Solvalla=Duvbo? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, Thursday, September 22, 2011, 08:52 (4943 dagar sedan)

Solvalla hp (nära travbanan) låg vid km 8.924 Sundbyberg-Spånga. Dagens "krysstation" Duvbo har km 8.913 och anlades i samband med pendeltågsstarten 1968.
Följande motstridiga uppgifter finns:
a) Solvalla skulle ha nedlagts 1968-01-01 och Duvbo ha anlagts senare under året.
b) Solvalla skulle ha omdöpts till Duvbo 1968-01-01 och tåguppehållen ha fortsatt, möjligen ända till december 1968. Hållplatsen S. skulle ha inräknats i D. stn, sedan denna anlagts.
Vad kan vara riktigt? Kända grafer (Från 1946 och framåt) anger inga tåguppehåll i S. (eller D.). Travtävlingarna tycks ha betraktats som evenemangstrafik och ordergivning kan ha skett i veckoordern.

Solvalla=Duvbo?

av Kent Hedqvist, Thursday, September 22, 2011, 12:07 (4943 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den hållplatsen minns jag mycket väl. I början av 1950-talet brukade jag ofta följa med min far till Solvalla. Järnvägen går här i västnordvästlig riktning och hållplatsen låg i direkt anslutning till (VNV om) den vägövergång som ledde över till travbanan. Denna gick ungefär där Sulkyvägen går idag. Både upp- och nedgående tåg, oftast dragna av Hg-lok, stannade vid denna hållplats under hela tiden travtävling pågick. Hur det var med tåguppehåll övriga dagar vet jag inte. För min del var tågen intressantare än hästarna.

Kent

Solvalla=Duvbo?

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 22, 2011, 20:48 (4943 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Inget svar på frågan men ganska långt ner på den här sidan finns bilder från Solvalla och Duvbo

Solvalla=Duvbo?

av Max Goldschmidt, Stockholm, Friday, September 23, 2011, 17:04 (4942 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Solvalla hållplats initierades 1926 av Travsällskapet. SWB - Västeråsbanan ville att besökarna skulle använda Bromsten en halv kilometer längre bort. Gångvägen skulle då bli dryga kilometern till travbanans ingång. Motivet var kolförbrukningen vid ytterligare stopp vid Solvalla.

Motvilligt gick SWB med på att anordna Solvalla hållplats om Travsällskapet betalade plattformarna. SWB krävde 30000 kronor för anläggningsarbetet och kontant betalning. Styrelseledamöterna fick gå i borgen för Travsällskapets lån för att betala.SWB var helt omedgörligt trots att Travsällskapet menade att bolaget fick ju trafikintäkter.Kolen var bristvara och dyra och någon egentligt konkurrens fanns inte.Spårvägens linje 15 till Sundbyberg låg ännu längre bort.

I septemnber 1927 startade trafiken med tåguppehåll travdagar. Tågen annonserades i Solvallas program och i dagspressens annonser om travtävlingarna.
Vid hållplatsen fanns en biljettkur vid nuvarande Sulkyvägen.Kuren låg till vänster om spåren på Ekevings inlägg med bild.Husen på andra sidan järnvägen är militärens tygverkstäder som sträckte sig från Duvbo till Bromsten. De utgjorde barriär och gräns mellan Stockholms kommun där Solvalla ligger och Sundbybergs kommun där det egentliga Duvbo också finns som stadsdel.

Trafikmässigt har Solvalla aldrig annonserats i Sveriges Kommunikationer eller i tjänstetidtabellerna för de berörda tågen. Alltså ordergivning till berörda tåg om extra uppehåll vid Solvalla varje gång det var travtävling.

Var med i planeringen för SL-trafiken och namngivningen av spårkrysset vid Solvalla. Principen var att inga nya spårkryss fick ges befintliga namn om inte platsen skulle upplåtas för resande.Jag invände mot namnet Duvbo eftersom krysset inte hängde ihop med stadsdelen i Sundbyberg, Jag befarade att om en olycka eller påkörning skulle ske vid Duvbo spårkryss skulle räddningstjänsten åka till trakten av Sundbyberg Norra hållplats som ligger vid Duvbo och som i begynnelsen benämndes Dufvbol. Mina förslag var Travbanan,Tygverkstäderna eller i sämsta fall Rissne, som ändå låg närmre än Duvbo.

Jag kan försäkra att pendeltåg aldrig stoppat vid Solvalla hållplats. Visseligen tilläts de stoppa vid låga plattformar under perioden april till 12 maj 1968, då den officiella starten för pendeltrafiken var.

Däremot har jag inget dokument som visar exakt när Duvbo spårkryss togs bruk. Solvallatrafiken upphörde troligen när direktbussar melllan Abrahamsbergs tunnelbanestation och travbanan anordnades ett antal år tidigare.

