:20 (4818 dagar sedan)

[image]

Rättvik den 28 september 1967. T41 204 med kalktåg mot Borlänge inväntar avgång. Till vänster står T41 203 och detta lok kommer snart att agera påskjutningslok till kalktåget.

[image]

Samma kalktåg som på föregående bild lämnar Rättvik. Foto 28 september 1967.

[image]

T41 204 med persontåg Mora-Borlänge passrar vattentornet i Rättvik.

Forts. följer.

Björn M.

T41-lok i Dalarna, del 2 - rättelse..

av Björn Malmer, Tuesday, September 20, 2011, 07:24 (4818 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Rättvik den 28 september 1967. T41 204 med kalktåg mot Borlänge inväntar avgång. Till vänster står T41 203 och detta lok kommer snart att agera påskjutningslok till kalktåget.

Det är T41 202 och inte 204, som står med kalktågsättet.

Björn M.

T41-lok i Dalarna, del 2.

av Jakob E, Tuesday, September 20, 2011, 07:40 (4818 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tack Björn - suveräna bilder som vanligt.

[image]

Det är spåret mot Falun man ser här till höger, eller hur ? Hur länge låg det kvar ?

Kan tänka mig att det var en rätt mäktig ljudupplevelse att stå där du stod den gången :)

T41-lok i Dalarna, del 2.

av Björn Malmer, Tuesday, September 20, 2011, 07:55 (4818 dagar sedan) @ Jakob E

Det är spåret mot Falun man ser här till höger, eller hur ? Hur länge låg det kvar ?

Kan tänka mig att det var en rätt mäktig ljudupplevelse att stå där du stod den gången :)

Jo, nog skulle man haft en bandspelare när två T41:or var igång - en i varje ända av tåget.

Enligt Järnvägsdata revs spåret mellan Rättvik och Grycksbo åren 1966-67. Jag kommer att visa ytterligare några bilder som är tagna något längre söderut och där ser man järnvägsbanken mot Falun utan spår.

Mvh Björn M.

T41-lok i Dalarna, del 2.

av Knut Ragnar Holme, Tuesday, September 20, 2011, 08:04 (4818 dagar sedan) @ Björn Malmer

Fine bilder !

T41-lok i Dalarna, del 2.

av Alex, Tuesday, September 20, 2011, 22:14 (4818 dagar sedan) @ Björn Malmer

Otroligt fina bilder! Kommer garanterat in på topp-10 på min privata lista.
Spåret mot Falun ser efter omständigheterna ut att vara i ganska bra skick. Visst var det så att dessa kalktåg gick via Grycksbo men ånglok (R?) i början av 60-talet. En fråga om T41-lokens stora toppstrålkastare. Fanns den bara i en ände av loket eller byttes den succesivt ut. Minns inte själv. Notera också den ensammna rälsbusssläpet som står övergivet längs ner efter perrongen. Har själv starka kopplingar till Rättvik men missade tyvärr 60-talet. Hann ändå göra många resor med T41 i persontågen på Siljansbanan. Mvh/Alex

T41-lok i Dalarna, del 2 - R-lok

av Kurtan @, Tuesday, September 20, 2011, 23:03 (4818 dagar sedan) @ Alex

Delsvar: Jodå, en R-maskin var i gång i kalktågen cirka 1960-62 men trol. inte längre. Flera bilder i bl a "De sista sv. Ångloken".

Vet inte vilken - kan det vara den som gick till skrot i Danmark i utbyte mot F 1200 något år senare? DÅ fanns det väl bara två R-lok kvar. Och nu ett - rätt?

T41-lok i Dalarna, del 2 - R-lok

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 20, 2011, 23:23 (4818 dagar sedan) @ Kurtan

Du har rätt Kurt!
Det var R 975 och 977 som fanns i Falun för bl.a. kalktågen från Rättvik till Falun. Jag var åtskilliga gånger ute vid Västgärdebacken efter Rättvik då bl.a. 975 drog och en G8, G9 eller G10 och ibland B-lok sköt på där bak och återgick efter backens krön till Rättvik. Jag kan nämna att det "LÄT" från skorstenarna, ibland undrade man om skorstenarna skulle sitta kvar eller fara i luften. Ljudet från vägkorsningarnas ringklockor försvann i dånet. Det var ljudupplevelser som man aldrig glömmer, ej heller åsynen av de hårt kämpande loken med de tunga tågen med stora ång- och rökplymer högt i skyn. Fort gick det ej, men upp kom man alltid med skickliga förare vid regulator och skruv och dito eldare med skyfflar och injektorer samt naturligtvis bra stenkol, så att man hela tiden hade trycket så högt det någonsin gick utan att blåsa.

T41-lok i Dalarna, del 2.

av Björn Malmer, Wednesday, September 21, 2011, 08:13 (4817 dagar sedan) @ Alex

En fråga om T41-lokens stora toppstrålkastare. Fanns den bara i en ände av loket eller byttes den succesivt ut. Minns inte själv.

Mvh/Alex

Från början hade samtliga T41-lok stora toppstrålkastare i båda ändarna, men de byttes succesivt ut. År 1968 hade 200-202 fått moderna Marchalstrålkastare, medan 203 och 204 ännu en tid hade kvar de stora toppstrålkastarna.

Mvh Björn M.