Solvalla hållplats initierades 1926 av Travsällskapet. SWB - Västeråsbanan ville att besökarna skulle använda Bromsten en halv kilometer längre bort. Gångvägen skulle då bli dryga kilometern till travbanans ingång. Motivet var kolförbrukningen vid ytterligare stopp vid Solvalla.
Motvilligt gick SWB med på att anordna Solvalla hållplats om Travsällskapet betalade plattformarna. SWB krävde 30000 kronor för anläggningsarbetet och kontant betalning. Styrelseledamöterna fick gå i borgen för Travsällskapets lån för att betala.SWB var helt omedgörligt trots att Travsällskapet menade att bolaget fick ju trafikintäkter.Kolen var bristvara och dyra och någon egentligt konkurrens fanns inte.Spårvägens linje 15 till Sundbyberg låg ännu längre bort.
I septemnber 1927 startade trafiken med tåguppehåll travdagar. Tågen annonserades i Solvallas program och i dagspressens annonser om travtävlingarna.
Vid hållplatsen fanns en biljettkur vid nuvarande Sulkyvägen.Kuren låg till vänster om spåren på Ekevings inlägg med bild.Husen på andra sidan järnvägen är militärens tygverkstäder som sträckte sig från Duvbo till Bromsten. De utgjorde barriär och gräns mellan Stockholms kommun där Solvalla ligger och Sundbybergs kommun där det egentliga Duvbo också finns som stadsdel.
Trafikmässigt har Solvalla aldrig annonserats i Sveriges Kommunikationer eller i tjänstetidtabellerna för de berörda tågen. Alltså ordergivning till berörda tåg om extra uppehåll vid Solvalla varje gång det var travtävling.
Var med i planeringen för SL-trafiken och namngivningen av spårkrysset vid Solvalla. Principen var att inga nya spårkryss fick ges befintliga namn om inte platsen skulle upplåtas för resande.Jag invände mot namnet Duvbo eftersom krysset inte hängde ihop med stadsdelen i Sundbyberg, Jag befarade att om en olycka eller påkörning skulle ske vid Duvbo spårkryss skulle räddningstjänsten åka till trakten av Sundbyberg Norra hållplats som ligger vid Duvbo och som i begynnelsen benämndes Dufvbol. Mina förslag var Travbanan,Tygverkstäderna eller i sämsta fall Rissne, som ändå låg närmre än Duvbo.
Jag kan försäkra att pendeltåg aldrig stoppat vid Solvalla hållplats. Visseligen tilläts de stoppa vid låga plattformar under perioden april till 12 maj 1968, då den officiella starten för pendeltrafiken var.
Däremot har jag inget dokument som visar exakt när Duvbo spårkryss togs bruk. Solvallatrafiken upphörde troligen när direktbussar melllan Abrahamsbergs tunnelbanestation och travbanan anordnades ett antal år tidigare.
Själv sålde jag tips till travtävlingarna vid hållplatsens grindar mellan åren 1947 och 1955. Extratåg förekom, till exempel snälltåg 95:s vagnsätt med kursvagnsskyltar för Östersund och daladestinationer, som meranvändes. Efter uppehållet vid Solvalla vändes tågsättet i Spånga.
Solvalla finns med på grafer och i tjänstetidtabellens linjebeskrivningar. Däremot har jag inte hittat något i SWB cirkulärsamling för åren 1927 till 1945.
Uppgifterna om hållplatsens tillblivelse har hämtats från boken "Solvalla 25 år" tiden 1927 till 1952, sidorna 33 och 34.