Själv sålde jag tips till travtävlingarna vid hållplatsens grindar mellan åren 1947 och 1955. Extratåg förekom, till exempel snälltåg 95:s vagnsätt med kursvagnsskyltar för Östersund och daladestinationer, som meranvändes. Efter uppehållet vid Solvalla vändes tågsättet i Spånga.

Solvalla finns med på grafer och i tjänstetidtabellens linjebeskrivningar. Däremot har jag inte hittat något i SWB cirkulärsamling för åren 1927 till 1945.

Uppgifterna om hållplatsens tillblivelse har hämtats från boken "Solvalla 25 år" tiden 1927 till 1952, sidorna 33 och 34.

Solvalla ca 1940 - 1945

av BD, Friday, September 23, 2011, 17:37 (4942 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

[image]
Notera rälsbefästningen med skruvar.

Solvalla=Duvbo?

av Kjell Aghult @, Saturday, September 24, 2011, 08:43 (4941 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Solvallatrafiken upphörde troligen när direktbussar melllan Abrahamsbergs tunnelbanestation och travbanan anordnades ett antal år tidigare.

Kan ungefärligt årtal för detta anges? Namnet Solvalla dröjde kvar i graferna
ända t o m 1967 års utgåva.

Solvalla=Duvbo? - Varför byta namn?

av Göran Kannerby, Saturday, September 24, 2011, 10:45 (4941 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Var med i planeringen för SL-trafiken och namngivningen av spårkrysset vid Solvalla. Principen var att inga nya spårkryss fick ges befintliga namn om inte platsen skulle upplåtas för resande.Jag invände mot namnet Duvbo eftersom krysset inte hängde ihop med stadsdelen i Sundbyberg, Jag befarade att om en olycka eller påkörning skulle ske vid Duvbo spårkryss skulle räddningstjänsten åka till trakten av Sundbyberg Norra hållplats som ligger vid Duvbo och som i begynnelsen benämndes Dufvbol. Mina förslag var Travbanan,Tygverkstäderna eller i sämsta fall Rissne, som ändå låg närmre än Duvbo.

Tackar för redogörelsen!

Hur tänkte man egentligen när man undvek återanvändning av sådana namn? Ska man uppfatta det som att man samtidigt tog ett beslut om att uppehåll aldrig skulle kunna komma ifråga i framtiden? Varför binda sig på det sättet alldeles i onödan?

Numera är det ganska vanligt att man vid namnsättning beaktar möjligheten att i framtiden ordna nya plattformar, dock oftare så att man undviker att namnge en ocentral driftplats med intilliggande orts namn.

Solvalla=Duvbo? - Varför byta namn?

av Claes Thure Moberg, Saturday, September 24, 2011, 17:41 (4941 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag har också minnen av hållplatsen "Solvalla". I min ungdom åkte jag ofta fram och tillbaka med lokaltågen mellan Spånga och Stockholm. Och då var det betydligt fler uppehåll än i dag. Efter Spånga var det Bromsten, Sundbyberg Norra, Sundbyberg, Huvudsta Central, Huvudsta, Karlberg och så Stockholm. Men alla tävlingsdagar på "Valla" så stannade tågen också vid Solvalla. Dessutom gick det extratåg mellan Stockholm C och Solvalla.

Lite längre fram började jag köra droska för att finansiera mina studier och då kom jag underfund med att det fanns två taxihållplatser vid Solvalla.

Dels den som befann sig utanför "huvudentren" och som sköttes av Stockholms Taxi. Det gick också linjetrafik med Taxi mellan Odenplan och denna hållplats. Fast pris per passagerare och bilarna körde när de blev fullsatta. Blev det lång tid mellan resenärerna kunde man få order att köra med färre man ombord. Det stod en "Taxiinspektör" vid hållplatsen som organiserade trafiken. Självfallet var det här en bra affär för dem som hade stora bilar, typ Långskorpor (=Merc lång).

Den andra sköttes av Sundbybergs Taxi och låg vid Solvalla Stallbacke. Men även vi Stockholmsbilar fick stanna där eftersom "Sumpan" och "Stan" hade samtrafik när jag började köra för 40 år sedan. Men det var också den vägen som de resande med tåget kom när de skulle in till "Valla". (Inom parentes kan man också nämna att hållplatsen vid Stallbacken var mycket bättre än den vid huvudingången därför att det kom ut betydligt mer spendersamma typer och tog bil vid Stallbacken. Därifrån gick det många långa körningar ut i distriktet. Själv minns jag att jag fick körning till både Falun, Gävle och Örebro därifrån. Förutom en mängd med turer till krogarna i centrala Sumpan och Solna. Den driftige chaffisen hade också radiokanalen för Sumpan inne i stället för Stockholm Västerort)

Men som jag minns trafiken till "Valla" så fanns busspendeln (Linje 82) mellan Abrahamsberg och Solvalla långt innan tågen slutade att stanna vid Solvalla hållplats. Och den pendeln hade väldigt mycket resande.

[x]
[*]