Kuriosa - En järnvägskorsning i Örebro 1903 och 2011 (Historiskt material)
Jag har suttit och fascinerats över en del bilder från fotografen Axel Barr som verkade i början på 1900-talet. Jag hittade en som jag tycker det, härlig bild från 1903 som visar Skolgatan i Örebro norrut. Järnvägen i förgrund är ju den äldsta delen av Köping-Hults järnväg, den som byggdes först till hamnen i Örebro. Således en av de äldsta järnvägarna i Sverige. Vid tidpunkten för fotografiet hade CV öppnat något år tidigare och ligger ca 200 meter till höger om fotografen. Tydligen var trafiken talrik då man bemödat sig om att sätta upp bommar. Kanske inte helt ovanligt på den tiden men för en järnvägsamatör som jag så tycker jag det var lite fascinerande med som det ser ut, fjärrmanövrerade bommar.
Källa: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Axel Barr
Så här ser samma korsning ut idag, ca 107 år senare. Spåret är kvar men är nu avkapat strax efter infarten till CV. Som ytterligare kuriosa kan jag ju berätta att just i denna korsning lyckades en cyklist för några år sedan cykla in i ett lok som var på väg till CV. Han måste varit ytterligt ouppärksam.
Källa: Google Maps.